2023-01-23, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Eller hur, jag förstår inte ens varför människan ska köpa telefonen från början och sen SÄNKA priset "för att få in stålar" 🤔
Det är ganska vanligt sätt av lågbegåvade att få in snabba pengar. Man tar något på avbetalning för att sälja vidare… Du förstår fortfarande inte?
Citera
2023-01-23, 18:52
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Det är ganska vanligt sätt av lågbegåvade att få in snabba pengar. Man tar något på avbetalning för att sälja vidare… Du förstår fortfarande inte?
Jag förstår, men tydligen inte TS.
Citera
2023-01-23, 20:49
Medlem
Computerzs avatar
Upplägget fungerar så klart, sett det några gånger på lyxfällan. Folk tar mobiltelefon på avbetalning och sen säljer den omedelbart. Keyword lyxfällan
Citera
2023-01-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
hallå ja

nu sitter man i en jobbig sits o tänkte köpa en telefon en iphone på faktura och sen sälja den så man får in lite stålar

men kan detta gå fel ? asså om jag köper en sak på faktura kommer den vara kopplad till mig på nåt sätt eller kan personen som köper den använda den som om han eller hon köpte den ?
Köp en telefon för 10 000 och sälj den för 6 000 och betala 1 000 kronor i månaden under ett år som avbetalning (12 000). Känns inte som en speciell bra idé.

Ingen vill betala ens i närheten av ditt inköpspris för en begagnad mobiltelefon. Eftersom garantier inte brukar funka så bra om man köper en vara i andra hand så sjunker värdet med rätt många tusenlappar.

Ja, du kommer att förlora rätt många tusenlappar på denna affär. Om du inte har pengar idag hur tror du då att du ska kunna lösa situationen om ett par månader.
Citera
2023-01-23, 21:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Så du tänker köpa en telefon på avbetalning, kränga den vidare för nedsatt pris för att få lite snabba cash och sen strunta i att betala fakturan? Låt mig gissa att pengarna du får in går till nästa spruta att köra in i armvecket?

Jag tycker det låter som en kanonidé, kör så det ryker...
Citera
2023-01-23, 23:08
Medlem
Känns som att handla med ett vanligt kreditkort funkar bättre och enklare..
Citera
2023-01-23, 23:28
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Ett extremt kortsiktigt och dyrt sätt att få in snabba pengar. Men visst, kommer du få in stålar på kontot i ett senare skede som täcker fakturan så går det väl. Finns inte SMS-låneliknande grejer för just sånt här?
Senast redigerad av CaptainInsane-o 2023-01-23 kl. 23:31.
Citera
2023-01-24, 07:02
Medlem
Tycker mig se fler och fler annonser på tex. Facebook där folk säljer laptops, surfplattor och framför allt mobiler som de enligt bild på kvitto köpt för några dagar sedan.
De allra flesta, om inte alla butiker erbjuder öppet köp i flera veckor så detta är säkert ett mer vanligt sätt att låna pengar på.

Är det lättare att få en iphone för 10000kr på avbetalning än att få ett blanco på samma belopp?
Citera
2023-01-24, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Jag förstår, men tydligen inte TS.
Du skrev du inte förstod varför man ska köpa en telefon för at mg sälja vidare… Då förstår du inte!!
Citera
2023-01-24, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Du skrev du inte förstod varför man ska köpa en telefon för at mg sälja vidare… Då förstår du inte!!

Förstå är en sak. Att först varför är en annan.
Citera
2023-01-24, 07:19
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Tycker mig se fler och fler annonser på tex. Facebook där folk säljer laptops, surfplattor och framför allt mobiler som de enligt bild på kvitto köpt för några dagar sedan.
De allra flesta, om inte alla butiker erbjuder öppet köp i flera veckor så detta är säkert ett mer vanligt sätt att låna pengar på.

Är det lättare att få en iphone för 10000kr på avbetalning än att få ett blanco på samma belopp?

Det är mycket lättare skulle jag säga, dessutom ofta räntefritt med.

Och som du säger, de kryllar av sånt här på market place på facebook.
Citera
2023-01-24, 07:54
Medlem
elbels avatar
Fanns en gammal tråd som handlade om detta, man tipsade varandra om var man kunde handla på faktura med anmärkning för att sälja vidare, allt från a4 papper till vindrutetorkare
Var dock aldrig någon som ville diskutera var fan de sålde vidare, loppis?!

(FB) Företag som det går att betala med faktura trots betalningsanmärkningar/Red Mod
Undra hur många i sverige som sitter i skuldfälllan for life och ärberedda att göra det? 100k?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in