• 1
  • 2
2023-01-20, 21:11
Medlem
Jag tittar på vältränade kändisar och jämför deras längd mot deras kroppsvikt. Något stämmer inte. Jag börjar undra om vissa kändisar rentav ljuger om kroppsvikt.

Dolph Lundgren (Ivan Drago) och Wladimir Klitschko vägde 109-110 kg när de var i sin prime och de är 190 cm + någonting.

Sen såg jag till exempel en snubbe som heter Justin Bateman (någon prettyboy känd för något som jag inte vet vad). Han är tydligen också 190 cm + någonting, men väger bara 85 kg. Borde vara ett benrangel men ser inte ut att vara det.
Zlatan är en annan, som sägs väga 95 kg.

Visuellt så ser dessa herrar inte ut att skilja mycket kroppsligt, men varför sådan stor skillnad i kroppsvikt?

Vad är den optimala vikten i förhållande till längden, när man vill se ut som en hunk med muskler
Citera
2023-01-20, 21:35
Medlem
peterZiipens avatar
Har noterat att just fotbollsspelare nästan alltid väger mindre än man tror. Neymar ska enligt google väga runt 65-69kg. Lewandowski - känns som en muskulös jätte - väger bara 81 kg. Verkligen svårt att ta in.
Citera
2023-01-20, 21:51
Det finns ingen optimal kroppsvikt för respektive längd då allas del-längder är olika. Du kan t. ex ha en mer avlång skalle än jag medan jag har längre ben än dig osv, trots att vi är lika långa på pappret. Kanske är det optimalt om man försöker hitta ens gyllene snitt beträffande del-längderna kontra längden, men inte ens det är en god indikator då man ju inte kan ändra på sin längd eller del-längder.

Men det som brukar se bra ut är om man väger "lika mycket" eller snarlikt som man är lång d.v.s att man väger 65 om man är 1.65 och 95 om man är 1.95. Detta förutsätter dock att man inte är smalfet utan har en betydande andel muskelmassa.
Citera
2023-01-20, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Det finns ingen optimal kroppsvikt för respektive längd då allas del-längder är olika. Du kan t. ex ha en mer avlång skalle än jag medan jag har längre ben än dig osv, trots att vi är lika långa på pappret. Kanske är det optimalt om man försöker hitta ens gyllene snitt beträffande del-längderna kontra längden, men inte ens det är en god indikator då man ju inte kan ändra på sin längd eller del-längder.

Men det som brukar se bra ut är om man väger "lika mycket" eller snarlikt som man är lång d.v.s att man väger 65 om man är 1.65 och 95 om man är 1.95. Detta förutsätter dock att man inte är smalfet utan har en betydande andel muskelmassa.
Snygg regel. Undrar hur långt den går att använda. Borde vara någonstans vid 130cm.
Citera
2023-01-21, 07:19
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:

Om man är 2 meter då?

Antar att det är fullt normalt att väga 200 pannor då.
Citera
2023-01-21, 08:20
Medlem
Nej du skall inte väga 200 kilo om du är 2m utan 100kilo...Läs texten.
Citera
2023-01-21, 08:40
Medlem
Vi är alla olika beroende på många faktorer.
Långa ben och en lång nacke ger en lägre kroppsvikt en motsvarande kropp med korta ben och ingen nacke vid samma längd.
Själv har jag korta ben men ganska bred bröstkorg och breda axlar gör att jag bör ligga i de övre spannet på BMI.
När jag ryckte in i lumpen hade jag en BMI på 22 men då hade jag B92 i byxor och C50 i vapenrock. Vid läkarkontrollen klassificerade jag som underviktig och fick specialkost.
Minperfekta BMI är snarare 25 vilket ät på gränsen till övervikt.
Men relaterat till fotbollsspelare så har det ingen större fördel av att vara tunga så jag tror nog att de siffrorna man säger är korrekta.
Men som TS skriver att din vikt skall vara din längd minus 100 blir nog inte helt tokigt, verkar nog stämma hyfsat på de flesta.
Citera
2023-01-21, 10:31
Medlem
Hussefars avatar
Citat:

Är man gym-vältränad så kan det stämma rätt bra. Ganska bra regel att förhålla sig till.
Citera
2023-01-21, 10:46
Medlem
Som följare av kroppsbyggning skulle jag säga längd - 90. Men som alltid förutsätter detta en någorlunda rimlig andel kroppsfett runt 10-15%.

Sen så är ju adjektivet "muskulös" väldigt tolkningsbart.
Citera
2023-01-21, 10:55
Medlem
Om man utgår ifrån BMI (vilket främst mäter kroppsfett) så vet man på ett ungefär vr man bör ligga i vikt kontra längd.

BMI under 18,5 = underviktig
BMI 18,5 - 24,9 = normalvikt
BMI v över 24,9 = överviktig
BMI någon annanstans = oviktig

Så Dolp Lundgren som Drago vägde 110 kg på 190 cm och enligt BMI räknades han som överviktig. BMI 30,5

85 kg på 190 cm = BMI 23,5

Ni som tränar vet också om att när ni tränat i några månader och slutar träna .. sjunker rätt extremt mycket i vikt ganska snabbt.
100kg kan enkelt tappa 10-15% så 5 kg är vätska, en hel del fett och resten är extrema mängder skit i tarmarna pga stort matintag
Så slutar man träna, sluta använda steroider och börja äta normalt igen så hamnar kroppen i verkliga vikten som bör användas som mått! Så Zlatan eller Bateman är närmare vältränad än de över 100kg (mycket är fett och vätska.) kolla bara skillnaden på ”the mountain” Halfthor när han åt 25 gg/dag kontra nu när han gått in i foghtingvärlden! Han ser fan läskigare ut nu med tydliga muskler och sin längd 206 cm.
Citera
2023-01-21, 11:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Om man utgår ifrån BMI (vilket främst mäter kroppsfett) så vet man på ett ungefär vr man bör ligga i vikt kontra längd.

Så Dolp Lundgren som Drago vägde 110 kg på 190 cm och enligt BMI räknades han som överviktig. BMI 30,5

Ni som tränar vet också om att när ni tränat i några månader och slutar träna .. sjunker rätt extremt mycket i vikt ganska snabbt.
100kg kan enkelt tappa 10-15% så 5 kg är vätska, en hel del fett och resten är extrema mängder skit i tarmarna pga stort matintag
Så slutar man träna, sluta använda steroider och börja äta normalt igen så hamnar kroppen i verkliga vikten som bör användas som mått! Så Zlatan eller Bateman är närmare vältränad än de över 100kg (mycket är fett och vätska.) kolla bara skillnaden på ”the mountain” Halfthor när han åt 25 gg/dag kontra nu när han gått in i foghtingvärlden! Han ser fan läskigare ut nu med tydliga muskler och sin längd 206 cm.
BMI, du skojar? Det gäller ju bara för vanliga kontorsarbetande Svenssons. Lägger man på sig 20kg muskler så kommer man att vara "fet" enligt BMI fast fettprocenten skulle vara under 10%.
Citera
2023-01-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

23 i BMI är väl normalmåttet eller ??? det var det förut ju.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in