2023-01-22, 21:16
Medlem
Fuzzs avatar
Har en 1fas kompressor som ena kondensatorn har gett upp p. Det r 2 kondingar s antar att det r en konverterad 3fas? Gr det kanse koppla om till trefas? Kanske blir helt fel?
Men frgan lyder den kondingen jag ska byta r p 200uf 250v men hittar inga som r med pinnbult i nden. Hittat en som r p 208uf. Gr det? Den andra kondensatorn r p 160uf.
Citera
2023-01-22, 21:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Har en 1fas kompressor som ena kondensatorn har gett upp p. Det r 2 kondingar s antar att det r en konverterad 3fas? Gr det kanse koppla om till trefas? Kanske blir helt fel?
Men frgan lyder den kondingen jag ska byta r p 200uf 250v men hittar inga som r med pinnbult i nden. Hittat en som r p 208uf. Gr det? Den andra kondensatorn r p 160uf.

Vad str det p motorskylten? med tanke p ev omkoppling.
Det gr att anvnda den kondingen.
Citera
2023-01-22, 21:39
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vnta nu hr, tv kondensatorer?

Fr att f en trefasmotor att drivas av enfas behvs bara en kondensator.

Jag vill dremot minnas att strre kondensator=lgre varvtal och hgre startmoment, sledes gissar jag att det r en motor med tv varvtal.

Stoppar du dit 208 ųf kommer motorn bli lngsammare och starkare.
Citera
2023-01-22, 21:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Jag tvivlar p att du har en kondensator med s stort vrde!
r du sker?
Citera
2023-01-23, 07:27
Medlem
Sm kompressorer fr hobbybruk, typ biltema och liknande, brukar ha en avlastningsventil som tmmer tanken helt vid lgt tryck. Men vid normal drift, tryckstrmbrytaren instlld p t.ex till vid 5bar, och frn vid 7bar, kommer ju alltid kompressorn att starta i rejl uppfrsbacke och behver en god knuff i ryggen.

Jag vet att det grs skillnad p startkondensatorer och driftkondensatorer. Jag r dock inte helt kunnig p det, men det kan frklara varfr du har 2.

Men r de som sitter dr nu original, r det vl bara att byta till liknande. Var noga med siffrorna. Vet att det gr att tja lite, men s nra det gr borde va gott nog.

Och tnk p att ladda ur dom innan du fipplar runt med dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in