• 1
  • 2
2006-07-19, 16:03
Bannlyst
Hallå på er. Jag har funderat på att sätta igång med något igen, det var längesedan man var "i farten" om man säger så. Har funderat på det här med att koka hemma. Alltså bränna sprit. Inte att leva på det, men som lite extra lusidorer i plånboken? Samtidigt som man göra något. Var med en kille som hade en hembrännare. Så jag menar inte att ajg vill ha tips på hur man ska få tag på en elelr bränna eller nåt sådant. Utan mer om det verkligen lönar sig? Är det svårt att börja kränga ut och skapa kontaktnät?

Vänder mig främst till er som faktiskt har erfarenhet av det, eller har teorier om det. Jag har själv varit köparen, mer än brännaren, även om jag har tittat på. Tacksam för lite tips på traven!
Citera
2006-07-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromsbandet
Hallå på er. Jag har funderat på att sätta igång med något igen, det var längesedan man var "i farten" om man säger så. Har funderat på det här med att koka hemma. Alltså bränna sprit. Inte att leva på det, men som lite extra lusidorer i plånboken? Samtidigt som man göra något. Var med en kille som hade en hembrännare. Så jag menar inte att ajg vill ha tips på hur man ska få tag på en elelr bränna eller nåt sådant. Utan mer om det verkligen lönar sig? Är det svårt att börja kränga ut och skapa kontaktnät?

Vänder mig främst till er som faktiskt har erfarenhet av det, eller har teorier om det. Jag har själv varit köparen, mer än brännaren, även om jag har tittat på. Tacksam för lite tips på traven!
Alltså om du känner t.ex en köpare, så kanske köparen tipsar om dig till sina vänner. Det är det enda jag kan komma på nu. Annars är det att själv ta kontakt med personer som du känner till. Ungdomar (helst utan kontakter) är att rekommendera, alltså om det skulle hända att du skulle lura de
Citera
2006-07-19, 16:35
Medlem
Dennos avatar
Från underground till alkohol.
/Moddan
Citera
2006-07-19, 17:44
Medlem
Jag svarar av erfarenhet, från en "kunds" perspektiv.
Brukar aldrig köpa HB av någon helt okänd person. Är inte helt säker på dagens prissättning eller procenthallt, men tror ett riktpris för fin och pålitlig HB är 50 kr litern. Sen beror det självklart vart du bor, i Skåne lönar det sig inte alls. I Stockholmstrakten dracks det HB på min tid allafall...vet inte hur det är med dagens 15 åringar. Är 20 nu=P

Folk som jag har umgåtts med, har ofta använt kompisens kompisnät. Jag köpte aldrig direkt av tillverkaren, utan alltid genom min kompis. Han hävdade att han kände någon kille som gjorde Sthlm bästa HB, uppenbarligen var den av bra kvalité då jag fortfarande har toppen bra syn kvar.

Vad gäller försäljningsområde, enligt min erfarenhet dricks HB mest av folk som bor i Norrland, Dalarna och längs Sthlms pendeltåg. Har aldrig stött på HB i Bromma eller andra lite mer välmående stadsdelar.

Kostnaden och vinsten, tja tror nog att vinsten är minimal. Vet ej vart du bor någonstans, men skulle tippa på att småskalig "smuggling" eller spritresor, och sälja skiten till ungdomar för svenska priset skulle löna sig mer.
Citera
2006-07-19, 17:56
Medlem
kultingens avatar
Du måste överväga risken också, HB flödar på fjortishemmafester, om någon polis kommer på hembrännt och frågar var inehavaren har fått det ifrån är sannolikheten stor att du förr eller senare blir påkommen.

På fester brukar folk inte tänka ädelt direkt utan snarare på att bara klara sig ur trubblet själva.
Dessutom måste du sälja ganska så mycket för att tjäna in pengar på det, risken är då enligt mig stor att du för eller senare åker fast.
Citera
2006-07-19, 19:26
Bannlyst
Hej på er. Jag har funderat på det där med ungar redan. Jag tror inte jag hade velat sälja till några ungar. De läcker alltid. Det bästa är väl alkisar i parken och speciellt på långhelger när bolaget är stängt?
Citera
2006-07-19, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bromsbandet
Hej på er. Jag har funderat på det där med ungar redan. Jag tror inte jag hade velat sälja till några ungar. De läcker alltid. Det bästa är väl alkisar i parken och speciellt på långhelger när bolaget är stängt?

Låter smartast och säkrast... om du inte hittar en mellanhand som är säker som kan sälja till kidsen.. men då är ju risken fortfarande överhängande stor jämfört med A-lagare
Citera
2006-07-19, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dickhouse
Låter smartast och säkrast... om du inte hittar en mellanhand som är säker som kan sälja till kidsen.. men då är ju risken fortfarande överhängande stor jämfört med A-lagare

Ja jag tror faktiskt att det är bättre! A-lagarna känns säkrare, de kan få billigare än från bolaget samt även när bolaget har stängt. Sedan tycker jag fan inte att småungar ska supa Frågan är bara hur man etablerar sig, det borde inte vara så svårt bland a-lagarna? Synd att det luktar att bränna bara!
Citera
2006-07-19, 19:46
Medlem
Cock_Sparrers avatar
rätt svårt nu när sprit från tyskland väller in i landet. hellre köper man tysk sprit än hb iaf skulle jag göra det..

men ge ut lite sprit till folk med stor vänskaps krets. ungdomar med rätt ålder sen har du ett shysst pris så kommer du få sålt dunk viss varje helg.
Citera
2006-07-19, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cock_Sparrer
rätt svårt nu när sprit från tyskland väller in i landet. hellre köper man tysk sprit än hb iaf skulle jag göra det..

men ge ut lite sprit till folk med stor vänskaps krets. ungdomar med rätt ålder sen har du ett shysst pris så kommer du få sålt dunk viss varje helg.

Det där är en sanning faktiskt. Antar att de flesta köper sådan sprit hellre. Kasnke dags att hitta på nån annan idè då
Citera
2006-07-19, 19:57
Medlem
A-lagarna är deffitivt inga bra kunder! Jobbiga jävlar som hela tiden vill köpa på krita och kan bonka på dörren mitt i natten när de är törstiga. Det sprider sig snabbt bland alkisarna att man bränner och till slut så ränner de hemma hos dig stup i kvarten. Antingen dyngraka redan eller så har dom abstinens, i vilket fall som helst så är de bara jobbiga att ha att göra med.

Tänk själv vad grannarna tror när detta klientel börjar springa hemma hos dig...

De bästa kunderna är naturligtvis ens polare och arbetskommpisar som klarar av att vara hyffsat diskreta. Men marknaden har ju deffenetivt minskat de senaste 5-10 åren.

Jag vet för 15 år sen så kostade en 75á 100 kr och en kvarting 50 kr, en 5 liters dunk kostade 500 kr. För 10 år sen så hade priset blivit 1 kr cl, dvs 100 kr litern och 400 kr för en 5 liters dunk.

När jag höll på så sålde jag bara till ett fåtal bekanta och då sålde jag en 5 liters dunk för 250 kr, då var det billigt men idag så får man nog inte bättre betalt eftersom det går att köpa "riktigt" brännvin från t ex Tyskland ännu billigare.

Högt räknat med socker,kol,jäst,el + dunk så kan man säga att en dunk kostar ca 100 kr att framställa så det är inga större vinster man gör.

Har man möjlighet så lönar det sig förmodligen mer att åka ner till Tyskland och köpa billig alkohol och kränga vidare här hemma.
Citera
2007-11-19, 18:22
Medlem
Jag bor nere i södra skåne, tar ungefär en timme att bege sig till danmark. Här råder det ingen brist på alkohol, även om man inte fyllt 20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in