2023-01-16, 23:27
Medlem
snoamers avatar
Var hos tandläkaren idag (ej folktandvården), och när jag betalat och åkt hem sen såg jag på kvittot att det stod "Kompletterande eller akut undersökning utförd hos tandläkare" 560 kr utöver det dom hade gjort.

Sen vad är referenspris för något och när får man ut statliga tandvårdsstödet?

Kommer göras några besök framöver och summan kommer hamna på ca 12000, men med statliga tandvårdsstödet tydligen 8000 kr.
Citera
2023-01-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Var hos tandläkaren idag (ej folktandvården), och när jag betalat och åkt hem sen såg jag på kvittot att det stod "Kompletterande eller akut undersökning utförd hos tandläkare" 560 kr utöver det dom hade gjort.

Sen vad är referenspris för något och när får man ut statliga tandvårdsstödet?

Kommer göras några besök framöver och summan kommer hamna på ca 12000, men med statliga tandvårdsstödet tydligen 8000 kr.

Det är en tilläggsåtgärd för en "kompletterande" undersökning inför t ex en större behandling. eller t ex om man kontrollerar en eller flera tänder lite närmare inför kronterapi, rotbehandling, tandborttagning eller liknande.

https://kusp.tlv.se/Atgarder/103

Angående referenspris kan du läsa här:
https://kusp.tlv.se/Handbok/1_3_5
Citera
2023-01-16, 23:44
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihatejuice
Det är en tilläggsåtgärd för en "kompletterande" undersökning inför t ex en större behandling. eller t ex om man kontrollerar en eller flera tänder lite närmare inför kronterapi, rotbehandling, tandborttagning eller liknande.

https://kusp.tlv.se/Atgarder/103

Angående referenspris kan du läsa här:
https://kusp.tlv.se/Handbok/1_3_5

Tack för förklaringen. Jag skall ta bort en tand och jag antar att det var en förberedelse inför detta. Dock tog dom bara en röntgen på tanden som skall tas bort (den betalade jag även för) så känner att det blev lite väl dyrt...

Kollade nu att jag fick en uträkning på vad allt kommer att kosta, och att jag bara betalar referenspriset. Men på kvittot när jag betalade är det inte referenspriset jag betalar utan det hela beloppet. Har dom tagit förmycket? Hon i kassan kanske inte förstod att jag skall göra fler ingrepp
Citera
2023-01-16, 23:46
Medlem
Du betalar rubbet upp till 3k.Därefter kommer högkostnadsskyddet
Citera
2023-01-16, 23:49
Medlem
Och det blir aldrig fel.Direktuppkoppling till FK.
Citera
2023-01-17, 00:01
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horneybloodsucker

Alltså på ett enda besök då menar du?

Jag fick en kostnadsberäkning av tandläkaren på 12 000 och sedan skulle det bli billigare alltså 8000. Men jag skulle ju inte göra allting på ett och samma besök. Måste man alltså göra flera ingrepp per besök så man kommer upp till 3000 kr?
Citera
2023-01-17, 02:36
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horneybloodsucker

Vilket högkostnadsskydd?
Citera
2023-01-17, 08:37
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Alltså på ett enda besök då menar du?

Jag fick en kostnadsberäkning av tandläkaren på 12 000 och sedan skulle det bli billigare alltså 8000. Men jag skulle ju inte göra allting på ett och samma besök. Måste man alltså göra flera ingrepp per besök så man kommer upp till 3000 kr?

Där har du ju fått "rabatten" avdragen på den totala summan de beräknat hela ingreppet tar, oavsett hur många besök det tar.
Citera
2023-01-17, 08:38
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Vilket högkostnadsskydd?

Här står allt om tandvårdsbidrag och högkostnadsskydd inom tandvård: https://www.forsakringskassan.se/pri.../tandvardsstod

Citat:
Du betalar själv kostnader som under ett år är sammanlagt 3*000 kronor enligt statens referenspriser eller tandläkarens respektive tandhygienistens priser om de är lägre. Sedan får du ersättning för

50*procent av kostnader som överstiger 3*000*kronor
85*procent av kostnader som överstiger 15*000*kronor.
Citera
2023-01-17, 11:35
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Där har du ju fått "rabatten" avdragen på den totala summan de beräknat hela ingreppet tar, oavsett hur många besök det tar.

Alltså det blir flera olika begrepp på olika tänder, så inte ett enda ingrepp uppdelat på flera gånger, var lite otydlig där.

Jag förstår inte varför detta är så komplicerat för mig haha. Jag tror nog att tandläkaren sade fel till mig.

"Så här mycket kommer du behöva betala för allt" sades det.

Men menas det då att jag får rabatt även på det jag nu redan har gjort under ett år? eller bara rabatt på det som görs efter att jag har pröjsat 3000 kr? för har jag redan pröjsat fullt pris på en lagning som var inbakat i mitt rabattpris så blir ju kostnaden högre om jag ej får rabatt för detta ingrepp
Citera
2023-01-17, 11:39
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Alltså det blir flera olika begrepp på olika tänder, så inte ett enda ingrepp uppdelat på flera gånger, var lite otydlig där.

Jag förstår inte varför detta är så komplicerat för mig haha. Jag tror nog att tandläkaren sade fel till mig.

"Så här mycket kommer du behöva betala för allt" sades det.

Men menas det då att jag får rabatt även på det jag nu redan har gjort under ett år? eller bara rabatt på det som görs efter att jag har pröjsat 3000 kr? för har jag redan pröjsat fullt pris på en lagning som var inbakat i mitt rabattpris så blir ju kostnaden högre om jag ej får rabatt för detta ingrepp

Här är ett exempel från länken jag postade i en annan kommentar. (https://www.forsakringskassan.se/pri.../tandvardsstod)

Citat:
"Exempel:

En behandling består av åtgärder som sammanlagt har ett referenspris på 20*000*kronor. Tandläkaren tar ut samma pris som referenspriset. Du behöver då först betala 3*000*kronor för att komma upp till högkostnadsskyddets första nivå.

Av kostnaderna mellan 3*000 och 15*000*kronor, det vill säga 12*000*kronor, betalar du sedan 50*procent. Det blir 6*000*kronor. Av de kostnader som överstiger 15*000*kronor, det vill säga 5*000*kronor, betalar du 15*procent. Det blir 750*kronor.

Du betalar därmed totalt 9*750*kronor (3*000 + 6*000 + 750). Du har då fått 10*250*kronor (20*000 – 9*750) i tandvårdsersättning från högkostnadsskyddet för den utförda tandvården."
Citera
2023-01-17, 11:53
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Här är ett exempel från länken jag postade i en annan kommentar. (https://www.forsakringskassan.se/pri.../tandvardsstod)

Jag satte precis och läste detta, tror jag förstår nu.

Problemet nu är bara att tandläkaren jag går hos har ett pris som är högre än referenspriset. Är ref pris 1000 och tandläkarens pris 2200 är får man bara rabatt för 1000 kr, (alltså efter 3000 krs gränsen) betalar jag 500 kr. Sen tilläggsmellanskillnaden på tandläkarens egna pris för 700. Så då blir priset för mig totalt 1200 kr. Om jag inte är helt fel ute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in