Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-26, 05:06
  #13
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Gör de detta då? Har någon varit med om att polisen utomlands gått iväg med körkortet och kollat upp det?
Jadå, de kollar upp sånt. Jag fick en gång fortkörningsböter i Norge och hade inte med mig plånboken med körkortet i och de kollade bara upp mitt personnummer innan jag fick åka vidare med en böteslapp på 4500.
Citera
2023-01-26, 05:08
  #14
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Jadå, de kollar upp sånt. Jag fick en gång fortkörningsböter i Norge och hade inte med mig plånboken med körkortet i och de kollade bara upp mitt personnummer innan jag fick åka vidare med en böteslapp på 4500.

Ja men hade du visat ditt körkort så hade de ju förmodligen inte gjort det.
Citera
2023-01-26, 05:18
  #15
Medlem
psykoshippiens avatar
Oaktat hur en polis kan avgöra om ett körkort är riktigt eller inte så samkör de nordiska länderna register på körkort, efterlysningar och annat polisiärt, så ja.
Citera
2023-01-26, 09:13
  #16
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Som rubriken lyder, och jag är förvånad över att jag inte hittade någon tråd om detta.

Jag menar alltså om jag blir stoppad i Norge och langar fram ett svenskt körkort, kan/kommer de kolla upp om det är giltigt eller ens äkta såsom svensk polis ibland kan göra på sin databas?

Jag utgår ifrån att de inte har tillgång till den svenska polisens databas, men är det sannolikt att de ringer svensk polis och frågar? Lämnar svensk polis ut den informationen? Har någon varit med om det?

Inte fan är det bara att begå ett bankrån och hoppa över gränsen för att ha flytt EU.

Samarbetet är rätt bra med andra ord.
Citera
2023-01-26, 10:00
  #17
Medlem
hennevilljagknullas avatar
när jag blev kontrollerad i norge förra året så ringdenorska polisen till sverige och kontrllerade mig via körkortet. Tog inte många minuter.
Citera
2023-01-26, 15:00
  #18
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
när jag blev kontrollerad i norge förra året så ringdenorska polisen till sverige och kontrllerade mig via körkortet. Tog inte många minuter.

Var du misstänkt för något brott?
Citera
2023-01-26, 15:26
  #19
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Var du misstänkt för något brott?
nej.
Behövs nog inte.
Räcker väl med att dom vill veta så man inte är efterlyst i sverige.
Citera
2023-01-27, 18:07
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Då kommer när norsk polis garanterat kolla med svensk dito.

Då blir du medtagen till station istället, för du får inte åka utan körkort i Sverige och framför allt inte i övriga nordiska länder. Väl på station blir du sedan påkommen då de kontrollerar dig noggrant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback