2023-01-19, 16:54
  #13
Medlem
Skulle inte förvåna mig det minsta om hon kunde jobba så många år innan hon upptäcktes pga att hon inte blivit förstörd genom en indoktrinerande högskola och gjorde ett kanonjobb.

Märkligt att myndigheten innan inte agerade när det står att dom hade kännedom om saken.
Citera
2023-01-19, 17:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Vem är kvinnan?
Att det är så lätt att fuska, inget kontrollsystem.

Med risk för OffT men:

Det anses förmodligen som kränkande om någon börjar att kolla upp dig. Den inställningen har genomgående ökat i Sverige. Från min tid inom industrin kommer jag ihåg att det i början av 80-talet fanns rutor längst ner till höger på konstruktionsritningarna där olika chefer skrev sin namnteckning efter att ha granskat och godkänt det hela.

I slutet av min karriär så var det ingen som kollade upp det hela.

Jag hade en bekant som på fotbollsförbundets vägnar bevittnade matcher och bedömde domarna. Jag titulerade honom som domarkontrollant men se det gick inte för sig. Han skulle nämligen tituleras domarinstruktör.

Ordet kontroll väcker obehag och för tanken till ett totalitärt samhälle och då känner merparten av oss kränkta om vi stoppas i tullen, vid en trafikkontroll eller om någon stoppas på gatan och tvingas att visa leg. för en polisman.
Citera
2023-01-19, 17:29
  #15
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/socialsekreterare-tog-beslut-om-barn-i-goteborg-med-falskt-examensbevis
https://www.expressen.se/gt/gt-granskar/falsk-socialsekreterare-beslutade-om-barn/

En socialsekreterare med falska betyg och falsk examen arbetade i flera år med beslut om barn i socialt utsatta områden.
Kvinnan hade inte ett enda högskolepoäng när hon anställdes. Göteborgs kommun ska nu granska alla ärenden som kvinnan handlagt.
De falska betygen och examensbeviset hade avslöjats av hennes tidigare arbetsplats, Migrationsverket, men myndigheten valde trots det att inte agera.


- Hur kan kommunen ha så här dålig koll på vilka de anställer?
- Förslag på åtgärder?
Det som troligen hänt är att någon inkompetent jävel (den första arbetsgivaren) inte verifierade examen via ladok (det tar 1 minut att skriva mailet, och sen vänta ca 2 arbetsdagar för att få svar), och sen har senare arbetsgivare helt sonika bara antagit att hen har en examen.

Men det är verkligen makalöst att det har hänt, det borde vara 1 års fängelse för att förfalska intyg och annat, minst.

Edit: är det urkundsförfalskning eller är det ett brott?
__________________
Senast redigerad av HaveFun 2023-01-19 kl. 17:36.
Citera
2023-01-19, 17:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det som troligen hänt är att någon inkompetent jävel (den första arbetsgivaren) inte verifierade examen via ladok (det tar 1 minut att skriva mailet, och sen vänta ca 2 arbetsdagar för att få svar), och sen har senare arbetsgivare helt sonika bara antagit att hen har en examen.

Men det är verkligen makalöst att det har hänt, det borde vara 1 års fängelse för att förfalska intyg och annat, minst.

Edit: är det urkundsförfalskning eller är det ett brott?

Sedan kan man i en förlängning fundera på vem som anställde henne på Migrationsverket i den första svängen? I många länder i Afrika och Mellanöstern så är det en önskedröm att hamna på en, visserligen inte högavlönad, post inom den offentliga förvaltningen.

När man väl hamnar på den posten så är fältet fritt för att man ska kunna höja sin lön genom att ta mutor. Skulle inte alls förvåna mig om detta kulturella fenomen också kommer att sprida sig i Sverige.
Citera
2023-01-19, 18:17
  #17
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Sedan kan man i en förlängning fundera på vem som anställde henne på Migrationsverket i den första svängen? I många länder i Afrika och Mellanöstern så är det en önskedröm att hamna på en, visserligen inte högavlönad, post inom den offentliga förvaltningen.

När man väl hamnar på den posten så är fältet fritt för att man ska kunna höja sin lön genom att ta mutor. Skulle inte alls förvåna mig om detta kulturella fenomen också kommer att sprida sig i Sverige.
Förhoppningsvis kommer de samköra henes ekonomi med beslut hen gjort...
Citera
2023-01-19, 18:25
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/socialsekreterare-tog-beslut-om-barn-i-goteborg-med-falskt-examensbevis
https://www.expressen.se/gt/gt-granskar/falsk-socialsekreterare-beslutade-om-barn/

En socialsekreterare med falska betyg och falsk examen arbetade i flera år med beslut om barn i socialt utsatta områden.
Kvinnan hade inte ett enda högskolepoäng när hon anställdes. Göteborgs kommun ska nu granska alla ärenden som kvinnan handlagt.
De falska betygen och examensbeviset hade avslöjats av hennes tidigare arbetsplats, Migrationsverket, men myndigheten valde trots det att inte agera.


- Hur kan kommunen ha så här dålig koll på vilka de anställer?
- Förslag på åtgärder?

Åtgärder: Att inte be om examenshandlingar/betygshandlingar av den tilltänkta anställde. Arbetsgivaren ska direkt kontakta högskolan/universitet och kräva stämpel och underskrift på betygshandlingen och skicka den direkt från högskolan till arbetsgivaren med rekommenderat post. Då slipper man ev fusk från den sökande. Samma sak med belastningsregister, det borde vara arbetsgivaren som ska begära utdrag av belastningsregister och få utdraget per post med rekommenderat post.
Citera
2023-01-19, 18:25
  #19
Medlem
CockWitchs avatar
Eftersom de andra inte reagerat på flera år så måste hon väl kan man tänka sig ha utfört ett lika uselt jobb som de flesta andra på soc. Kanske t o m bättre. Det bevisar ju bara att deras sketna socionomexamen intr behövs.m för att vända lite papper. Der lär man sig på en vecka.
Citera
2023-01-19, 18:42
  #20
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Med risk för OffT men:

Det anses förmodligen som kränkande om någon börjar att kolla upp dig. Den inställningen har genomgående ökat i Sverige. Från min tid inom industrin kommer jag ihåg att det i början av 80-talet fanns rutor längst ner till höger på konstruktionsritningarna där olika chefer skrev sin namnteckning efter att ha granskat och godkänt det hela.

I slutet av min karriär så var det ingen som kollade upp det hela.

Jag hade en bekant som på fotbollsförbundets vägnar bevittnade matcher och bedömde domarna. Jag titulerade honom som domarkontrollant men se det gick inte för sig. Han skulle nämligen tituleras domarinstruktör.

Ordet kontroll väcker obehag och för tanken till ett totalitärt samhälle och då känner merparten av oss kränkta om vi stoppas i tullen, vid en trafikkontroll eller om någon stoppas på gatan och tvingas att visa leg. för en polisman.
I det här landet vill man underlätta för bedragare och fifflel…. Så länge det går i vänstervriden riktning givetvis! Ordning och reda och kontroller anses som osolidarisk, rasistisk handlingar som nazister håller på med. Migrationsverket och socialtjänsten personal behöver verkligen granskas.
Citera
2023-01-19, 18:44
  #21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Enkelt. Arbetsgivaren granskar inte betygs/examensutfärdarens originalhandlingar. Det gäller även vid referenstagning, och då ringer man upp referenserna (och har dels ingen aning vem man talar med, dels kan man inte läsa av kroppsspråket på den som ger referensen) så man vet inte vad vitsordet betyder.

Åtgärd: Man beställer alltid på egen hand fram originalhandlingar, och kollar att original och kopia överensstämmer med varandra. Referenser tar man alltid vid ett fysiskt besök och man ringer inte referenser. Utfärdare betyg talar man med företagets HR-avdelning om personen varit anställd, och sedan letar man upp den som skrivit ut betyget och träffar denne för att stämma av betygets riktighet.

Jobbade en gång för mycket länge sedan på 1990-talets början som betygs- och examenskollare på ett mycket stort företags PA-avdelning, och jädrars vad folk fejkar sina betyg och examina. Hade en person som skrev att han hade en ingenjörsexamen från Chalmers. Vid min koll visade det sig att han hade tenterat 3 (!) högskolepoäng på Chalmers.

Du lever inte i verkligheten.

MÖJLIGEN har en rekryterare tid och möjlighet att göra som du beskriver vid tillsättandet av en extremt välbetald chefsposition i det allra allra översta skiktet i samhället.

MÖJLIGEN.

Det finns ingen normal människa som gör sådär. Åker runt i Sverige eller världen för att intervjua lärare, lektorer eller professorer. Är du född i farstun pojk?
Citera
2023-01-19, 18:54
  #22
Medlem
Hade vi inte en officer i försvaret som körde samma upplägg? Har för mig att den individen avslöjades när han sökte en hög befattning inom kustbevakningen och tyckte att det var passande att även sockra ansökan med en förfalskad kandidat i statsvetenskap. Vilka proffs vi har att göra med. 🙃
Citera
2023-01-19, 19:28
  #23
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Kan förstå att man kanske inte kollar upp äktheten i en examen. Men att man inte kollat referenser på tidigare arbetsplats är ju ganska märkligt
Många personer lämnar referens till ett visst telefonnummer som leder till den förra chefen. Det är en kompis givetvis eller ibland tom en själv med tillgjord röst.
Citera
2023-01-19, 19:33
  #24
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/socialsekreterare-tog-beslut-om-barn-i-goteborg-med-falskt-examensbevis
https://www.expressen.se/gt/gt-granskar/falsk-socialsekreterare-beslutade-om-barn/

En socialsekreterare med falska betyg och falsk examen arbetade i flera år med beslut om barn i socialt utsatta områden.
Kvinnan hade inte ett enda högskolepoäng när hon anställdes. Göteborgs kommun ska nu granska alla ärenden som kvinnan handlagt.
De falska betygen och examensbeviset hade avslöjats av hennes tidigare arbetsplats, Migrationsverket, men myndigheten valde trots det att inte agera.


- Hur kan kommunen ha så här dålig koll på vilka de anställer?
- Förslag på åtgärder?
Det här är den andra vågen av skit all klaninvandring ställer till med.
Nu är det advokater, SÄPO spioner, socialsekreterare osv som urholkar välfärden och tryggheten i Sverige.
Och det är inga gapiga araber i Adidaskostymer utan välartade, integrerade personer som går under radarn som när klanen kallar utför mygel och fusk.
Dom har noll samhörighet och respekt för sina medmänniskor och Sverige, allt fokus är på klanen.
Svårt att upptäcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in