• 1
  • 2
2023-01-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Hon menar att FIAT-systemet är påväg att kollapsa.
Nej det menar hon inte.
Däremot är det inte smart att ha pengar på ”vanligt” konto i dessa inflationstider.
Är man försiktig så sätt på ett konto med ränta.
Är man som mig så sätter man de på stabila aktier, har man gått in senaste månaden så kommer man ha gjort en fantastiskt bra affär om 8-9 år.
Citera
2023-01-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Fast nu när mat-, el och bensinpriserna stigit, är det inflation eller lågkonjuktur vad fan det nu är , varför säger ekonomer eller varför skulle de säga att pengarnas värde minskar om man har dem på sparkontot. Ni går lite off topic i diskussionen.

"nu när mat-, el och bensinpriserna stigit" -- det är detta som är inflation. Man får mindre mat, el eller bensin för samma antal kronor. Ett annat sätt att säga det på är att "pengarnas värde minskat".

Framöver tror ekonomerna att vi kommer ha inflation. Så fortsatt kommer "pengarnas värde minska om man har dem på sparkontot".

Lågkonjunktur är något annat. Vi vanliga människor ser det mest i att företag stänger butiker och säger upp anställda. Just nu ser det ut som det inte kommer bygga så många nya lägenheter eller hus.

Vad du (jag) skall göra åt det här är ingen enkel fråga att svara på. De fri-religösa brukar prata om himmelriket senare, eller Bitcoin kallas det väl som kommer stiga i värde i all evighet och sen kan vi alla leva lyckliga i resten av våra dar. Det har ju inte gällt hittills eftersom Bitcoin både går upp och ner (minus 41% på senaste året jämfört med sparkonto). De vanliga religiösa säger att man skall ha pengarna på börsen och så kommer de stiga i alla oändlighet. Det verkar inte heller ha gällt (mina fastighetsfonder har gått ner 41% sen jag köpte dem). Du får välja själv vilken religion du vill tro på.
Citera
2023-01-20, 22:55
Medlem
urress avatar
ArundoDonax
Där är svaret jag letade efter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto