• 1
  • 2
2023-01-17, 22:42
Medlem
Började när jag fick voxra, fick det helatiden då jag började med den medicinen, speciellt när ja skulle träna så fick avbryta träningen för jag fick de helatiden.
Tillslut fick jag andnöd eller vad man ska kalla det plötsligt när ja lagt mig, att jag bara kastar mig upp ur sängen o känns som jag håller på o förlora medvetandet o inte kan andas.
Massa dubbel slag.

Slutade självmant med voxra då jag började få "anfall" 2-3 gånger i veckan där det började med hjärtklappning o sen så kunde ja inte stå upp eller nånting för då hade jag svimmar, svetten bara droppade från händerna o allt var bara piss.

Efter jag slutade så slutade oxo de konstiga hjärtslagen och anfallen med 95 procent, men nu så har de börjat komma igen men nu i veckan fick jag oxo något riktigt vidrigt.
Helt plötsligt så började underdelen av hjärtat bara springa iväg i vad jag bara kan tro var runt 150+ slag i min, det gick sjukt snabbt o sen spred sig de till övre delen av hjärtat o avslutade med 3 hårda dubbel slag, varade inte så länge vara runt 5-6 sekunder men var de värsta utflippandet av hjärtat ja haft.

Innan var de bara vanliga hjärtklappningar som känns som att hjärtat håller på o hoppa ut, eller att de skippar hjärtslag ett par gånger i rad, men denna gången kändes de som det var nära att det stannade.

Alla jag pratat med på vårdcentralen o psykiatrin säger att de nog bara är panikångest ,( vilket jag aldrig haft innan i mitt liv) så vettefan känns som man inte bli trodd, gjorde 24/h ekg en gång o visade bara lite vanliga sves o ves slag o nån ventakulär block men inte fullbordad sådan
Citera
2023-01-18, 00:23
Medlem
StudiumValors avatar
ja lite extraslag är ju inte något att oroa sig för.
Låter som oro, nervositet, stress, ångest, kaffe, alkohol, sömnbrist osv
men klart det kan vara jobbigt med PSVT - paroxysmal supraventrikulär takykardi med puls på 200/m
visst kan voxra ge takykardi.
menhar man problem kan man väl be att få metoprolol eller annat.
den gör nytta i fickan också.
Citera
2023-01-18, 11:37
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Började när jag fick voxra, fick det helatiden då jag började med den medicinen, speciellt när ja skulle träna så fick avbryta träningen för jag fick de helatiden.
Tillslut fick jag andnöd eller vad man ska kalla det plötsligt när ja lagt mig, att jag bara kastar mig upp ur sängen o känns som jag håller på o förlora medvetandet o inte kan andas.
Massa dubbel slag.

Slutade självmant med voxra då jag började få "anfall" 2-3 gånger i veckan där det började med hjärtklappning o sen så kunde ja inte stå upp eller nånting för då hade jag svimmar, svetten bara droppade från händerna o allt var bara piss.

Efter jag slutade så slutade oxo de konstiga hjärtslagen och anfallen med 95 procent, men nu så har de börjat komma igen men nu i veckan fick jag oxo något riktigt vidrigt.
Helt plötsligt så började underdelen av hjärtat bara springa iväg i vad jag bara kan tro var runt 150+ slag i min, det gick sjukt snabbt o sen spred sig de till övre delen av hjärtat o avslutade med 3 hårda dubbel slag, varade inte så länge vara runt 5-6 sekunder men var de värsta utflippandet av hjärtat ja haft.

Innan var de bara vanliga hjärtklappningar som känns som att hjärtat håller på o hoppa ut, eller att de skippar hjärtslag ett par gånger i rad, men denna gången kändes de som det var nära att det stannade.

Alla jag pratat med på vårdcentralen o psykiatrin säger att de nog bara är panikångest ,( vilket jag aldrig haft innan i mitt liv) så vettefan känns som man inte bli trodd, gjorde 24/h ekg en gång o visade bara lite vanliga sves o ves slag o nån ventakulär block men inte fullbordad sådan
Ingen speciell hjärtsjukdom i släkten? Vänta några veckor till. Om du då fortfarande har problem kan du kontakta sjukvården igen. Även om du har gjort 24 h-EKG (så kallad Holter) innan har du ju nu fått nya besvär du inte känner igen. Dessutom episoder som varat ca 5-6 sekunder. En annan sak du kan göra är att skaffa en smart watch. Många av dem som har pulsmonitorering kan ge indikationer om du har någon riktig hjärtrytmstörning, eller bara VES/SVES. Då har du i så fall lite mer kött på benen när du går till din doktor.
Citera
2023-01-20, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Ingen speciell hjärtsjukdom i släkten? Vänta några veckor till. Om du då fortfarande har problem kan du kontakta sjukvården igen. Även om du har gjort 24 h-EKG (så kallad Holter) innan har du ju nu fått nya besvär du inte känner igen. Dessutom episoder som varat ca 5-6 sekunder. En annan sak du kan göra är att skaffa en smart watch. Många av dem som har pulsmonitorering kan ge indikationer om du har någon riktig hjärtrytmstörning, eller bara VES/SVES. Då har du i så fall lite mer kött på benen när du går till din doktor.

Ja jag vettefan, sista var hemsk iallafall, vet inte heller vad de var, pratade med en läkare nu o han sa att om det inte är längre än typ en halv minut så ska det vara lugnt, vilket jag tycker låter märkligt då min kropp blev helt chockad o det droppade handsvett efter nån sekund.
Men vad ska man göra liksom, känns som man inte blir taget på allvar.
Min morfar o farfar dog av hjärtat, men läkaren sa att är det inte innan 60 så är det inte i generna visst, även om min pappa förklarade för mig att hans far hade nått som skulle kunna ha varit, vad det nu heter igen, hjärt värme, altså heart burn tror jag det heter
Citera
2023-01-20, 15:17
Medlem
mensverkets avatar
Samma här. Ej vaccinerad men haft covid 1 gång.
Vet fler som har detta. Vissa medfött hjärtproblem, andra vanliga människor både tränade och feta.

För mig har det mest resulterat i mindre sömn pga ej varit trött/lyssnat och känt på rytmen.
Ibland när den slår om får jag stickingar/stöt i fingertopparna i en 100dels sekund. Väldigt kort dvs.
Citera
2023-01-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Samma här. Ej vaccinerad men haft covid 1 gång.
Vet fler som har detta. Vissa medfött hjärtproblem, andra vanliga människor både tränade och feta.

För mig har det mest resulterat i mindre sömn pga ej varit trött/lyssnat och känt på rytmen.
Ibland när den slår om får jag stickingar/stöt i fingertopparna i en 100dels sekund. Väldigt kort dvs.

Ja känner igen det med stickningar i fingrarna, har haft dubbel slag nu i 1.5 år men detta var verkligen sjukt, mitt hjärta flippade ut helt, "vanlig" hjärtklappning är ju ingenting, märker man ju knappt, jag pratar att de känns som hjärtat ska hoppa ut eller att man får sjuk jäkla puls o annat.
Har oxo nån konstig känsla som att det bubblar lite i bröstkorgen typ, aja ska inte låta fullständigt hypokondriker
Citera
2023-01-20, 15:29
Medlem
Citat:
Massa dubbel slag.

Jag har märkt att problemen med hjärtrusning inträffar när jag är uttorkad. T.ex. på solsemester, eller när jag har bastat under fjällsemestern. I mitt fall är det inte när jag är stressad eller tänker på jobbet. Jag testade att hoppa över kaffe ett halvår, men ingen förändring.

När jag har haft ojämn hjärtpuls kring 40-årsåldern brydde sig inte sjukvården så mycket, eftersom problemen upphörde av sig själv och var svåra att bevisa efteråt. Hjärtrytmstörningar är en folksjukdom. "Vad har du nu fått för dig" sa en sköterska. Bytte till en annan vårdcentral p.g.a. bl.a. den händelsen. Dock fick jag blodtrycksmedicin. Så köp en blodtrycksmätare! Men när jag hade fyllt 50 och fick hjärtrusning (>140 slag/minut) så tog dom mig på fullt allvar, och jag fick gå före hela kön på akuten.

Jag läste att om man har mer än 140 i rytm ska man snabbt kontakta sjukvården för att ta EKG. Akuten eller primärvården. Har man förmaksflimmer så är det som om man har fåttväldigt dålig kondis, och det kan orsaka stroke, mm. Kardeologen på sjukhuset i min hemstad har en drop-in-avdelning där man kan komma och ta EKG när man känner att hjärtat går ojämnt.

I mitt fall har problemen att göra med för låg kaliumnivå, vilket märks i blodprov. Jag har fått medicin som begränsar hjärtfrekvensen - då blir hjärtat starkare, som en bil som går på låg växel. Och blodförtunnande medicin och ändå mer blodtrycksmedicin. Jag har fått elkonvertering (elektrisk omstart av hjärtat) två gånger. Ctrl-alt-delete på hjärtats reglersystem för att häva förmaksflimret och få tillbaka sinusrytmen. Man är hjärtdöd i några sekunder. Men blir nedsövd i 10 minuter med en rätt skön sömn, så det är en helt okej upplevelse. Första gången kom problemen tillbaka efter en månad, kanske pga att covid triggade igång det igen, eller pga låg kaliumnivå. Vi får se om det håller i sig nu när jag har fått kalium-tabletter. Ojämn andning på natten kan också trigga igång hjärtflimmer - ska få snarka i en snabel på nätterna. Återkommer problemet ändå så kommer dom att bränna bort ledningar i hjärtat.
Senast redigerad av guru1966 2023-01-20 kl. 16:16.
Citera
2023-01-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag har märkt att problemen med hjärtrusning inträffar när jag är uttorkad. T.ex. på solsemester, eller när jag har bastat. Inte när jag är stressad.

När jag har haft ojämn hjärtpuls kring 40 brydde sig inte sjukvården så mycket, eftersom problemen upphörde av sig själv och var svåra att bevisa efteråt. Ojämn hjärtrytm är en folksjukdom. Men när jag hade fyllt 50 tog dom mig på fullt allvar.

Jag läste att om man har mer än 140 i rytmen ska man snabbt åka för att ta EKG. Till primärvården eller akuten. Kardeologen har en drop-in-avdelning där man nog kan komma och ta EKG när man känner att det är ojämnt. I mitt fall har problemen att göra med för låg Kaliumnivå, vilket märks i blodprov. Jag har fått medicin som begränsar hjärtfrekvensen - då blir hjärtat starkare, som en bil som går på låg växel. Jag har fått elkonvertering (elektrisk omstart av hjärtat) två gånger. Men blir nedsövd med en rätt skön sömn, så det är en trevlig upplevelse. Första gången kom problemen tillbaka pga covid triggade igång det igen. Vi får se om det håller i sig nu när jag har fått Kalium-medicin.

Fyfan vad hemsk med hjärtomstart, så du är i princip död då ? Hur fan klarar du av det när de ska sova dig o du inte vet om du vaknar, nu är jag ju rätt mycket yngre, ja att man är uttorkad kanske stämmer, o speciellt med mycket koffein, jag snusar ju med, trappade ner nu till 4 mg snus per prilla ist för 9 mg
Citera
2023-01-20, 16:25
Medlem
Citat:
Fyfan vad hemsk med hjärtomstart, så du är i princip död då ? Hur fan klarar du av det när de ska sova dig o du inte vet om du vaknar, nu är jag ju rätt mycket yngre, ja att man är uttorkad kanske stämmer, o speciellt med mycket koffein, jag snusar ju med, trappade ner nu till 4 mg snus per prilla ist för 9 mg

Det låter skrämmande men som sagt fick jag en skön sömn i 10 minuter. Dom räknade ner 10, 9, 8 sen minns jag inge mer. Och plötsligt var jag vaken igen och mådde bra. Första gången hade dom gjort 3 omstartsförsök innan jag fick sinusformad EKG dvs jämn rytm. Efter att jag vaknade var det som att ha solat utomlands och glömt smörja in sig med solskydd, det kliade lite på bröstet och ryggen i ett par dar. Översta hudlagret var uppenbarligen skadat. Andra gången var jag rutinerad och helt avspänd. Då gjorde dom bara 1 omstartsförsök innan sinusrytmen kom tillbaka, och det kliade inget efteråt.

Innan omstarten kunde jag spy av att stå på en stege i 30 minuter och måla huset. Det känns som att kondisen är aningen bättre nu, jag kan gå snabbare i trappor, men skillnaden är inte jättestor, jag behöver fortfarande stanna och vila efter några våningar. Min grundkondis är förmodligen dålig.
Senast redigerad av guru1966 2023-01-20 kl. 16:30.
Citera
2023-01-20, 21:38
Medlem
Citat:
Det låter skrämmande men som sagt fick jag en skön sömn i 10 minuter. Dom räknade ner 10, 9, 8 sen minns jag inge mer. Och plötsligt var jag vaken igen och mådde bra. Första gången hade dom gjort 3 omstartsförsök innan jag fick sinusformad EKG dvs jämn rytm. Efter att jag vaknade var det som att ha solat utomlands och glömt smörja in sig med solskydd, det kliade lite på bröstet och ryggen i ett par dar. Översta hudlagret var uppenbarligen skadat. Andra gången var jag rutinerad och helt avspänd. Då gjorde dom bara 1 omstartsförsök innan sinusrytmen kom tillbaka, och det kliade inget efteråt.

Innan omstarten kunde jag spy av att stå på en stege i 30 minuter och måla huset. Det känns som att kondisen är aningen bättre nu, jag kan gå snabbare i trappor, men skillnaden är inte jättestor, jag behöver fortfarande stanna och vila efter några våningar. Min grundkondis är förmodligen dålig.

Sjukt.
Jag blir bara värre o värre nu tycker jag, tunga andningar o helt slut, bara ligger i sängen, testade köra en halvtimme kondition, det gick men blev slut efteråt
Citera
2023-01-20, 22:27
Medlem
Citat:
Sjukt.
Jag blir bara värre o värre nu tycker jag, tunga andningar o helt slut, bara ligger i sängen, testade köra en halvtimme kondition, det gick men blev slut efteråt

Låter inge vidare. Har du pratat med 1177 eller funderat på att besöka akuten? Att fråga Flashback om råd kanske inte är det optimala.
Citera
2023-01-20, 22:31
Medlem
Citat:
Låter inge vidare. Har du pratat med 1177 eller funderat på att besöka akuten? Att fråga Flashback om råd kanske inte är det optimala.

Nä de säger bara att det är normalt med lite sves o ves slag, p sen efter jag fick denna attacken så sa dem att om de inte är upp till en minut så e de inte farligt, så jag skiter i vården nu o får se hur länge ja lever typ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in