Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-06, 19:12
  #193
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så skillnaden mellan en vass och en slö kniv är placebo?
Som sagt - du vill uppenbart inte förstå för du vet redan.

Jag har över huvud taget inte kommenterat knivarna. Om du tror att jag inte vill förstå, förklara istället för resten av läsarna av denna tråd grejen med dyra kameraobjektiv.
Citera
2023-03-06, 20:38
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag har över huvud taget inte kommenterat knivarna. Om du tror att jag inte vill förstå, förklara istället för resten av läsarna av denna tråd grejen med dyra kameraobjektiv.
Men fatta - knivarna är en direkt analogi med optikerna.
Ingen utom en michelinkock behöver en vass kniv - precis som ingen utom Mattias Klum behöver en jättebra telelins. Alla andra klara sig jättebra med slöa knivar som ju också kan skära, om än det är fan så jobbigt - och billiga linser som ju också ger en bild i slutändan.
Du vill uppenbart inte förstå - för du tror du vet. varför fortsätter du tjata?
Citera
2023-03-06, 22:06
  #195
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vi hade inte haft problem med att kvinnor åkte iväg på samma sätt och lämnade oss med barnen. Ni kan ju inte bli sura på oss bara för att ni inte har något sådant intresse.

Min sambo låter iofs mig fiska så mycket jag vill nuförtiden, men hon behövde fostras några år.
Jag tror att det kan finnas ett annat problem här också. Ett problem som jag som kvinna kämpar med. Det är att jag tydligen har ett mycket stort behov av ordning och organisation hemma, ett behov som definitivt inte fanns där när jag var yngre. Så vad gör jag när jag ”får” en ledig dag? Läser jag en bok? Nej. Det går inte om hemmet ser ut som ett slagfält. Jag kan inte slappna av då utan då blir det att jag plockar och plockar och rensar och organiserar om och inreder som en riktig sån där hemmafru från förr. Tycker jag att det är kul? Nä. Jag skulle snarare jämföra det med ett tvångsmässigt beteende typ att klämma finnar. Kanske är jag inte ensam om detta utan kanske har jag fler medsystrar som har kroniskt svårt att på riktigt unna sig en trevlig stund bara för sin egen skull så länge det finns nödvändiga saker att göra i hemmet. Och när man har barn så tar detta arbete tyvärr aldrig slut…snarare så ser hemmet ut som ett kärnvapenprovfält oavsett hur mycket man plockar, och så blir man sur och trött när mannen vill ut och fiska en hel dag. Det kanske hade varit lättare om jag också hade varit intresserad av fiske eller cykling eller nåt som förutsätter aktiviteter utanför hemmet. Då slipper man ju ialla fall se eländet hemma, men kvinnors intressen är ju traditionellt sett ganska hembundna i lite högre grad än mäns tror jag. Om det inte handlar om att träffa en kompis på stan eller så.
__________________
Senast redigerad av Antoinette 2023-03-06 kl. 22:16.
Citera
2023-04-25, 14:26
  #196
Medlem
Som med allt.

Finns budget och dyrt.

Jag sysslar mycket med Radiostyrda bilar. Fast jag är vuxen över 30år.
Ni kanske skrattar.
Men det här är seriös hobby för vuxna även. Det tävlas även mästerskap.
Snittåldern är 30år

Unga till gamla gubbar kör som tokar och har skoj.

Har flera olika bilar. De brukar gå på 10-15tusen styck.
Den dyraste jag har har kostat mig närmare 30tusen för en.

Ni kan kolla på skoj vad MAX4 combot kostar.
12s lipo system.
Bara här är vi uppe i 10tusen sek.
Då saknas bil. Radio. Och allt annat.

Man kan även få roliga RC-bilar för runt 3-5tusen åt en vanlig vuxen person.

Det finns ju allt ifrån Budget till Väldigt dyra saker inom det mesta.

Men exklusivare Radiostyrda bilar kan lätt gå på 10tusen. Och reservdelar, tillbehör och annat
kostar med.
Nu pratar vi inte om Hobbex eller Toys O Rus leksaker inte.

Har spenderat över 200tusen på den här hobbyn. Skratta inte.
Det är knäppt tycker flesta. Men jag brinner för detta.
Andra har Motorcykel eller Båt för flera hundratusen. Det är inget för mig.
Proffs radiostyrda bilar får mig må bra och ha kul.

Det går undan, och man riskerar inte sitt eget liv.
Citera
2023-04-25, 14:38
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Jag har en medelålders man på mitt jobb som håller på med cykling. Hans cykel kostade typ 70 000kr och han har cykeldatorer och appar och en massa saker. Det roliga är att vi har ungefär lika långt till jobbet och han kommer fram 10 minuter snabbare än mig på min 5000 kronorscykel.

Jag råkade på en cyklist ute 5-6år sedan.
Vi pratade lite, då cykeln såg så häftig ut tyckte jag.
Den gick vist på 130tusen. Allt var Titan-Carbon-Kevlar.
Bästa bara. Han sa att det finns cyklar för 200tusen med om man vill kräma till.

Självklart tänkte jag att han myttar. Men jag kollade faktiskt upp hans cykel
som var riktig ELIT grej. Jag la hans ram och lite andra grejjer i butiken den tiden
har för mig det var en Italiensk hemsida. Det gick fort över 10000tusen Euro där.
Utan datorer.

Idag är det poppis med extreme Elcyklar hybrid. Såg flera för runt 50tusen
när jag kollade på skoj, och då är det inte Elit , värsta ens.

Den dyraste cykeln jag läste om för par år sedan gick visst på runt 30 tusen dollar
Det var mellan 28-32tusen dollar det minns jag, men inte exakt. Runt 300k alltså

Men det här är ju småpengar om man jämför med Zlatans Yatch för 150miljoner
eller hans bilar för 12-25miljoner styck som han har FLERA av
Man får en fin ny bil idag för 500tusen.

Som jag sa innan, det finns budget och svindyrt inom allt.

En gubbe hade en special bössa för runt 80tusen minns jag. Jaktbesatt rik gubbe.

En annan hade golfklubbor för över 100tusen i sin bag och spelade på finaste banan.
Bara medlemskapet var 10tusen Dollar+ per år där ( USA )

Det är inga problem spendera 10miljoner på väldigt kort tid nu med dagens värstingprylar om man vinner på lotto.
__________________
Senast redigerad av greeece 2023-04-25 kl. 14:44.
Citera
2023-05-03, 11:10
  #198
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greeece
Har spenderat över 200tusen på den här hobbyn. Skratta inte.
Det är knäppt tycker flesta. Men jag brinner för detta.
Andra har Motorcykel eller Båt för flera hundratusen. Det är inget för mig.
Proffs radiostyrda bilar får mig må bra och ha kul.

Nej jag skrattar inte. Brinner man för något så får det lov att kosta. Men känner du någon gång att det lite grann har gått överstyr? Nu kan jag nästan ingenting om RC-bilar men säg att du köper en pryl för 10.000 kr som förbättrar varvtiden på ett lopp med 0,1 sekunder, är det värt det då? Eller det kanske inte alls är så det funkar, jag vet som sagt inte...
Citera
2023-05-03, 11:21
  #199
Medlem
Limma skinkbits avatar
Om man är duktig på sin hobby eller specialintresse, då vet man förmodligen vad som är värt att köpa och vad som inte är det. Nybörjare inom en hobby har knappast koll på detta. Jag tänker att detta leder till att mindre seriösa firmor prånglar ut svindyr utrustning och tillbehör till intet ont anande utövare, som inte riktigt håller vad den lovar i reklamen.
Har ni sett sådana produkter? Exempel?

Syftet med denna tråden var aldrig att klanka ner på hobbyutövare som, i andras ögon, lägger orimligt mycket pengar på sitt intresse. Syftet var snarare att hitta områden där kommersiella aktörer med fantasifull marknadsföring säljer svindyra grejer i exotiska material med, på sin höjd, snyggare design och placeboeffekt jämfört med kvalitetsgrejer i övre mellanprissegmentet.
Citera
2023-05-03, 11:32
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ridning må vara dyrt, men jämfört med seriös tävlingssegling är det ändå budget.
Nu är jag inte seglare, men ett besök på båtmässan säger allt. Som att stå i en kall dusch och riva sönder tusenlappar.
En anständig båt kostar flera miljoner, seglen hundratusentals kr st, tågvirke kostar väl typ som hifikablar. Till detta sen varvsavgifter och allt annat.
Visst men ridning är ju något många sysslar med, var och varannan tjej när de växer upp. Tävlingssegling är ju väldigt niche typ som att samla på Matisse eller liknande. Konst är för övrigt ett dyrt intresse.
Citera
2023-05-03, 15:36
  #201
Medlem
Samla antik sprit (typ 50+ -årig maltwhisky) är väl om något en dyr hobby?

Var medbjuden på fester förr om åren - hos bekantas bekanta - där bokhyllorna ibland var sprängfyllda
i dyr-sprit; Cognac som Louis XIII var väl bland de billigaste pavorna...

De flesta oöppnade såklart, de var dekoration som bara skulle "blingas" med och visa konnässörens djupa kunskaper i den destillerade världen.

Men:
Har man tillräckligt med intresse & engagemang (och kanske vissa diagnoser? ) är ingenting dyrt i hobby-utövarens ögon!
Citera
2024-02-21, 15:47
  #202
Medlem
Limma skinkbits avatar
Tänkte väcka den här tråden igen nu när vintersportsäsongen är i full gång. Snart är det Vasalopp och jag fick för mig att kika lite på stavar (nej jag ska inte åka). Priserna på Intersport varierar från 249 kr till 4299 kr. Finns det dyrare?
Vad har mellancheferna för utrustning när de åker utför i Åre eller i Alperna? Hur dyrt kan det bli och hur stor skillnad gör det?
Citera
2024-02-23, 22:48
  #203
Avstängd
Fotografering kan bli uskigt dyrt, beror helt på hur många objektiv man vill ha och hur dyr kamera man vill ha.

Kolla priserna på ett 600mm canon objektiv tex, ligger nog nära 100k i nyskick.
Men även mindre objektiv som zeiss är suskigt dyra ibland.

Men som sagt beror helt på vad man vill ha.
Proffsfotografer har väl alla möjliga objektiv och då blir det ju dyrt.

Har sysslat med motorspårt i min ungdom och oftast mc/cross.
Själva cykeln kunde vara ganska dyr, men oftast höll den ju rätt bra genom åren och inga jättesummor spenderades på reparationer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback