• 1
  • 2
2023-01-15, 16:03
Medlem
Okej, ponera följande situation. Ett par (båda jobbar heltid) skriver på ett köpeavtal för en bostad. Banken går igenom lånelöftet och säger att allt är grönt och att man kan skriva på avtalet.

Så far så good. Mellan påskrivet avtal och tänkt tillträdesdatum så förlorar ena personen jobbet.

Frågeställningar:

- kommer banken att märka detta och göra något åt det, eller är det bara o se glad ut och låtsas som om det regnar om man hamnar i den situationen?
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2023-01-15 kl. 16:05.
Citera
2023-01-15, 16:08
Medlem
Hackenbush55s avatar
Framför allt kommer ni att märka det om ena parten går på A-kassa
Citera
2023-01-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Okej, ponera följande situation. Ett par (båda jobbar heltid) skriver på ett köpeavtal för en bostad. Banken går igenom lånelöftet och säger att allt är grönt och att man kan skriva på avtalet.

Så far så good. Mellan påskrivet avtal och tänkt tillträdesdatum så förlorar ena personen jobbet.

Frågeställningar:

- kommer banken att märka detta, eller är det bara o se glad ut och låtsas som om det regnar om man hamnar i den situationen?
Du har redan fått lånet beviljat av banken och du har redan köpt bostaden. Det är ingen skillnad mellan om du får sparken 10 minuter efter att lånet blev beviljat eller om det dröjer 10 år. Banken räknar med att det finns en överhängande risk att låntagare är arbetslösa en del av tiden.

Om du däremot har blivit varslad innan lånet blev beviljat och du undanhållit banken denna information så kan du hamna i fängelse för brott mot borgenär. Straffet kan bli 2 år i fängelse.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Banken får ingen info om att du har blivit arbetslös. Dom vill ha sina pengar så ja, bara att se glad ut och låtsas som om det regnar, bara du kan betala lånen.
Citera
Medlem
Er ekonomiska situation förändras ju i ett slag, så bäst är att ni själva först går igenom den nya situationen och vad den gör för er soliditet. Märker ni att det här inte kommer att hålla måste ni kontakta banken för rådgivning eftersom en betalningsoförmåga inte kommer att gå att mörka värst länge.
Det gäller ju då för den nykickade parten att fixa ett jobb på motsvarande lönenivå kvickt som attan...
Citera
2023-01-15, 16:21
Medlem
Okej, tack för svar. Är just nu inte i den situationen, men jag och frugan håller på och letar hus och dylika tankar slår mig ibland. Vad gäller möjligheten att klara ekonomin så kommer jag inte köpa ett hus som vi inte klarar omkostnaderna på vid två a-kassor.

Så slutsatsen är: bara vara glad och låtsats om ingenting om det skulle ske.
Citera
2023-01-15, 16:22
Medlem
Den troligaste situationen är att om mannen får sparken dumpar kvinnan honom o går vidare till nästa dåre som har bättre ställt - mer sparande o högre lön - det är kvinnounderskott i landet.

Det är exakt därför att framtiden är okänd o osäker som man sparar först o köper sen o det man
köper köper man cash.

Tänk att ni har 10 centrala hyreshus med bostäder i lite lokaler som är obelånade - plötsligt kommer
värsta ekomiska krisen - då man man sänka hyrorna med 50% - så mycket behöver man dock inte sänka- o ändå tjäna pengar - det kan inte de belånade hyresvärdarna matcha o de med stora lån går i konkurs
Citera
2023-01-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Den troligaste situationen är att om mannen får sparken dumpar kvinnan honom o går vidare till nästa dåre som har bättre ställt - mer sparande o högre lön - det är kvinnounderskott i landet.

Det är exakt därför att framtiden är okänd o osäker som man sparar först o köper sen o det man
köper köper man cash.

Tänk att ni har 10 centrala hyreshus med bostäder i lite lokaler som är obelånade - plötsligt kommer
värsta ekomiska krisen - då man man sänka hyrorna med 50% - så mycket behöver man dock inte sänka- o ändå tjäna pengar - det kan inte de belånade hyresvärdarna matcha o de med stora lån går i konkurs

Att spara 4-5 miljoner är tyvärr inte rimligt. Vi vill bo i hus när vi är unga och har energi, inte när vi är 50

Ditt övriga dravel är off topic
Citera
2023-01-15, 16:26
Medlem
Citat:
Att spara 4-5 miljoner är tyvärr inte rimligt. Vi vill bo i hus när vi är unga och har energi, inte när vi är 50

Ditt övriga dravel är off topic

Klart det är så - jag ville ha mercedes S-klass när jag var 18 år o byta vart 3je år o så ville jag
ha 100 kvm hus med 200 kvm garage - värstingsstereo - värsta skinnmöblerna osv - resa runt
o världen - äga hyreshus där andra betalade - men tvingades nöja mig med en gammal bil o
hyresOrättsetta. Men jag vägrade att skuldsätta mig

Men om man behöver 4-5 miljoner är ju löne- o samhälssystemet sjukt när det inte går att uppnå.

Men invandrarna Ilja o Laszlo har båda blivit miljardärer - Ilja dock på kortare tid än Laszlo
Senast redigerad av SisterJones 2023-01-15 kl. 16:29.
Citera
2023-01-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Klart det är så - jag ville ha mercedes S-klass när jag var 18 år o byta vart 3je år o så ville jag
ha 100 kvm hus med 200 kvm garage - värstingsstereo - värsta skinnmöblerna osv - resa runt
o världen - äga hyreshus där andra betalade - men tvingades nöja mig med en gammal bil o
hyresOrättsetta. Men jag vägrade att skuldsätta mig

Men om man behöver 4-5 miljoner är ju löne- o samhälssystemet sjukt när det inte går att uppnå.

Men invandrarna Ilja o Laszlo har båda blivit miljardärer - Ilja dock på kortare tid än Laszlo

Lugna dig en smula. Ett anspråkslöst svenne-hus på 120kvm där man kan uppfostra en familj med 2,1 barn är inte att likställa med den lyxkonsumtion du pratar om. Dessutom betalar jag gärna ränta och får dras med ett lån till jag är pensionär, än att spara tills jag blir gammal.
Citera
2023-01-15, 16:36
Medlem
Citat:
Lugna dig en smula. Ett anspråkslöst svenne-hus på 120kvm där man kan uppfostra en familj med 2,1 barn är inte att likställa med den lyxkonsumtion du pratar om. Dessutom betalar jag gärna ränta och får dras med ett lån till jag är pensionär, än att spara tills jag blir gammal.

Kul - då kan du ju sparka på spararna genom att berätta hur jävla mycket de avstått från för att uppnå
sina siffror på en bankbok.

Men tyvärr är det samtidigt en mängd som förköper sig just pga lånemöjligheterna.

Jag har själv kommit fram till att i högkonjunktur lever folk över sina tillgångar

I värsta lågkonjunkturena lever folk så som de borde i merparten av livet. Men om folk skulle
leva så hur skulle samhälle o konsumtion se ut - lyxfällefolket har trots allt hållit många företag
under armarna o berikat ännu fler.

Om folk skulle vägra att skuldsätta sig skulle bostadspriserna gå ner.

TILL TS före 1981 var det 100% cash money på alla beg bostadsrätter o även när det gällde insatser - möjligen lånade HSB ut till långspare - Riksbyggen vet jag inte riktigt hur det funkade.
Sen efter 1981 efter som folk ville inteckna sina framtida löner rusade priserna uppåt
Senast redigerad av SisterJones 2023-01-15 kl. 16:39.
Citera
2023-01-15, 17:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Frågeställningar:

- kommer banken att märka detta och göra något åt det, eller är det bara o se glad ut och låtsas som om det regnar om man hamnar i den situationen?

Nej, banken kollar bara om man har en fast anställning vid tidpunkten för kreditens beviljande. Men du bör förstås kunna betala ränta och amortering, alt. ha en inkomstförsäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in