• 1
  • 2
2023-01-24, 18:35
Medlem
Har flera gnger kollat mina uppgifter p Pensionsmyndighetens sida. Pensionen jag kommer att f r inte jttehg, men helt ok. Och sklart, tittar jag vad som hnder om jag jobbar lngre n till t ex 65, eller 67, s kar pensionen fr varje r.
Men tittar jag p vad jag skulle f i pension om jag jobbar till 70 rs lder, eller nnu lngre, blir pensionen pltsligt jttelg, bara typ 2000:- i mnaden. Det verkar ju helt snurrigt.

Kan ngon frklara detta mysterium fr mig?
Citera
2023-01-24, 19:08
Medlem
Raytheons avatar
Du kollar fel r nog den troligaste orsaken.
Citera
2023-01-24, 19:25
Medlem
Sonny00s avatar
Fr mig kar pensionen fr varje r jag vntar med att ta ut den. Jklar vilken bra pension jag skulle f om jag vntar till 80 r med att ta ut den!

Svitt jag frstr r inte det viktiga att man jobbar efter 65 r. Det som gr skillnad r att man vntar med att ta ut pensionen.
Citera
2023-01-24, 21:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balder82
Har flera gnger kollat mina uppgifter p Pensionsmyndighetens sida. Pensionen jag kommer att f r inte jttehg, men helt ok. Och sklart, tittar jag vad som hnder om jag jobbar lngre n till t ex 65, eller 67, s kar pensionen fr varje r.
Men tittar jag p vad jag skulle f i pension om jag jobbar till 70 rs lder, eller nnu lngre, blir pensionen pltsligt jttelg, bara typ 2000:- i mnaden. Det verkar ju helt snurrigt.

Logga in p minpension.se s kan du se vad din pension berknas bli.
Citera
2023-01-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Logga in p minpension.se s kan du se vad din pension berknas bli.

Det r vl just det han gjort...

Men tycker det r konstiga berkningar, jag fr mer i pension om jag gr tidigare tex, s vet inte riktigt om man kan lita p den sidan riktigt...
Citera
2023-01-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det r vl just det han gjort...

Men tycker det r konstiga berkningar, jag fr mer i pension om jag gr tidigare tex, s vet inte riktigt om man kan lita p den sidan riktigt...
Han har tydligen gtt in p pensionsmyndigheten inte "minpension.se" vilket r bttre att kolla p.
Citera
2023-01-24, 21:34
Medlem
ni r roliga..de alvarligare sjukdomarna brjar vid 70 ca...snittldern fr mn r 81...jobba p bara
Citera
2023-01-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Han har tydligen gtt in p pensionsmyndigheten inte "minpension.se" vilket r bttre att kolla p.

Aha... Jag kollade p minpension.se
Citera
2023-01-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
ni r roliga..de alvarligare sjukdomarna brjar vid 70 ca...snittldern fr mn r 81...jobba p bara

Ska g vid 61 tnkte jag, d fr jag ut runt 25 netto, och frugan jobbar ett decennium till....
Citera
2023-01-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ska g vid 61 tnkte jag, d fr jag ut runt 25 netto, och frugan jobbar ett decennium till....
helt rtt...
Citera
2023-01-27, 12:54
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balder82

Hej Balder82!
Jag jobbar med sociala medier p Pensionsmyndigheten och sg att du gjort ett inlgg om pension och vill grna svara p dina frgor.
Det finns ingen direkt frklaring till varfr din prognos sjunker vid ett senare uttag. Men det lter som att delar av din pension faller bort vid den valda prognosen. Du kan logga in p minPension.se och gra en prognos under fliken Simulatorn. Dr kan du klicka p Uttag av pension fr att vlja uttagsstart fr alla delar av din pension och uttagsperiod fr dina tjnstepensioner och eventuell privat pension. Vill du att vi hjlper dig att gra en prognos r du vlkommen att kontakta vr kundservice p telefonnummer 0771-776 776. Du kan ven ringa till minPensions kundservice p telefon 0771 89 89 89.
Hlsningar August, Pensionsmyndigheten
Citera
2023-02-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Hej Balder82!
Jag jobbar med sociala medier p Pensionsmyndigheten och sg att du gjort ett inlgg om pension och vill grna svara p dina frgor.
Det finns ingen direkt frklaring till varfr din prognos sjunker vid ett senare uttag. Men det lter som att delar av din pension faller bort vid den valda prognosen. Du kan logga in p minPension.se och gra en prognos under fliken Simulatorn. Dr kan du klicka p Uttag av pension fr att vlja uttagsstart fr alla delar av din pension och uttagsperiod fr dina tjnstepensioner och eventuell privat pension. Vill du att vi hjlper dig att gra en prognos r du vlkommen att kontakta vr kundservice p telefonnummer 0771-776 776. Du kan ven ringa till minPensions kundservice p telefon 0771 89 89 89.
Hlsningar August, Pensionsmyndigheten

Jag fr ocks samma effekt eller defekt eftersom prognosen redovisar bara atp-delen nr man gr lngt fram i tiden, tror jag mig ha luskat ut. Den antar att lnen flyter in fortfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in