2009-04-22, 17:29
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Har du varit ner i Anläggningen på Glupudden? man demonterade och plomberade ju där för några år sedan, finns det någon väg in? Du behöver inte avslöja vägen in, bara bekräfta om det finns det idag (fanns det 2007).

Hm, intressant. Det vill jag också veta.
Citera
2009-04-27, 23:38
Medlem
angående lunda flygfält så finns det inga gångar under. vad jag vet har varit där flera gånger. o det ända jag hittat på är rör som man ska kunna spränga banan med.. finns några bunkrar hit o dit också.. o så finns det en stor kommandocentral..men gångar under flygfältet är bara myt .. nån skrev att han bara varit vid ingången?? vart finns den isåfall,, kan kolla upp det då jag kan ta mig dit väldigt lätt.. sprang runt mkt där förrut när man var mindre o man hittade bunkrar oså men inget stort direkt o prata om.. .
Citera
2009-05-10, 19:06
Medlem
nån som vet om det finns bukrar eller nåt intressant i just öregrund såg att det skulle finnas nånstans men var ?
Citera
2009-05-10, 20:11
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraid
Har hört att man måste ansöka flera månader i förväg å att säpo granskar en å grejjer om man vill besöka såna ställen?

Är det mellanlagret i berget du menar så går det guidade bussturer varje dag hela sommaren ner för den som är intresserad. Kostar inte ens nåt att åka.
Citera
2009-05-22, 23:11
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Som barn var ja mkt i Östhammar och minns följande mysiga ställen:
Nedbränd betong byggnad med en pir antagligen bränsledepån.
Fanns många hangarer efter flygsträckan till Gimo.
Harg med dom gamla vraken + bunkrar och skyttevärn ovanför järnbodarna i skogen.
Sen fanns ju dom spännade dörrarna i berget vid busstationen och det gamla vattentornet. Plus alla gmala vrak och bilvrak i skogarna bland annat i Hökhuvud.
En skjutbana fanns väl även i skogen vid Börstil.
Citera
2009-05-23, 00:28
Medlem
Biatchs avatar
För att kolla gångar och berg så åk till Dannemora och gruvan. Ligger visserligen inte i Ö-hammar, men i dess kommun. Finns ett gruvtorn på 70m och klättra upp i och även vissa gångar ner till själva gruvan. Dock hur man tar sig in säger jag inte här. =)
Citera
2009-05-25, 18:09
Medlem
Jakksens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
För att kolla gångar och berg så åk till Dannemora och gruvan. Ligger visserligen inte i Ö-hammar, men i dess kommun. Finns ett gruvtorn på 70m och klättra upp i och även vissa gångar ner till själva gruvan. Dock hur man tar sig in säger jag inte här. =)
de är ganska svårt nu när dom grävt upp runt laven, men vet man så kommer man lätt in
hur går de med länspumpningen? kommer dom någon vart?
Citera
2009-05-26, 18:44
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakksen

Lite OT.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=78-AV_ID=912619,00.html?from=puff
Citera
2009-05-26, 22:30
Medlem
Jakksens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Lite OT.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=78-AV_ID=912619,00.html?from=puff
lästa lite på deras hemsida, såg att den första malmen redan är ovan jord, så fort har de gått
men när drar dom igång med brytningen till 100% ?
det är väl bara provbrytningar dom jobbar med nu, samtidigt som dom renoverar.
www.dannemoramineral.se
Citera
2009-09-10, 15:08
Medlem
Ni har ju en underjordisk sambandscentral under brandstationen med, vet inte om den används längre, men den var rätt avslöjande med alla sina antenner.

Har aldrig varit in där personligen dock.

Sen har ni ju ert gamla vattentorn som man inte får gå upp i längre.

En lite tråkig sak är Lunda flygfält med som inte har någonting mer än själva banan kvar, förr fanns där flygtorn, tankdepåer, bunkrar och en massa sådant, allt är dock borta och igenfyllt idag.

Sen har vi inte bara Dannemoras gruvlave utan också den sen 70-talet nedlagda gruvan i Ramhäll, den laven är igenmurad idag (var öppen förr, men jag antar att de ledsnade på ungar som klängde där) men någon har gjort ett hål i en vägg så man kan krypa in ändå och ev klättra upp till taket om man är lite akrobatiskt lagd, eller bara gå upp längs löpbandet och sen gå upp där på taket till den andra byggnaden.

Har för mig att det är en av Sveriges äldsta betonglavar som finns kvar, de rivs nämligen oftast tyvärr.

Iadg är den(gruvan alltså) helt vattenfylld, på 80-talet var det fortfarande möjligt att gå ner, men tiden går.

Kan dock va kul att glo inne där ändå, men det är mörkt som sagt och en helsikes massa duvor och elände här och var.

Ett ras stoppade gruvan i varje fall.
Senast redigerad av Nezan 2009-09-10 kl. 15:10.
Citera
2009-09-10, 19:47
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakksen
de är ganska svårt nu när dom grävt upp runt laven, men vet man så kommer man lätt in

http://www.pixbox.se/alb1070820
Citera
2009-09-11, 00:29
Medlem
Jakksens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
http://www.pixbox.se/alb1070820
äntligen kom du hit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera