2023-01-28, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Dödar det verkligen bakterier? Vad använder dykare ultraljudstvätt till?
Glömde skriva att det måste vara ett dykcenter som servar reggar, för det är det de använder den till.
Renare än så tror jag inte det blir.
Doppa den i sprit efteråt om du vill vara hundra procent säker.
Citera
2023-01-28, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagbajsarvarjedag
Nääääääh du det var 2 veckor sen jag rengjorde toan.

Det behövs något mer drastiskt innan jag stoppar in skenan i munnen igen. Kan inte kassera för den kostade hela 4000 kronor.

Har du diskat någon gång?
Varmt vatten, diskmedel diskborste.
Sen är den ren. Är du osäker? Gör det en gång till.

Enkelt fixat. Var glad att det inte var en 7000 kronors telefon.
Citera
2023-01-28, 05:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Glömde skriva att det måste vara ett dykcenter som servar reggar, för det är det de använder den till.
Renare än så tror jag inte det blir.
Doppa den i sprit efteråt om du vill vara hundra procent säker.
Frågan kvarstår: Dödar ultraljud verkligen bakterier? Varför, om det gör det, doppa i alkohol efteråt?
Citera
2023-01-28, 05:11
Medlem
Citat:
Frågan kvarstår: Dödar ultraljud verkligen bakterier? Varför, om det gör det, doppa i alkohol efteråt?
Jag är osäker, men som mekanisk rengöring tror jag inget annat kommer i närheten. Dvs alla partiklar, även de som sitter fast. Doppa i alkohol tar inte bort eventuella bromsspår som sitter fast och missfärgar.
Citera
2023-01-28, 05:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag är osäker, men som mekanisk rengöring tror jag inget annat kommer i närheten. Dvs alla partiklar, även de som sitter fast. Doppa i alkohol tar inte bort eventuella bromsspår som sitter fast och missfärgar.
Förstår du skillnaden mellan att tvätta mekaniskt och att tvätta antibakteriellt som exempelvis med en autoklav eller med alkohol?
Citera
2023-01-28, 05:16
Medlem
Citat:
I kid you not!

Min helt nya bitskena hamnade i toan när jag tömde min vattenmugg. Hade glömt för ett ögonblick att skenan låg i muggen. Min första reaktion var att koka den, men det får man inte göra.

Va? Varför hällde du ut det i toan?
Citera
2023-01-28, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Det viktiga är att få samma ph-värde på bettskena och din mun.
Så ta ett decilitermått och skopa upp vatten ur klosetten och skölj munnen i ca 3 minuter.

Varför skulle någon vända sig till toan och hälla ut vattnet där? Fishy
Citera
2023-01-28, 05:24
Medlem
Citat:
Nu är toaletten ordentligt städad. Men den var ingen vacker syn i morse när olyckan inträffade.

Det vågar jag inte göra. På tandläkarens hemsida står det att den endast får rengöras i kallt vatten med en tandborste.

5 sek i klorin så är allt dött. Oavsett. Klorin är bra att ha hemma om kriget kommer, för att rena vatten, men då behövs givetvis rätt instruktioner. (Två droppar ren klorin per liter vad jag förstår). Jag är ingen expert, kolla upp.
Citera
2023-01-28, 05:25
Medlem
Citat:
Förstår du skillnaden mellan att tvätta mekaniskt och att tvätta antibakteriellt som exempelvis med en autoklav eller med alkohol?
Ja, men med den metoden så blir det ju hängslen och livrem. Möjligen spriten först så liken av bakterierna åker med ultraljudet?
Citera
2023-01-28, 05:27
Bannlyst
Borsta med Stark alkohol 80%, Borsta med tvål, Borsta med tandkräm.
Om du vill vara på den riktigt säkra sidan gör om proceduren en extra gång.
Citera
2023-01-28, 05:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja, men med den metoden så blir det ju hängslen och livrem. Möjligen spriten först så liken av bakterierna åker med ultraljudet?
Som jag trodde. Du förstår inte att det ena tar bort det ena, och det andra ta bor det andra.

Att använda sig av hängslen och livrem skulle vara att använda sig av två mekaniska metoder och två metoder för att döda bakterier.
Citera
2023-01-28, 05:36
Medlem
Citat:
Som jag trodde. Du förstår inte att det ena tar bort det ena, och det andra ta bor det andra.

Att använda sig av hängslen och livrem skulle vara att använda sig av två mekaniska metoder och två metoder för att döda bakterier.
Spriten tar död på bakterier. Garanterat. Ultraljudet tar bort skiten. Vad mer finns att ta bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in