• 1
  • 2
2023-01-27, 07:08
Medlem
Gosifs avatar
Helst android, 10”-13”

Kommer mest användas för vissa appar och streama

Helst snabb, kamera är inte viktigt
Citera
2023-01-27, 08:00
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Helst android, 10”-13”

Helst snabb, kamera är inte viktigt
Jag har både en Ipad mini och en Huawei (Android) som jag köpte för några år sedan,kostade då runt 1000-1200kr.

Båda fungerar lika bra vid surf och streaming.

De skillnader som finns är att Ipaden är lättare och det är betydligt bättre ljud i Huawei.

Mitt tips är att köp en Android runt 10 tum,som har lägst vikt och lyssna på ljudet.

Ipad kostar mer utan att du får mer ut av den,på det sätt du ska använda.
Citera
2023-01-27, 09:12
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jag har både en Ipad mini och en Huawei (Android) som jag köpte för några år sedan,kostade då runt 1000-1200kr.

Båda fungerar lika bra vid surf och streaming.

De skillnader som finns är att Ipaden är lättare och det är betydligt bättre ljud i Huawei.

Mitt tips är att köp en Android runt 10 tum,som har lägst vikt och lyssna på ljudet.

Ipad kostar mer utan att du får mer ut av den,på det sätt du ska använda.

har du nån modell-idé för huawei? Polare köpte en 10” huawei och den var rätt slö
Citera
2023-01-27, 12:08
Medlem
zorzes avatar
Citat:
har du nån modell-idé för huawei? Polare köpte en 10” huawei och den var rätt slö
Glömde en sak med Huawei och det är att jag nog inte skulle köpa idag pga spionerianklagelser

Men en Android platta skulle jag köpa .Funkar bra till streaming..skulle inte ha platta till några större uppgifter...går inte att jämföra med en dator.....internminnet måste rensas ..vad segade upp din kompis platta?...kan ha varit någon app som snurrade ibakgrunden
Citera
2023-01-27, 12:28
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Min surfplatta har OLED så blir fin och detaljrik upplevelse vid streaming, rätt bra ljud också men hörlurar eller BT högtalare är att föredra ...den är av märket Alldocube X Neo så lite okänt men funkar bra sedan några år.
Ett par alternativ kan vara:
https://www.aliexpress.com/item/1005...d=Y6M9sQR6PglA

https://www.aliexpress.com/item/1005...750029211304_2
Citera
2023-01-27, 12:31
Medlem
BigFatCones avatar
För runt 2000 och uppåt så börjar plattorna bli okej nog för att en vuxen utan överdrivna krav och förväntningar ska kunna använda den utan att få frispel.

Om du kan, åk till din lokala köplada och pilla på alla plattor i din tänkta prisklass. Sen går du hem och kollar YT efter recensioner. Och sen köper du den från den affär eller kedja du föredrar. Jag tenderar att välja "den som är billigast" och är ganska trogen den kedjan.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Min surfplatta har OLED så blir fin och detaljrik upplevelse vid streaming, rätt bra ljud också men hörlurar eller BT högtalare är att föredra ...den är av märket Alldocube X Neo så lite okänt men funkar bra sedan några år.
Ett par alternativ kan vara:
https://www.aliexpress.com/item/1005...d=Y6M9sQR6PglA

https://www.aliexpress.com/item/1005...750029211304_2
Det motsvarar den här plattan i Europa: https://www.netonnet.se/art/dator-su.../1011192.8899/
Senast redigerad av BigFatCone 2023-01-27 kl. 12:34.
Citera
2023-01-27, 12:32
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Lenovo all the way. Mycket platta för pengarna
Citera
2023-01-27, 12:37
Medlem
Gosifs avatar
Tack för svaren allihopa!!!

Ska kolla upp Lenovo!
Citera
2023-01-27, 13:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag skulle undvika billiga kinesiska plattor. Man kan ha tur, men kvaliteten verkar kunna variera ganska mycket. Har man så liten budget så är det smartare att leta något begagnat istället.
Citera
2023-01-27, 14:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag skulle undvika billiga kinesiska plattor. Man kan ha tur, men kvaliteten verkar kunna variera ganska mycket. Har man så liten budget så är det smartare att leta något begagnat istället.
Okej jag kollade omdömen innan som det finns många positiva av samt valde ett märke som funnits i flera år och har en del modeller så kändes relativt säkert, även haft märket Teclast innan som fortfarande fungerar bra men fått en död pixel efter några år.
Man har också garanti hos Banggood där jag handlade och tänker att en surfplatta brukar hålla rätt länge eftersom man inte bär med sig varje dag som en mobil, har något fodral och kör med trådlös mus + tangentbord så sliter inte på touchen eller repar displayen.
Citera
2023-01-27, 14:48
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Okej jag kollade omdömen innan som det finns många positiva av samt valde ett märke som funnits i flera år och har en del modeller så kändes relativt säkert, även haft märket Teclast innan som fortfarande fungerar bra men fått en död pixel efter några år.
Man har också garanti hos Banggood där jag handlade och tänker att en surfplatta brukar hålla rätt länge eftersom man inte bär med sig varje dag som en mobil, har något fodral och kör med trådlös mus + tangentbord så sliter inte på touchen eller repar displayen.

fungerar mus på surfplatta??
Citera
2023-01-27, 14:51
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
För runt 2000 och uppåt så börjar plattorna bli okej nog för att en vuxen utan överdrivna krav och förväntningar ska kunna använda den utan att få frispel.

Om du kan, åk till din lokala köplada och pilla på alla plattor i din tänkta prisklass. Sen går du hem och kollar YT efter recensioner. Och sen köper du den från den affär eller kedja du föredrar. Jag tenderar att välja "den som är billigast" och är ganska trogen den kedjan.

Det motsvarar den här plattan i Europa: https://www.netonnet.se/art/dator-su.../1011192.8899/

Recensionerna var sådär tyckte jag, iaf dom som var i nutid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in