2023-01-27, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Om man redan har sina bakteriestammar i magen så lär det inte vara någon risk med att få i sig dem även oralt.

Jodå. E coli finns naturligt i nedre delen av tarmen. Men vissa sorters e coli kan som sagt förorsaka matförgiftningsliknande symtom om den via munnen når andra delar av tarmen. E coli kan även ge urinvägsinfektion om E coli når könet och kommer in i urinvägarna.
Citera
2023-01-27, 03:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jodå. E coli finns naturligt i nedre delen av tarmen. Men vissa sorters e coli kan som sagt förorsaka matförgiftningsliknande symtom om den via munnen når andra delar av tarmen. E coli kan även ge urinvägsinfektion om E coli når könet och kommer in i urinvägarna.
Okej, har alltid fått informationen från sjuksköterskor att det inte är någon fara om någon patient äter sin egen avföring.
Citera
2023-01-27, 03:53
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:

Då får TS koka bettskenan. Den behöver inte koka länge.
E. coli och andra avföringsorganismer i vatten dör direkt när vattnet kokar upp och bubblar.
Citera
2023-01-27, 03:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagbajsarvarjedag
I kid you not!

Min helt nya bitskena hamnade i toan när jag tömde min vattenmugg. Hade glömt för ett ögonblick att skenan låg i muggen. Min första reaktion var att koka den, men det får man inte göra.
Skölj med vodka eller annan starksprit, det ska ju döda bakterier har det sagts.
Citera
2023-01-27, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Okej, har alltid fått informationen från sjuksköterskor att det inte är någon fara om någon patient äter sin egen avföring.

Nej, det är inte farligt. Men man kan som sagt få matförgiftningsliknande symtom, vilket inte är så trevligt. Och tja, det kan även bli farligt om man är skör.
Men som sagt, det är viss sorts e coli som inte är bra.
Citera
2023-01-27, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Då får TS koka bettskenan. Den behöver inte koka länge.
E. coli och andra avföringsorganismer i vatten dör direkt när vattnet kokar upp och bubblar.

Ja, det vore det absolut bästa sättet att rengöra den på. Men tror TS har skrivit att bettskenan inte får kokas...
Citera
2023-01-27, 03:58
Medlem
Skölj av det värsta, ta den till ett dykcenter och fråga om de kan använda ultraljudstvätten för en rimlig peng. Berätta inte var den har varit.
Citera
2023-01-27, 04:11
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ja, det vore det absolut bästa sättet att rengöra den på. Men tror TS har skrivit att bettskenan inte får kokas...

Då blir det svårare..Bäst att TS kontaktar tandläkaren. Detta anses nog som ett specialfall av rengöringsmetod..
Senast redigerad av Zicksack 2023-01-27 kl. 04:13.
Citera
2023-01-27, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Då blir det svårare..Bäst att TS kontaktar tandläkaren. Detta anses nog som ett specialfall av rengöringsmetod.

Ja, det är det bästa TS kan göra! Haha! Jo, onekligen.
Citera
2023-01-27, 04:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Skölj av det värsta, ta den till ett dykcenter och fråga om de kan använda ultraljudstvätten för en rimlig peng. Berätta inte var den har varit.
Dödar det verkligen bakterier? Vad använder dykare ultraljudstvätt till?
Citera
2023-01-27, 12:43
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagbajsarvarjedag
Är rädd det kan förstöra skenan i hårdplast men vet inte.
Nej, ättika (12%) förstör den inte. Det rekommenderas till och med av tandläkare att lägga den i ättikslösning då och då om det blir kalkbeläggningar på den. Oftast blandar man 2 dl vatten med en eller ett par matskedar ättika i och låter den ligga över dagen. Sedan borstar man den ordentligt med vatten. Jag har aldrig testat ren ättika.

Jag tycker dock att Corega Tabs är bättre eftersom brustabletterna är så smidiga att använda och ger kvar en svag smak av mint. De gör helt rent och kan användas så ofta man vill utan att det sliter på skenan.

Med tanke på vad din skena utsatts för nu så hade jag spolat av den ordentligt med vatten, lagt den i ättikslösning några timmar, borstat av den ordentligt för att sedan slänga ner den i ett glas vatten med en Corega Tabs i.
Citera
2023-01-27, 18:06
Medlem
Conams avatar
Lugn! I en del p-rullar sugs det friskt med snase direkt efter den lämnat 2:an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in