• 1
  • 2
2023-01-21, 18:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Som rubriken låter, har blötlagt bönor och vi tänkte luncha med dessa samt stekt "fläsk" imorgon - kan jag med rimlig smakupplevelse steka skivad/strimlad rimmad julskinka som budgetsubstitut?
Ja - vi är mycket fattiga denna månad... så "köp kvalitetsfläsk på saluhallen" ger mig ytterst lite inspiration..

Självklart, det kallas bräckt skinka och funkar till t.ex stekt potatis och ägg. Eller bruna bönor eller bönor i tomatsås. Eller i en brasiliansk https://www.tasteline.com/recept/bra...a-pa-mitt-vis/

Däremot så är det inte samma sak som stekt sidfläsk, smak och framför allt konsistens är annorlunda.
Citera
2023-01-21, 18:53
Medlem
Sladdarens avatar
Köp bacon istället
Citera
2023-01-21, 22:24
Medlem
Knastratts avatar
God mat brukar smaka fläsk!
Citera
2023-01-22, 00:37
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Som rubriken låter, har blötlagt bönor och vi tänkte luncha med dessa samt stekt "fläsk" imorgon - kan jag med rimlig smakupplevelse steka skivad/strimlad rimmad julskinka som budgetsubstitut?
Ja - vi är mycket fattiga denna månad... så "köp kvalitetsfläsk på saluhallen" ger mig ytterst lite inspiration..
Ja, det är sen gammalt.
Citera
2023-01-22, 04:35
Medlem
Onanikrems avatar
Går utmärkt att steka skinkskivor - bräckt skinka med stekt potatis och ägg.
Går att panera och göra göra Schnitzel. Går att göra pytt, går att ha i ärtsoppa, går att långkoka och göra "fläsklägg med rotmos"
Citera
2023-01-22, 09:35
Medlem
Jag tackar för all input!
Stekte ett par skivor nu till frukost, påminner om semstern i england för 100 år sedan, stekt skinka, stekt tomat och stekt ägg + ett par rostade brödskivor
Mycket gott men smakar inte fläsk som jag gillar så mycket.

Vad tror ni om detta:
Köpa ett paket fläsk och steka det på medelvärme så inte fettet bränns.
Spara stekflottet från fläsket i kylen
Steka skinkstrimlorna i det - det kanske ger fläskets fett smak till skinkskivorna?

Jag skivar upp halva i skivmaskinen och tärnar andra halvan.
Jag gav 29:- kilot för skinkan så detta måste vara mycket billig och ganska bra
Citera
2023-01-22, 10:12
Medlem
Sladdarens avatar
Efter stekyta av tärningar eller hur ni gör så kolla konsistensen. Är det segt (gör ett stekprov) hade jag mörat det genom att banka antingen på skinkskivor före eller puttra det i lite vatten som får avdunsta i stekpannan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in