• 1
  • 2
2023-01-18, 10:22
Medlem
urress avatar
Varför säger de på svt att man ska man flytta pengar från sparkontot nu för att värdet inte ska minska. Kan någon förklara detta bättre än svt.
Citera
2023-01-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Varför säger de på svt att man ska man flytta pengar från sparkontot nu för att värdet inte ska minska. Kan någon förklara detta bättre än svt.

Kan du citera bättre vad de sagt? Exempelvis är det en dålig idé att ha pengar ståendes på likvidkontot i ett ISK.
Citera
2023-01-18, 10:32
Medlem
Vad svt sagt vet jag inte. Men för enkelhets skull:

- om du idag kan köpa 100 liter bensin för dina sparpengar
- och inflationen är 10%
- så kan du om 1 år köpa 90 liter bensin för samma antal kronor

Är då räntan på sparkontot 2% så har du efter 1 år lite mer kronor på kontot. Men i exemplet kan du fortfarande bara köpa 92 liter bensin.

Slutsatsen är att om räntan på sparkontot är mindre än inflationen så minskar din besparing i värde. Så vill du behålla köpkraften (hur många liter bensin du kan köpa) så måste du hitta någon annanstans att stoppa in pengarna. Börsen säger många och det brukar gå bättre än sparkontot. Men det kan lika väl gå åt skogen (min investering i fastighetsfonder har gått ner 50%).

Det finns kanske bättre sparkonton än det du får hos din bank. Kolla bara att du inte tar en större risk (statlig bankgaranti skyddar dina pengar mot om banken går i konkurs).

Förvirrande: japp.
Citera
2023-01-18, 10:37
Medlem
urress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan du citera bättre vad de sagt? Exempelvis är det en dålig idé att ha pengar ståendes på likvidkontot i ett ISK.

Jag hittar inte klippet på svt men här är hon som talade om det https://shokaahrman.femina.se/sparan...erka-sparande/

Förklara gärna vad det innebär för de som inte är så insatta i ekonomi.
Senast redigerad av urres 2023-01-18 kl. 10:38. Anledning: ad.
Citera
2023-01-18, 10:46
Medlem
Om jag får tolka din parafrasering av henne så skulle jag vilja få det till att hon vill att du ska köpa bitcoin eller fysiskt guld för dina sparpengar.

Hon menar att FIAT-systemet är påväg att kollapsa. Inflationen gör att våra hårt arbetande slantar försvinner i tomma intet samtidigt som bankerna blir rikare och rikare.

Bryt dig loss från denna onda våldsspiral och ta kontroll över dina pengar. Köp bitcoin eller fysiskt guld.
Citera
2023-01-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Vad svt sagt vet jag inte. Men för enkelhets skull:

- om du idag kan köpa 100 liter bensin för dina sparpengar
- och inflationen är 10%
- så kan du om 1 år köpa 90 liter bensin för samma antal kronor

Är då räntan på sparkontot 2% så har du efter 1 år lite mer kronor på kontot. Men i exemplet kan du fortfarande bara köpa 92 liter bensin.

Slutsatsen är att om räntan på sparkontot är mindre än inflationen så minskar din besparing i värde. Så vill du behålla köpkraften (hur många liter bensin du kan köpa) så måste du hitta någon annanstans att stoppa in pengarna. Börsen säger många och det brukar gå bättre än sparkontot. Men det kan lika väl gå åt skogen (min investering i fastighetsfonder har gått ner 50%).

Det finns kanske bättre sparkonton än det du får hos din bank. Kolla bara att du inte tar en större risk (statlig bankgaranti skyddar dina pengar mot om banken går i konkurs).

Bra förklarat. Det man kan göra är att passa på att köpa saker man behöver t. ex. renovera hemmet. Annars investera i företag (aktier), fastigheter, konst, smycken eller annat som åtminstone håller värdet.

Jag hade en gammal anhörig som hade fått ärva en ordentlig summa. Hon kunde köpt sig en bättre kåk men hon ville spara pengarna till sina barn så hon lät pengarna sitta på ett sparkonto. När barnen var stora nog så hade värdet fallit mycket. Svenska kronan är toalettpapper snart.
Senast redigerad av ENTRUMPENTRUMP 2023-01-18 kl. 10:54.
Citera
2023-01-18, 12:20
Medlem
Precis som redan sagts, om du har pengar på ett sparkonto så får du visserligen ränta, men när inflationen är högre, som den är idag, så kör inflationen förbi, så att säga, den kör fortare.

Men börsen är en risk och sparkontot är riskfritt. Så fråga dig själv om du är villig att sätta dig in i hur börsen fungerar så pass så att du vågar sätta in. Det kan gå neråt i vår/sommar. Då är det viktigt att du går in på ditt aktie/fond-konto då och då och säljer ifall du börjat blöda. Om du inte bestämt dig för att övervintra.

Så det enklaste är trots allt att ha pengarna på sparkonto. Det finns en jämförelsesajt som heter Compricer, där du kan jämföra räntor och se att banken/finansinstitutet har insättningsgaranti :

https://www.compricer.se/sparande/

Bäst nu är Bluestep Bank på 2.57%
Sedan Santander Consumer Bank 2,45% med norsk insättningsgaranti

Vill du ha det allra säkraste ta SBAB det är statligt, 2.00% ränta.
Citera
2023-01-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax

Lagstiftningen har ändrats. Numera måste alla ha insättningsgaranti.
Citera
2023-01-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Om jag får tolka din parafrasering av henne så skulle jag vilja få det till att hon vill att du ska köpa bitcoin eller fysiskt guld för dina sparpengar.

Hon menar att FIAT-systemet är påväg att kollapsa. Inflationen gör att våra hårt arbetande slantar försvinner i tomma intet samtidigt som bankerna blir rikare och rikare.

Bryt dig loss från denna onda våldsspiral och ta kontroll över dina pengar. Köp bitcoin eller fysiskt guld.

Det var inte ett bra råd till en nybörjare.

Spread på investetingsguld är vad? 10-15%?
Bitcoin...en liten del av kapitalet kanske.
Som att satsa 500pa lotto. Kan bli noll,jamnt upp eller storvinst.

Sakrast ar val stabila utdelningsbolag och minst 10ars sparhorizont. Da bor man ha tjanat pengar pa sin investeting
Citera
2023-01-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det var inte ett bra råd till en nybörjare.

Spread på investetingsguld är vad? 10-15%?
Bitcoin...en liten del av kapitalet kanske.
Som att satsa 500pa lotto. Kan bli noll,jamnt upp eller storvinst.

Sakrast ar val stabila utdelningsbolag och minst 10ars sparhorizont. Da bor man ha tjanat pengar pa sin investeting

Håller inte med men historiskt (bortsett från guld och bitcoin då) så är det enda rätta man kan göra att spara i en billig indexfond. Finns helt gratis indexfonder på både Nordnet och Avanza. Spara så mycket du kan varje månad och var beredd på att marknaden går upp och ned.

Behöver du pengarna om 10+ år kan du ha 100% investerat. Behövs pengarna om 8 år kan du ha 80% investerat osv.

Detta är vad som lönat sig historiskt och de som presterat bättre än index har i 99,9% av fallen bara tur.

Detta är alltså historisk avkastning men garanterar ingenting. Men en aktiemarknad som varit igång i 100+ år BORDE vara säkrare än en digital tillgång som bitcoin som funnits i 12 år.

Med det sagt så tror jag personligen mer på bitcoin än på FIAT och bankvärlden med alla dessa företag under sig så jag skulle inte lägga mina livs besparingar där. Men en del, absolut.
Citera
2023-01-20, 10:33
Medlem
urress avatar
Fast nu när mat-, el och bensinpriserna stigit, är det inflation eller lågkonjuktur vad fan det nu är , varför säger ekonomer eller varför skulle de säga att pengarnas värde minskar om man har dem på sparkontot. Ni går lite off topic i diskussionen.
Citera
2023-01-20, 12:33
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Fast nu när mat-, el och bensinpriserna stigit, är det inflation eller lågkonjuktur vad fan det nu är , varför säger ekonomer eller varför skulle de säga att pengarnas värde minskar om man har dem på sparkontot. Ni går lite off topic i diskussionen.
Om det är inflation så minskar dina pengar i värde, så länge du inte placerar dem så de växer snabbare än inflationen.

Vad är det du inte förstår?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in