Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-24, 23:04
Medlem
Tindraindras avatar
Jag skulle vilja lära mig att prata flytande engelska ( basic flytande) så att man inte behöver ersätta med sitt modersmål. Mina nuvarande engelskakunskaper är riktigt dåliga.
Jag kan förstå så gott som all engelska på avrage eller enkel nivå om jag lyssnar eller läser men när det kommer till att skriva eller prata så är jag nybörjare. Låt säga att man avsätter en timma dagligen.
Hur lång tid bör det ta?
Citera
2023-01-24, 23:22
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
ladda ner tex Duolingo appen.
Du kan nog lära dig engelska rätt fort, om du övar varje dag
Säg 6 månader
Titta på mycket engelska serier utan text. För textningen är inte där för att översätta allt, utan undertexta så det blir möjligt att hänga med i storyn.

Lycka till
Citera
2023-01-24, 23:33
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Det absolut lättaste, roligaste och snabbaste sättet är att bo i ett engelsk-talande land. Semester, arbete, studier.
Omöjligt att säga hur lång tid det tar för dig. Beror ju på hur välutvecklat(ordförråd osv) ditt modersmål är också.
Citera
2023-01-24, 23:45
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
ladda ner tex Duolingo appen.

Näe, den rekommendationen har jag svårt att ställa mig bakom för något språk.

I det här fallet skulle jag föreslå att läsa (diskussionsforum, faktaartiklar, skönlitteratur eller vad TS är intresserad av) och lyssna (föreläsningar, ljudböcker, filmer efter intresse). Det var i alla fall så jag blev bekväm med engelskan, så min upplevelse är att det fungerar.
Citera
2023-01-25, 01:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Det absolut lättaste, roligaste och snabbaste sättet är att bo i ett engelsk-talande land. Semester, arbete, studier.
Omöjligt att säga hur lång tid det tar för dig. Beror ju på hur välutvecklat(ordförråd osv) ditt modersmål är också.

Det beror på hur avancerat språk du vill lära dig. Man får inte så bra avancerat språk av att jobba med mexikaner på ett lager i Kalifornien eller jobba på en pub med polacker i London.

Bäst är väl studier eller mer avancerat jobb ihop med boende i engelskspråkigt land.
Citera
2023-01-25, 08:14
Medlem
En timme om dagen räcker inte för att lära sig flytande engelska. Få svenskar som kan det även om de generellt är bra på engelska. Måste nästan ha bott i ett engelskspråkigt land några år. Med flytande menas att du utan att staka dig kan berätta hur din dag har varit. Blir det besvärligt efter att du sagt "It was good" så kan du troligtvis inte flytande. Tilläggas att det är skillnad att kunna många ord och att prata. Olika delar i hjärnan som är inblandade när man skriver och talar. Jag tex är bra på att skriva engelska eftersom jag gjort det dagligen i åratal men sämre på att snacka eftersom jag sällan kommer i kontakt med någon engelsk person.
Citera
2023-01-25, 08:47
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
En timme om dagen räcker inte för att lära sig flytande engelska. Få svenskar som kan det även om de generellt är bra på engelska. Måste nästan ha bott i ett engelskspråkigt land några år. Med flytande menas att du utan att staka dig kan berätta hur din dag har varit. Blir det besvärligt efter att du sagt "It was good" så kan du troligtvis inte flytande. Tilläggas att det är skillnad att kunna många ord och att prata. Olika delar i hjärnan som är inblandade när man skriver och talar. Jag tex är bra på att skriva engelska eftersom jag gjort det dagligen i åratal men sämre på att snacka eftersom jag sällan kommer i kontakt med någon engelsk person.

Om jag studerar engelska 1 tim dagligen i några år så borde jag mycket väl kunna prata det. I nuläget är jag inte ens i närheten av att kunna använda språket.
Citera
2023-01-25, 13:13
Medlem
a-mortals avatar
Ladda ner något datorspel med voicechat, spela något spel med mycket text, titta på film, gå på komvux. Du pratar nog semiflytande inom några år.
Citera
2023-01-25, 15:27
Medlem
Donkelschnuffels avatar
Engelska och engelska...
Det finns ju hur många dialekter som helst, pratar någon ifrån North Carolina eller Maine bättre engelska än någon ifrån Liverpool eller Yorkshire?

Vill du få vettig feedback så lägg upp en mp3.fil anonymt där du läser en text eller beskriver något fritt, alternativt så börjar du vara med människor som enbart talar engelska.

Sen beror det på vad man använder det till. Jag kommer ihåg ett jobb där i princip alla kunderna och medarbetarna var ifrån Frankrike, Tyskland eller Spanien. I nästan alla fall var de och jag var tvungna att tala en sorts bruks-engelska för att ens förstå varandra. Det var som att varje land hade sin egen form av tondövhet.
Citera
2023-01-25, 15:29
Medlem
Donkelschnuffels avatar
Flashback tillåter f.ö. inlägg på svenska, danska, norska eller engelska så du kan ju sadla om redan här och nu.
Citera
2023-01-25, 15:47
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Beror ju vad du menar med flyttande, jag skulle säga att jag är flyttande då jag kan vara både dryg och witty, hyra både hus och narov boat och ha middagskonversationer om dagsaktualiteter men jag skulle inte kunna jobba på engelska. Samma sak så tapar jag ord när jag är på RHS Chelsea eller handlar antikvieter.

Då börja att definiera vad du menar med flyttande.

Där efter är det att använda, använda och åter använda språket. Och då mer än att messa vänner och titta på otextad film.
Skulle säga att läs en novell i the new yorker högt och fokusera på hur du artikulerar. Texterna är ju oftast rätt rika så bygger både bredd och djupp i vokabulär.

Något som jag skälv kan känna är en brist som stör mig är att jag inte namn på råvaror, växter och djur så det är bra att träna.
Citera
2023-01-25, 16:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Beror ju vad du menar med flyttande, jag skulle säga att jag är flyttande då jag kan vara både dryg och witty, hyra både hus och narov boat och ha middagskonversationer om dagsaktualiteter men jag skulle inte kunna jobba på engelska. Samma sak så tapar jag ord när jag är på RHS Chelsea eller handlar antikvieter.

Då börja att definiera vad du menar med flyttande.

Där efter är det att använda, använda och åter använda språket. Och då mer än att messa vänner och titta på otextad film.
Skulle säga att läs en novell i the new yorker högt och fokusera på hur du artikulerar. Texterna är ju oftast rätt rika så bygger både bredd och djupp i vokabulär.

Något som jag skälv kan känna är en brist som stör mig är att jag inte namn på råvaror, växter och djur så det är bra att träna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in