• 1
  • 2
2023-01-25, 15:01
Medlem
Om några veckor påbörjas utbetalning av elstöd. För att underlätta utbetalning bör berörda kunder anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister, annars kommer det på avi. Inga problem, det går ju att logga in till Swedbank med BankID på kort. För att registrera konto krävs dock Mobilt BankID, BankID på kort finns inte som alternativ. Här undrar man hur de som är ansvariga för hemsidan har tänkt. Det finns gott om folk som har BankID på kort, men inte Mobilt BankID.

Som förtroendevald hanterar jag några föreningskonton hos Swedbank. Den nya versionen av internetbanken har varit igång ganska länge, men man behöver fortfarande använda den gamla versionen. Exempelvis om man vill ladda ner en Swishlista i Excel där insättares namn samt ärenderad finns med. Utan dem är Swishlistan helt värdelös för bokföring. Om någon har betalat in 300:- så måste jag givetvis veta vem det kommer ifrån och vad personen betalar för, hur skall man annars kunna kontera?

Diskussionsfråga: Hur det står till med IT-kompetensen hos Swedbank?
Citera
2023-01-25, 15:33
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Även Swedbanks kunder bör kontrollera att de har ett konto i kontoregistret. Man behöver inte bli kund hos Swedbank för att registrera sitt bankkonto där.

Det här undrar jag över. Jag har Swedbankkonto men hur fan vet jag om det finns i registret eller inte då?
Citera
2023-01-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om några veckor påbörjas utbetalning av elstöd. För att

Diskussionsfråga: Hur det står till med IT-kompetensen hos Swedbank?

Att anmäla sitt bankkonto i andra banker än Swedbak till Swedbanks kontoregister ska tydligen gå utan att ha ett bankkonto i Swedbank.
och BankID i mobilen eller på kort ska väl gå.
Men dom ville inte förnya mitt BankID på kort så nu har jag upp till fyra mobila BankID för typ mobil istället.
Citera
2023-01-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Det här undrar jag över. Jag har Swedbankkonto men hur fan vet jag om det finns i registret eller inte då?
Hur du aldrig fått tillbaka på skatten eller något bidrag från någon myndighet alltså ?
Citera
2023-01-25, 15:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer

Det ser du om du loggar in för att anmäla ditt konto. Har du redan anmält det ser du det när du loggat in: https://www.swedbank.se/privat/betal...oregister.html
Citera
2023-01-25, 15:47
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Hur du aldrig fått tillbaka på skatten eller något bidrag från någon myndighet alltså ?

Jodå. Men det har väl i stort sett alla som har sitt primära bankkonto hos Swedbank? De får ju det att låta som att det är vanligt att inte finnas i registret trots konto.

Jag har aldrig tänkt på detta register och vad det innebär förrens jag läste detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det ser du om du loggar in för att anmäla ditt konto. Har du redan anmält det ser du det när du loggat in: https://www.swedbank.se/privat/betal...oregister.html

Ok tack
Citera
2023-01-25, 15:54
Medlem
Asgarvars avatar
Ett mer generellt svar mer ämnat för eventuella trådläsare är att om du inte haft med det att göra förr har du det inte.
Citera
2023-01-25, 16:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det finns fyra olika alternativ att legitimera sig vid inloggning varav ett är just BankID på kort.
https://online.swedbank.se/app/ib/logga-in

Men det går alltså inte att ange/ändra konto då?
Citera
2023-01-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det finns fyra olika alternativ att legitimera sig vid inloggning varav ett är just BankID på kort.
https://online.swedbank.se/app/ib/logga-in

Men det går alltså inte att ange/ändra konto då?
Nej, då är det endast Mobilt BankID som erbjuds. Det känns som att hemsidan sköts med vänsterhanden.
Citera
2023-01-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2

Skatteåterbäring går inte via SUS.
Citera
2023-01-26, 15:26
Medlem
glajarns avatar
Det enklaste är väl att logga in på Försäkringskassan. Har ni konto där för utbetalning ska det vara lugnt.
Citera
2023-01-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det enklaste är väl att logga in på Försäkringskassan. Har ni konto där för utbetalning ska det vara lugnt.

Finns väl ingrn allmän anmälan av konto där? Det är väl först när man söker något bidrag/ersättning som man får ange konto?

Man kan ju besöka ett Swedbank kontor, visa legitimation och ange ett konto. (Om man nu inte redan har konto anmält, många som använder den utbetalningstjänsten)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in