• 1
  • 2
2023-01-21, 16:20
Medlem
Som rubriken låter, har blötlagt bönor och vi tänkte luncha med dessa samt stekt "fläsk" imorgon - kan jag med rimlig smakupplevelse steka skivad/strimlad rimmad julskinka som budgetsubstitut?
Ja - vi är mycket fattiga denna månad... så "köp kvalitetsfläsk på saluhallen" ger mig ytterst lite inspiration..
Senast redigerad av Mr.tubbs 2023-01-21 kl. 16:20. Anledning: stavning
Citera
2023-01-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Som rubriken låter, har blötlagt bönor och vi tänkte luncha med dessa samt stekt "fläsk" imorgon - kan jag med rimlig smakupplevelse steka skivad/strimlad rimmad julskinka som budgetsubstitut?
Ja - vi är mycket fattiga denna månad... så "köp kvalitetsfläsk på saluhallen" ger mig ytterst lite inspiration..
Bara stek upp för fan.

Det kommer bli svingott!
Citera
2023-01-21, 16:33
Medlem
SMART4SSs avatar
Jag har någon efterjul tärnat ner skinka i en pyttipanna, det blir helt okej.
Citera
2023-01-21, 16:35
Medlem
Svidmyras avatar
Provstek en skiva så får du veta hur det smakar. Jag skär ganska tunna skivor av överbliven julskinka och steker dem som bacon/stekfläsk till bruna bönor. Gör också ost- och skinkpaj m broccoli av överbliven julskinka.
Citera
2023-01-21, 16:44
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Nej, det går nog inte eftersom skinkmuskeln är mycket torrare än stekfläsket. Däremot går det förstås fint att steka skinkan i tunna skivor till bruna bönor, eller varför inte frukostmakan med ett stekt ägg, eller göra en god skink-Jansson.
Citera
2023-01-21, 16:46
Medlem
Mindbreaths avatar
Fläsk är fett, skinkstek är kött, det är olika saker. Klart du kan steka skinkstek men det blir inte som stekt fläsk.
Citera
2023-01-21, 16:48
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Du såg din chans?

Som jag såg det hade jag inget val

On topic: Bräckt skinka är gott. Det är inte stekt fläsk. Men gott ändå.
Citera
2023-01-21, 17:13
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Gör en pytt med det istället
Citera
2023-01-21, 18:13
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Självklart går det att äta med gott resultat, även om det inte blir samma sak.

Ett annat tips när det blir mycket julskinka över är att: göra en klassisk potatisgratäng i ugnen med mycket grädde och vitlök. varva potatis/skinkskiva 2 potät/1 skinka, 2 potät/1 skinka o s v...
Citera
2023-01-21, 18:17
Medlem
cazzofigas avatar
julskinka är fläskkött så det fungerar finfint!
Citera
2023-01-21, 18:37
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:

Absolut.
Citera
2023-01-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Nej, det går nog inte eftersom skinkmuskeln är mycket torrare än stekfläsket. Däremot går det förstås fint att steka skinkan i tunna skivor till bruna bönor, eller varför inte frukostmakan med ett stekt ägg, eller göra en god skink-Jansson.
Skink-jansson heter "Karlsson frestelse".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in