Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-27, 22:47
  #1
Medlem
JEBUS-666s avatar
Är det någon som har en länk till en video eller ett diagram som tydligt och klart visar vilka grejor som behövs och hur det kopplas?

Jag har sökt en lång tid efter det på nätet, men inte lyckats hitta det. Finns många med 1 digit, men jag vet inte hur man kopplar till flera.

Tänkte koppla det till avtryckar-mekanismen på ett luftgevär.
Jag vet att det finns att köpa, men dom är för stora och klumpiga. Bygger man en egen variant kan man gömma alla grejerna så att man bara ser dom 3 digits där man vill ha dom. Kan bli riktigt coolt och snyggt
Citera
2023-01-27, 23:19
  #2
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Är det någon som har en länk till en video eller ett diagram som tydligt och klart visar vilka grejor som behövs och hur det kopplas?

Jag har sökt en lång tid efter det på nätet, men inte lyckats hitta det. Finns många med 1 digit, men jag vet inte hur man kopplar till flera.

Tänkte koppla det till avtryckar-mekanismen på ett luftgevär.
Jag vet att det finns att köpa, men dom är för stora och klumpiga. Bygger man en egen variant kan man gömma alla grejerna så att man bara ser dom 3 digits där man vill ha dom. Kan bli riktigt coolt och snyggt

Alltså, ärligt talat, om du inte utifrån de ritning du hittat på 1 digit själv kan klura ut hur du utökar den till 3-digit, då skall du nog inte ens försöka.

Börja med att läsa på om digitalteknik. Det måste finnas hur mycket som helst av det på nätet att lära av. Därefter får du lära om ellära, ohms lag, skillnad på spänning och ström, AC och DC. Sedan kan du köpa hem lite grejer och börja experimentera.

En sådan räknare som du frågar om är något av det allra enklaste man kan bygga sig. Så, om du inte förstår ens det du frågat om ovan, då måste du börja att lära dig den grundläggande tekniken först.
Citera
2023-01-28, 00:58
  #3
Moderator
Fysik, matematik och teknologi --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2023-01-28, 08:32
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Der var många år sedan man kopplade upp enskilda kretsar för att bygga räknare och klockor.
Visst kan man göra det idag, men små lösningar som Arduino gör det hela mycket enklare och billigare.
Man dessutom ändra sin kod mycket flexiblare är en fysisk lösning.
Citera
2023-01-29, 12:14
  #5
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Alltså, ärligt talat, om du inte utifrån de ritning du hittat på 1 digit själv kan klura ut hur du utökar den till 3-digit, då skall du nog inte ens försöka.

Börja med att läsa på om digitalteknik. Det måste finnas hur mycket som helst av det på nätet att lära av. Därefter får du lära om ellära, ohms lag, skillnad på spänning och ström, AC och DC. Sedan kan du köpa hem lite grejer och börja experimentera.

En sådan räknare som du frågar om är något av det allra enklaste man kan bygga sig. Så, om du inte förstår ens det du frågat om ovan, då måste du börja att lära dig den grundläggande tekniken först.
Ok, så om jag vill byta olja på bilen måste jag bli en bilmekaniker först?
Jag kan bara laga mat om jag utbildar mej till Kock först...

Jag frågade efter tydliga instruktioner för att jag vill kunna bygga det UTAN att behöva utbilda mej till en semi-expert inom Elektronik..

Jag försöker INTE förstå. Jag vill bara löda ihop grejerna efter ett tydligt diagram, eller video. Det är trot om du vill varför jag frågade.
Citera
2023-01-29, 13:15
  #6
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Ok, så om jag vill byta olja på bilen måste jag bli en bilmekaniker först?
Jag kan bara laga mat om jag utbildar mej till Kock först...

Om du ska uttala dig om saker och ting på internet borde du fatta vad du snackar om innan du öppnar munnen. Du har just visat att du är en riktig idiot. Du frågade inte om att byta ut en förbrukningsvara. Och jag sa inte att du måste utbilda dig till elektronikingenjör. Men om du ska bygga en bil lär du behöva utbilda dig en hel del innan dess och inte bara tro att någon på internet kan berätta i ett inlägg hur du ska göra. Om du ska laga mat måste du skaffa dig grundläggande kunskaper om ingredienser och hur matlagning går till, vad en spis är för något, vad det betyder att sjuda, sautera eller halstra något osv.

Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag frågade efter tydliga instruktioner för att jag vill kunna bygga det UTAN att behöva utbilda mej till en semi-expert inom Elektronik..

Jag försöker INTE förstå. Jag vill bara löda ihop grejerna efter ett tydligt diagram, eller video. Det är trot om du vill varför jag frågade.

Jaja, om det är så enkelt så är det väl bara att följa någon av alla de beskrivningar du fått.
Men räkna inte med att lyckas när du inte ens är beredd att lära dig att förstå vad du håller på med.

Med de ritningar du påstår dig funnit hade det sannolikt räckt att läsa ett datablad för att förstå hur du skall bygga fler siffror, om du bara hade varit normalt begåvad. Men du har väl inte ens ansträngt dig nog för att ta reda på vad ett datablad är.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av trngw 2023-01-29 kl. 13:31.
Citera
2023-01-29, 13:25
  #7
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Der var många år sedan man kopplade upp enskilda kretsar för att bygga räknare och klockor.
Visst kan man göra det idag, men små lösningar som Arduino gör det hela mycket enklare och billigare.
Man dessutom ändra sin kod mycket flexiblare är en fysisk lösning.

Det är faktiskt varken billigare eller enklare att göra det med en Arduino.
Anledningen till att många tycker att det är enklare att använda Arduino eller till och med RPI's för så här löjligt enkla grejer, är att de inte kan någonting om digitalteknik och elektronik, och bara lärt sig att använda färdiga mikrodatorer och lite programmering.

Det bara dräller av Arduinos och RPI's i mitt labb, så jag är mycket väl medveten om att man kan göra "allt" med dem, men det betyder inte att de alltid är den billigaste och enklaste lösningen. En vanlig Arduino har inte heller tillnärmelsevis tillräckligt med I/O's för att driva tre stycken 7-segmentare. Då får man gå på någon parallell/seriell LCD eller liknande istället. Skall man göra en liten smidig lösning som går att dölja i ett luftgevär, så är en Arduino inte att tänka på samtidigt som en "gammal hederlig" lösning går att göra så liten att den inte tar märkbart mycket mer plats än 7-segmentarna själva.

"4026", vem listar först ut vad det betyder? Det behövs fan i mig extremt lite kunskap i ämnet, för att göra det TS efterfrågar.
__________________
Senast redigerad av trngw 2023-01-29 kl. 13:34.
Citera
2023-01-29, 17:13
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är faktiskt varken billigare eller enklare att göra det med en Arduino.
Anledningen till att många tycker att det är enklare att använda Arduino eller till och med RPI's för så här löjligt enkla grejer, är att de inte kan någonting om digitalteknik och elektronik, och bara lärt sig att använda färdiga mikrodatorer och lite programmering.

Det bara dräller av Arduinos och RPI's i mitt labb, så jag är mycket väl medveten om att man kan göra "allt" med dem, men det betyder inte att de alltid är den billigaste och enklaste lösningen. En vanlig Arduino har inte heller tillnärmelsevis tillräckligt med I/O's för att driva tre stycken 7-segmentare. Då får man gå på någon parallell/seriell LCD eller liknande istället. Skall man göra en liten smidig lösning som går att dölja i ett luftgevär, så är en Arduino inte att tänka på samtidigt som en "gammal hederlig" lösning går att göra så liten att den inte tar märkbart mycket mer plats än 7-segmentarna själva.

"4026", vem listar först ut vad det betyder? Det behövs fan i mig extremt lite kunskap i ämnet, för att göra det TS efterfrågar.
Det var inte svårt, https://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4026b.pdf

TS specar inte speciellt mycket annat heller.
Ska man bara räkna pulser kan man lätt slänga ihop 2 kretsar med sina displaysegment.
Ska det bli en klocka behövs lite mera.

Givetvis kan en Arduino driva 3 LEDar samtidigt!
https://simple-circuit.com/wp-conten...-digit-uno.png
Citera
2023-01-29, 21:16
  #9
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det var inte svårt, https://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4026b.pdf

Rätt! Precis, det är busenkelt. Det är ju det jag säger

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Givetvis kan en Arduino driva 3 LEDar samtidigt!
https://simple-circuit.com/wp-conten...-digit-uno.png

Tre LED'ar ja, så klart. Men tre sjusegment-displayer är 21-24 LED'ar. Det fixar inte en arduino rakt av.
Citera
2023-01-29, 22:38
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Rätt! Precis, det är busenkelt. Det är ju det jag säger



Tre LED'ar ja, så klart. Men tre sjusegment-displayer är 21-24 LED'ar. Det fixar inte en arduino rakt av.
Men visst vet du vad multiplexing är?
Citera
2023-01-29, 23:01
  #11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men visst vet du vad multiplexing är?

Ja visst, om du adderar lite mer elektronik så kan du köra 7+3, eller 8+3 om du vill ha med punkterna.
Adderar du ännu mer elektronik så kan du köra 3+2, men då är det snart föga meningsfullt med en arduino för att "förenkla".

Men nu skulle det ju göras med ingen kunskap alls
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback