• 1
  • 2
2023-01-27, 08:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Aldrig har jag fått så mycket reklam som nu om reor. Gå in på vilken e-handelssajt som helst och jag kan nästan garantera att de har rea. Rea rea rea, jättebra erbjudande!

Fast egentligen är reapriset samma pris som priset innan inflationen. Alla dessa desperata försök att få folk att handla mer få mig att börja tro att det går allt trögare med försäljningen. Det är då man brukar köra med reor. Hur ser ditt ut för ni som ni jobbar inom handels? Säljs det mindre nu än normalt för årstiden? Vet att mäklarna har det tuffare nu, samt en del byggarbetare men hur ser det ut i butikerna?

Börjar prishöjningen äntligen matta av?
Citera
2023-01-27, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Aldrig har jag fått så mycket reklam som nu om reor. Gå in på vilken e-handelssajt som helst och jag kan nästan garantera att de har rea. Rea rea rea, jättebra erbjudande!

Fast egentligen är reapriset samma pris som priset innan inflationen. Alla dessa desperata försök att få folk att handla mer få mig att börja tro att det går allt trögare med försäljningen. Det är då man brukar köra med reor. Hur ser ditt ut för ni som ni jobbar inom handels? Säljs det mindre nu än normalt för årstiden? Vet att mäklarna har det tuffare nu, samt en del byggarbetare men hur ser det ut i butikerna?

Mmm, jag har märkt att fler appar och sidor försöker "kapa" min uppmärksamhet. Så, mjaa, den där "desperata" "viben", med en känsla av "billigt värde", har helt klart blivit en större elefant i rummet, iallafall från mina ögons håll...

Vilket gör att de med värde, drar sig tillbaka. O de e ju detta man vill undvika.

Aja, får se hur det fortsätter. Allt handlar ju om beteende egentligen...
Senast redigerad av Odens.Starkaste... 2023-01-27 kl. 08:32.
Citera
2023-01-27, 08:32
Medlem
Sänkt efterfrågan på grund av ökad arbetslöshet och andra kostnader leder till mindre konsumtion.

Saker kostar mer att tillverka och fler företag kommer gå i konkurs.

Inflation är m1+m2 men är alla så fattiga att ingen kan köpa några varor knappt kan företagen som tillverkar saker sparka 90% av sina anställda och sänka tillverkningskostnaden och enligt de sätten vi mäter sänka "inflation" (KPI).

I verkligheten kommer fler företag gå i konkurs och konkurrensen sänks vilket är dåligt för oss konsumenter.

Fattigt skitland vi är på väg att bli xD
Citera
2023-01-27, 08:47
Medlem
6stringlevins avatar
Har den svenska kronan sjunkigt färdigt tror du (som gör alla importvaror dyrare)?
Citera
2023-01-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Har den svenska kronan sjunkigt färdigt tror du (som gör alla importvaror dyrare)?

Det beror till stor del på hur riksbanken agerar med sina räntehöjningar.

Jag tror på ett ganska oförändrat läge där FED höjer 0.25-0.5% nu kommande månad i Sverige följer efter med en 0.5% höjning.

Importvaror kan så klart ändras i pris pga andra faktorer än bara en svag krona.
Citera
2023-01-27, 09:06
Medlem
369Qs avatar
Det ekonomiska blodbadet har inte ens börjat.

Det finns en ark.
Citera
2023-01-27, 09:34
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Sänkt efterfrågan på grund av ökad arbetslöshet och andra kostnader leder till mindre konsumtion.

Saker kostar mer att tillverka och fler företag kommer gå i konkurs.

Inflation är m1+m2 men är alla så fattiga att ingen kan köpa några varor knappt kan företagen som tillverkar saker sparka 90% av sina anställda och sänka tillverkningskostnaden och enligt de sätten vi mäter sänka "inflation" (KPI).

I verkligheten kommer fler företag gå i konkurs och konkurrensen sänks vilket är dåligt för oss konsumenter.

Fattigt skitland vi är på väg att bli xD
Eller så har bara räntorna gjort att folk har mindre i plånboken?
Citera
2023-01-27, 09:35
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Det ekonomiska blodbadet har inte ens börjat.

Det finns en ark.
Vad menar du med att det finns en ark?
Citera
2023-01-27, 09:46
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Vad menar du med att det finns en ark?

Om det ekonomiska blodbadet är "syndafloden"

Arken är vad Michael Burry numera investerat i : Vatten (Dubbla meningar existerar.)

Resten får du försöka lista ut själv.
Citera
2023-01-27, 11:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Detaljhandelns försäljning var 8% lägre i Dec än förra året.
Det har skärpt till konkurrensen och den som tappar försäljning för mycket är den som får ansöka om kk sedan.
Citera
2023-01-27, 11:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Inflation har många ingredienser, och när tiderna blir sämre som den kommande recessionen, så handlar kunderna mindre och butikerna måste sänka sina priser = deflation.

Å andra sidan, den som sett inflationssiffrorna från 1970-talet, ett årtionde som helt förstördes ekonomiskt av inflation, vet att inflationen går upp och ner i vågor, först kraftiga höjningar sedan kraftig sänkning när bensin-kunderna vägrar acceptera de nya priserna och t.ex slutar köra bil. Men sedan begär kunderna höjd lön som kompensation och bensinmacken tvingas ändå höja priset för att betala högre löner. Och spiralen är igång. 1970-talet hade 4 skarpa inflationstoppar, varje högre än den föregående, både i USA och Sverige.

Denna inflationsspiral har varit avstäng sedan ca 1990 och det har gett oss den största ökningen av förmögenhet någonsin, om än ojämnt fördelad. Vi får se om detta är starten på en ny. I så fall kommer vi alla att bli mycket fattigare, men huspriserna och börsen sjunker åtminstone rejält.
Citera
2023-01-27, 13:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Flera E-handlare och vanliga kedjor har satt reakampanjer i system ex Mio, MQ, Boozt, Parfym.se, alla resebolag etc
Mio har ”rea” en gång i månaden känns det som.
Senast redigerad av Sonnenwende 2023-01-27 kl. 13:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in