2023-01-25, 07:41
Medlem
Har lite pengar sparade efter en bostadsrttsfrsljning.

Det sitter insatta p ett vanligt sparkonto med blygsam rnta.

Som alla vet r det inte speciellt smart idag och det brjar knnas besvrande.
Jag knner inte att det fr nu finns ngot vettigt att investera i s jag vill bara rdda vad som rddas kan.

D slog mig en ogenomtnkt id. Jag tror mer p Euro n p Sek. Jag tnkte att man kanske skulle ppna ett vettigt sparkonto i en tex hollnsk bank. Gissar att deras bsta sparkonto r bttre och inflationsskrare n vra svenska.
Vid fortsatt fundering tnkte jag att min egen bank kanske har Eurokonto. Och det har de tydligen. Dr kan man inflationsskra sparpengarna ven om rntan troligen r dlig.

Vad sger ni? r Euro inflationsskrare n Sek? r det en bra id att inflationsskra sparkapitalet i Euro? Jag knner att Sek kommer att bli som gamla Rubel och andra skitvalutor i gamla st dr all riktig handel gjordes i USD. Hr kommer det att bli likadant fast med Euro.
Citera
2023-01-25, 08:05
Medlem
Det kan vara en bra id. Men ven Euro har ju inflation som r strre n rntan p konto. Jag gissar att svenska banker inte ger rnta p Eurokonton.

Men se det som en investering med risk. Risken du tar r att svenska kronan av ngon orsak bryter sin dliga trend och stiger i vrde gentemot Euro.
Citera
2023-01-25, 08:42
Medlem
RonHowards avatar
Rkna med cirka 2-3% inflation per r p pengarna du har p bankkontot. Drfr behver du tminstone ett konto med lite sparrnta fr att minska frlusten.

Revolut erbjuder sparkonto i andra valutor med rnta, dock inte sker p vilken rnta du fr och deras hemsida anger endast ett spann.
Citera
2023-01-25, 09:01
Medlem
PuchMexicos avatar
Frgan r vl vilken valuta r mest stabil i dag?

EUR r tyvrr inget att lita p lngre, bttre n SEK men d EUs ekonomiska motor Tyskland numera saknar billig Rysk gas, och samtidigt har lurats att lgga ned all sin krnkraft, s r EUR tyvrr p vg ut.

CHF kanske, men krig i Europa r nsta steg, till hurra ropen frn dess folk, hurra vi skall slaktas och d, och ven Schweiz ligger i Europa.

Dollar trycker dom som galna, mycket praktiskt med en printer som gr brrrrr, sedan tar man den egetryckta valutan och kper vad man vill.

Guld - ja fysiskt guld, lite nackdel men har tjnat typ 4000 SEK per 100 000 SEK inkpt guld p frvnadsvrt kort tid, s se dr ngot i alla fall.
Citera
2023-01-25, 11:23
Medlem
Roligast r de fri-religisa som upprepar Bitcoin som svar p allt. Pminner mig om Jehovas vittnen, men tyvrr verkar de inte knacka p drren hemma hos mig lngre. S, nej, avst frn Bitcoin r mitt betyg.
Citera
2023-01-25, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Frgan r vl vilken valuta r mest stabil i dag?

EUR r tyvrr inget att lita p lngre, bttre n SEK men d EUs ekonomiska motor Tyskland numera saknar billig Rysk gas, och samtidigt har lurats att lgga ned all sin krnkraft, s r EUR tyvrr p vg ut.

CHF kanske, men krig i Europa r nsta steg, till hurra ropen frn dess folk, hurra vi skall slaktas och d, och ven Schweiz ligger i Europa.

Dollar trycker dom som galna, mycket praktiskt med en printer som gr brrrrr, sedan tar man den egetryckta valutan och kper vad man vill.

Guld - ja fysiskt guld, lite nackdel men har tjnat typ 4000 SEK per 100 000 SEK inkpt guld p frvnadsvrt kort tid, s se dr ngot i alla fall.

Kanske ngon emergin market fond som inte r s tungt riktad mot Kina eller ngon som ger vinstdrivande fretag med utdelning.

Sedan finns vanliga fonder om man tror marknaden kommer g bra....

Guld har gjort bra frn sig speciellt om man tror p en fortsatt svag krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in