2023-04-25, 07:59
Medlem
SigneKanins avatar
Är det bara jag som inte kan ladda ner Yazen-appen? Den står bara och laddar i appstore.
Citera
2023-05-12, 15:33
Medlem
PhatPhils avatar
Vad är kostnaden per månad via yazen?
Citera
2023-05-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Vad är kostnaden per månad via yazen?

995 för Yazen, och sen givetvis kostnaden för medicinen.
Citera
2023-05-23, 06:52
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dropitbitch
995 för Yazen, och sen givetvis kostnaden för medicinen.

Totalt ca 2000 kr/månad.
Citera
2023-05-23, 06:59
Medlem
Dishys avatar
Började med Trulicity via Yazen igår. BMI ca 30 så hoppas att detta ska funka. Bantat hundratals gånger, går ner 5-10 kg per gång men orkar aldrig mer än några veckor max ett par månader trots ätit bra mat så jag blir mätt.

Vet ärligt talat inte hur detta ska hjälpa i längden, men har väl ställt in mig på att kämpa med vikten kommer bli ett livslångt projekt. Vill självklart inte gå ner för snabbt och sabba min förbränning ännu mer än jag redan gjort med för hård bantning genom åren. Men rätt desperat nu, orkar verkligen inte vara tjock.

Någon som har erfarenhet av Trulicity?
Citera
2023-06-02, 14:14
Medlem
Började också med Trulicity via Yazen för ett par dagar sedan. Har ett BMI på lite över 27 just nu men har legat runt 30 till och från och aldrig riktigt lyckats komma ner på normalvikt trots många försök under en massa år. Hittills har jag utan tvekan märkt minskad hungerskänsla samt sötsug. Kanske är det placebo men oavsett har det lett till minskat kaloriintag.

Fick först Ozempic utskrivet men inget av apoteken i min region hade något tillgängligt så det blev Trulicity istället. Var först lite osäker på om det var ett dåligt alternativ eftersom verkningsgraden enligt de studier jag hittade verkar vara sämre med Trulicity (gällande viktminskning) men den har å andra sidan inte samma skadeprofil i bipacksedeln (risk för nån ögonåkomma finns i Ozempics biverkningar men ej i Trulicity). Sett till den effekten jag upplever så tror jag ändå att det är effektivt nog

Edit: För övrigt kanske ämnet på tråden borde redigeras till "GLP-1 analog" istället för semaglutid eftersom vi nu skriver om både dulaglutid och semaglutid vilka bägge är GLP-1 analoger
Senast redigerad av infectsj 2023-06-02 kl. 14:17.
Citera
2023-06-04, 12:34
Medlem
Dishys avatar
Två veckor med Trulicity nu och tror att jag känt av mindre hunger och aptit. Speciellt första dagarna efter sprutan. Men svårt att säga för brukar kunna vara nyttig (=äta bra och lagom) utan att börja äta mer och mer i några veckor. Så kan nog uttala mig först om ett par veckor och framför allt om några månader.

Ser det här som en långsiktig resa så det är nästan värdelöst om jag går ner 5 kg på två veckor. Det är snarare en varningssignal om att jag ätit för lite och att kroppen kommer börja dra ner på förbränningen. Max 0,5 kg/vecka vore toppen.

Måste säga att Yazen var riktigt snabba, registrerade mig på en fredag morgon och tog drop-in blodprov samma dag (fastande blodprov), och på måndag kväll hade jag receptet. Gillar de små övningarna man får varje dag, tycker de hjälper hålla mig fokuserad på hälsoresan.
Citera
2023-06-08, 17:49
Avstängd
Råttor som fick semaglutid drack mindre än hälften av mängden alkohol jämfört med djuren som inte fått behandling.

https://doi.org/10.1016/j.ebiom.2023.104642
Citera
2023-06-11, 11:41
Medlem
Hur har ni gjort innan med er viktresa? Jag har förtvivlat sökt hjälp via hälsocentralen men jag får blodtrycksmedicin, sköldkörtelmedicin, hjärtmedicin, värktabletter för knäet. Allt är ju bara symptom på min övervikt (som jag ser det). Min BMI är 40,1 (170 cm och 117kg) och ändå ingen som helst hjälp med viktminskning. Hur har det sett ut för er
Citera
2023-06-12, 21:00
Medlem
Dishys avatar
Som jag förstått det är dessa mediciner rätt nya och vanliga vården skriver inte ut dem till överviktiga än. Det måste komma nya riktlinjer först. Tex Ozempic ges bara till diabetiker. De äldre medicinerna, som mest verkar gå ut på att ge fettiga diarréer är inte särskilt effektiva, är väl de som gäller fortfarande om man söker hjälp för övervikt nu. Alternativt operation.
Citera
2023-06-15, 22:44
Medlem
Tog min fösta spruta Ozempic idag och är så taggad! Har verkligen aldrig lyckats gå ner någon vikt i hela mitt liv och har stora förhoppningar kring detta.
Citera
2023-06-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodendoden
Hur har ni gjort innan med er viktresa? Jag har förtvivlat sökt hjälp via hälsocentralen men jag får blodtrycksmedicin, sköldkörtelmedicin, hjärtmedicin, värktabletter för knäet. Allt är ju bara symptom på min övervikt (som jag ser det). Min BMI är 40,1 (170 cm och 117kg) och ändå ingen som helst hjälp med viktminskning. Hur har det sett ut för er

Jag har tidigare fått hjälp av ”Hälsocoach” i primärvården. Kändes ju inte som så mycket mer än någon man bara samtalade med ibland och som sa typ att det var viktigt med sömn, mat och motion. Inget nytt under solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in