• 1
  • 2
2023-01-22, 13:44
Medlem
MrEarnests avatar
I Aftonbladet kan vi idag läsa om LKAB:s nya jättefynd i Kiruna och att en sameby riskerar att klyvas och att EU:s sista urfolk offras. Samerna drar nu "mioritets- och urfolks kortet. Min fråga är nu, gör samerna rätt eller fel? Är minoritets argumentet ett giltigt argument i detta sammanhang eller är det ett slag i luften?
Citera
2023-01-22, 13:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Detta påstås enligt Aftonbladet här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...yndet-i-kiruna

Citat:
– Ska den gröna omställningen ske på bekostnad av urfolks möjlighet att existera. LKAB är beredd att offra vår framtid. Är inte det enda urfolket inom EU värda mer? säger Matti Blind Berg.
Citera
2023-01-22, 13:47
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
I Aftonbladet kan vi idag läsa om LKAB:s nya jättefynd i Kiruna och att en sameby riskerar att klyvas och att EU:s sista urfolk offras. Samerna drar nu "mioritets- och urfolks kortet. Min fråga är nu, gör samerna rätt eller fel? Är minoritets argumentet ett giltigt argument i detta sammanhang eller är det ett slag i luften?

Bra sätt om man vill att hatet mot samerna ska öka.
Citera
2023-01-22, 13:48
Skulle samerna inte kunna fortsätta fortplanta sig pga LKAB eller vad menas...
Om kulturen är viktig så kan man "odla" den för sig utanför samernas påstådda område. Jag ser inte problemet, bara nyttan att bli av med barbari.
Citera
2023-01-22, 13:51
Medlem
Citat:
Jag skiter fullständigt i samerna, men miljön riskerar att ta storstryk som vanligt..
Citera
2023-01-22, 13:54
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Jag skiter fullständigt i samerna, men miljön riskerar att ta storstryk som vanligt..

Framförallt så kommer Sverige mer eller mindre skänka bort dyrbara metaller och uran. Får Dvärg-Ulf och de andra mobbade fjantarna vara med och leka med EU och NATO så är de beredda att ge bort hela landet. .
Citera
2023-01-22, 14:13
Medlem
bulletproofsouls avatar
"Urfolk"....? Är det någon jävla infödingsstam i Amazonas vi talar om eller?

Det finns ingenting ursprungligt med dessa samer. Om de nu vore så äkta och genuina och identitetssökande så skulle de skida på fjället istället för att åka skoter. De skulle använda lapphundar till att valla renarna istället för helikopter.

Varför använda den degenererade svenskens redskap när man är äkta och genuin och ska känna stolthet i att använda sina traditionella metoder och redskap?

Hyckleri, falskhet och pajaseri!

Ett gäng clowner som springer omkring på fjällen och lajvar någon form av låtsaskultur som inte finns längre.

Sedan är det en annan sak och det är att Sverige med alla muppar i ledande ställning inte kan tillgodogöra sig den här geopolitiska pärlan utan man kommer att schabbla bort alla möjligheter genom att sälja ut fyndigheten till något amerikanskt gruvbolag för en billig penning eftersom man är så otroligt mån om att få vara till lags och bli omtyckt internationellt.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-01-22 kl. 14:22.
Citera
2023-01-22, 14:37
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ett gäng clowner som springer omkring på fjällen och lajvar någon form av låtsaskultur som inte finns längre.
Väl sammanfattad. Det har ingenting med kultur att göra utan endast deras affärsverksamhet.
Citera
2023-01-22, 14:41
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Samerna kommer att beröras väldigt lite. Läser man artikeln säger samernas ordförande att "Sverige måste be om ursäkt". Det är vad saken handlar om, det vill säga att utöva makt och i förlängningen förnedra de svenskar som bor i Norrland.
Citera
2023-01-22, 14:44
Medlem
BATTs avatar
Det har hänt att familjer som levt av fiske i många generationer har fått sluta och finna ny försörjning i andra branscher. Varför skulle renskötsel särbehandlas? Jag är inte med på att samerna är ett urfolk alls, jämför med indianstammar i sydamerikas regnskogar som aldrig sett en vit modern människa i hela sitt liv, de är möjligen urfolk men inte samerna, det är inte sant.
Citera
2023-01-22, 14:50
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Det har hänt att familjer som levt av fiske i många generationer har fått sluta och finna ny försörjning i andra branscher. Varför skulle renskötsel särbehandlas? Jag är inte med på att samerna är ett urfolk alls, jämför med indianstammar i sydamerikas regnskogar som aldrig sett en vit modern människa i hela sitt liv, de är möjligen urfolk men inte samerna, det är inte sant.

Same same but different
Citera
2023-01-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Same same but different
Hur uttalar du same i detta fall😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera