Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Lugna dig en smula. Ett anspråkslöst svenne-hus på 120kvm där man kan uppfostra en familj med 2,1 barn är inte att likställa med den lyxkonsumtion du pratar om. Dessutom betalar jag gärna ränta och får dras med ett lån till jag är pensionär, än att spara tills jag blir gammal.
Kul - då kan du ju sparka på spararna genom att berätta hur jävla mycket de avstått från för att uppnå
sina siffror på en bankbok.
Men tyvärr är det samtidigt en mängd som förköper sig just pga lånemöjligheterna.
Jag har själv kommit fram till att i högkonjunktur lever folk över sina tillgångar
I värsta lågkonjunkturena lever folk så som de borde i merparten av livet. Men om folk skulle
leva så hur skulle samhälle o konsumtion se ut - lyxfällefolket har trots allt hållit många företag
under armarna o berikat ännu fler.
Om folk skulle vägra att skuldsätta sig skulle bostadspriserna gå ner.
TILL TS före 1981 var det 100% cash money på alla beg bostadsrätter o även när det gällde insatser - möjligen lånade HSB ut till långspare - Riksbyggen vet jag inte riktigt hur det funkade.
Sen efter 1981 efter som folk ville inteckna sina framtida löner rusade priserna uppåt