• 2
  • 3
2023-01-24, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Förstå är en sak. Att först varför är en annan.
Varför är ju för han har en dålig ekonomi och behöver få pengar snabbt.

Du förstår fortfarande inte?!
Jag ger upp.
Citera
2023-01-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Varför är ju för han har en dålig ekonomi och behöver få pengar snabbt.

Du förstår fortfarande inte?!
Jag ger upp.

Jo jag förstår. Men du kan ge upp ändå.
Citera
2023-01-24, 13:45
Medlem
Unelads avatar
Om du planerar att inte betala av fakturan är det såklart ''lätta'' pengar, men har du inte betalnings anmärkningar och dyligt redan är det aldrig värt det.

Å andra sidan kan man verkligen köpa en iphone på faktura med anmärkningar? Jag skulle inte tro det
Citera
2023-01-24, 18:36
Bannlyst
Citat:
Jo jag förstår. Men du kan ge upp ändå.
Det är för mig helt obegripligt hur du inte kan förstå varför men ok.
Citera
2023-01-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Det är för mig helt obegripligt hur du inte kan förstå varför men ok.

Jag skrev bara att förstå är inte smmma sak som att förstå varför.

Den du bjäbbade med innan och jag är inte samma person. Förstår du?
Citera
2023-01-25, 20:43
Bannlyst
Citat:
Jag skrev bara att förstå är inte smmma sak som att förstå varför.

Den du bjäbbade med innan och jag är inte samma person. Förstår du?
Om du inte är samma person förstår jag inte varför du gafflar med mig?

Nä, ok, du förstår fortfarande inte varför han köper en telefon på avbetalning och sedan säljer den vidare.

Ok.

Citera
2023-01-25, 20:47
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Fanns en gammal tråd som handlade om detta, man tipsade varandra om var man kunde handla på faktura med anmärkning för att sälja vidare, allt från a4 papper till vindrutetorkare
Var dock aldrig någon som ville diskutera var fan de sålde vidare, loppis?!

(FB) Företag som det går att betala med faktura trots betalningsanmärkningar/Red Mod
Undra hur många i sverige som sitter i skuldfälllan for life och ärberedda att göra det? 100k?

Fler och fler blir det iallafall. Vad har en utförsäkrad socialbidragstagare att förlora? Nuffin.
Rättshaverismen följer snabbt efter också. Framtiden ser ljus ut.
Citera
2023-01-27, 19:36
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Förstå är en sak. Att först varför är en annan.
Tack, du förstod vad jag menade! :-)
Citera
2023-02-01, 10:20
Medlem
sanningenskas avatar
fattar inte varför dessa trådar ska spåra ut med tusen pers som säger samma sak, vem fan bryr sig om min ekonomiska cituation i förhållande till sak frågan ??

för att klargöra för alla

jag har en betalnings anmärkning på kfm. jag har inte skulder. min anmärkning gör det omöjligt för mig att få lån. därför kom jag på iden att jag skulle köpa en vara på faktura för säg 15 tusen, sälja den för 12 och sedan betala fakturan på 15 tusen när jag får pengar i februari. när den fakturan är betald så har jag fortfarande pengar att leva på till mars.

är det lönsamt för mig ? inte i konkreta siffror nej. jag förlorar ju flera tusen kronor. men alternativet är att jag inte har en krona på kontot i över en månad. jag får promenera till skolan i strax över en timme för att skriva min tenta och delta på seminarierna. jag äter inte mat. min katt äter inte heller för den delen.

nu tänker något geni i tråden: men kan du inte låna pengar av dina föräldrar? svaret är nej, det kan jag inte, för om det hade gått så hade jag så klart provat det först

är vi nu färdiga med all off topic ??
Citera
2023-02-01, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
jag har en betalnings anmärkning på kfm. jag har inte skulder. min anmärkning gör det omöjligt för mig att få lån. därför kom jag på iden att jag skulle köpa en vara på faktura för säg 15 tusen, sälja den för 12 och sedan betala fakturan på 15 tusen när jag får pengar i februari. när den fakturan är betald så har jag fortfarande pengar att leva på till mars.

Det gäller ju då att du hittar en köpare fort och att denne vill betala tillräckligt mycket (jag hade inte köpt något med tveksam bakgrund för 12k om jag kunde köpt nytt för 15k).

De flesta som säljer på faktura använder väl klarna så om du får handla via klarna trots din anmärkning så är det bättre att köpa din mat via Klarna (Willys erbjuder det har jag för mig) och så helt avstå andra utgifter utöver maten tills du har pengar igen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in