2023-01-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander.eliasson
Bilcenter i Trekanten är den det berör! En vän var där i torsdags för att kolla på bil och blev ombedd att lämna platsen utav Polisen!
Flertalet polis och myndighetsbilar var på plats.

Däremot så blir jag väldigt förvånad över anklagelserna och killgissningar som gjordes över Bilhuset & Carcenter. Bägge aktörerna är idag en av de större vi har i Kalmar både omsättning och urvalet bilar. Jag har köpt bil hos bägge och flera utav mina känningar med. Aldrig har det varit några konstigheter eller tendens till eventuellt fiffel.
Då har man hört mer illa om Riddermark, liljas och Bilkompani där de ibland inte ens vill stå för fel på bilar efter köp!

Småhandlarna så som Bilcity, Kalmar automobil och de andra småttingar som finns har jag aldrig besökt och kommer nog aldrig att göra. // Eliasson

Bilkompani är firman som är känd för stor personalomsättning, ingen verkar trivas där.
Ett sextiotal har slutat där de senaste åren.
Citera
2023-01-22, 10:47
Medlem
Irakier?
Citera
2023-01-22, 13:08
Medlem
Thoralf Alfsson har en bra artikel om tillslaget på sin blogg
https://thoralfsblogg.com/2023/01/21...-mot-bilfirma/
Citera
2023-01-22, 13:36
Mycke bra, blatte-bilformor är ett stronghold för kriminella vabbar.

Fungerar också som täckmantel för covert-uppdrag nattetid(smash&grab mm.)

Varenda utlänning med kopplingar från islamistiskt land borde förbjudas från den här typen av verksamhet.
Taxi-åkerier kan också vara en fästning för de, här i sthlm har skönhets-salsonger även blivit så.

Vet ni vad, förbjud utlänningar att gå fria i det här landet så slipper vi att se och vara med att varenda bransch kommer att gå vabbe-döden till mötes...
Citera
2023-01-22, 16:35
Medlem
axat ur Barometern

"Det var på torsdagseftermiddagen som polisen, Kalmar kommun, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, räddningstjänsten, arbetsförmedlingen och Kronofogden (på distans) gjorde ett gemensamt tillslag mot en bilfirma i Kalmar kommun.

– Vårt underrättelsearbete gav vid handen att det fanns anledning att göra en insats mot den här firman. Jag kan inte säga exakt varför, men flera myndigheter hade misstankar om att allt inte stod rätt till."

"Resultatet av insatsen då? Fyra personer är misstänkta för brott, men ingen är frihetsberövad.

– Alla myndigheter med något enstaka undantag öppnade tillsynsärenden. För polisen uppstod brottsmisstankar som ringa narkotikabrott, penningtvättsbrott och brott mot utlänningslagen, det vill säga någon som antingen inte får vistas i Sverige eller saknar arbetstillstånd"

skaplig samverkan vill jag påstå
Citera
2023-01-22, 17:17
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Irakier?

Allt som oftast, JA.

Fördomar baserade på erfarenhet…
Citera
2023-01-23, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larrybellahonda
https://sverigesradio.se/artikel/sto...gangkriminella

Händer mycket i lilla Kalmar, vilken bilfirma?
Utvecklingen i Kalmar är precis så som utvecklingen är på andra ställen i Sverige.
Citera
2023-01-23, 08:35
Medlem
Hur används bilar och bilhandlare för att tvätta pengar?

Jag förstår att om en bilhandlare är med på det så kan pengar tvättas då en bilförsäljning är en bra ursäkt till banken om de undrar vart pengarna kommer från.

Person A har massa kontanter. Han köper en bil av Bilhandlare B och betalar kontant. Bilhandlaren kan då gå till banken och sätta in dessa pengar och visa upp kvitto på att han fått pengarna från en bilförsäljning.

Några veckor senare köper Bilhandlare B tillbaka bilen för det urpsrungliga priset (minus en viss % - avgiften) och kan då sätta in pengarna direkt på Person A:s bankkonto.

Person A har nu pengarna tvättade (iaf på banken) på sitt konto.

Det "nya verktyget" kan ju vara ett program/registerkontroll som kartlägger hur bilars ägande snurrar runt bland en viss krets.
Citera
2023-01-23, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wowe
Jag hade satsat mina kameler på trekanten i första hand men även de andra. Inte ens seriösa bilhandlare står med bilar för mångmiljonbelopp. Endast om man har det som nisch...

Men i Kalmar går det....

Inte många bilar i mångmiljonklassen om man tittar på Google Street View. Ser ut att mest vara vanliga bilar med 10 år på nacken i snitt.
Citera
2023-01-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilhuset
Kan bekräfta att det inte är Bilhuset i Kalmar som avses.

Samt att Bilhuset och Carcenter inte har samma ägare vilket ni kan se på alla bolag.

Med vänlig hälsning, Bilhuset i Kalmar

Bara för att förtydliga:

På Allabolag kan man inte se vem som äger företaget, utan man ser de som är företrädare dvs styrelse.
Däremot registrerar Bolagsverket Verklig huvudman och av det registret framgår att bolagen INTE har samma ägare.
Citera
2023-01-23, 14:08
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Förtydligande så ser man bara ägandet i bolagets aktiebok. Ägarförändringar följs inte upp av myndigheterna så det kan vara gamla uppgifter i Verklig huvudman registret. Verklig huvudman registret är inte lagligt i sin nuvarande form. Det har kritiserats av EU. Vem vill betala 250kr för att ändra i registret då?
Citera
2023-01-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Inte många bilar i mångmiljonklassen om man tittar på Google Street View. Ser ut att mest vara vanliga bilar med 10 år på nacken i snitt.

Syftade på CC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in