Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-12, 11:11
  #13
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Intressant - varför tror du det vore skillnad på små-medelstora företag?

Min erfarenhet av kvinnloiga medarbetare inom utveckling är att de kommit in som ganska färska och bara stannat max ett år innan de tröttnat på jobbet och sökt jobb på andra företag.

Tja sannolikheten går upp desto fler medarbetare du har. Finns massa skillnader mellan en svensk medelstor företag jämfört med ett multinationellt företag.

Det låter inte sunt. Tänker på frasen "you don't quit jobs - you quit bad management". Slutar man bara efter 1 år och man märker en trend på vilka som gör det - skulle jag se det som en stor röd flagga för arbetskulturen. Jag fick byta arbetsområde på mitt första ställe då männen bjöd aldrig in en och fikade bakom stängda dörrar. Men visst, programmering är inte för alla. Det är krävande att känna sig dum och okunnig, plus testare som pekar på ens fel. Är man van att vara duktig och omtyckt kan det tära extra hårt. Just därför måste man ha bra arbetskultur. Finns en anledning varför bara 2 har slutat på 1,5 år hos oss - och då för att pröva annan teknik.
Citera
2023-03-11, 17:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Fast är det inte lite märkligt ändå?
Bara om man utgår ifrån att kön är irrelevant för ens personlighet och preferenser i livet.

Det finns könsskillnader i nästan alla områden. Varför skulle yrkespreferenser vara exakt 50/50?

Frågar du mig så tror jag avsaknaden av pung är avgörande. Pungen fixar extra testosteron, och hormoner är avgörande för hur människor upplever omvärlden.

Vad som är farligt, frustrerande och jobbigt blir kul och spännande om man har pungkulor. Och det som inte är frustrerande, farligt eller jobbigt känns meningslöst, deprimerande och tråkigt.

Jag antar att systemutvecklare möter utmaningar ibland, liksom människor i andra mansdominerade yrken?

Edit: Ett ytterligare skäl: Sex.

Kvinnor älskar intelligenta, framgångsrika män som drar in pengar. Det är en större faktor än utseende för kvinnor.

För män är det tvärt om. Skönhet och ungdom är viktigt. Karriärkvinnor och yrkeskvinnor är inte osexiga, men det är inget stort plus på dejtingmarknaden. Och sex är meningen med livet.

Det tar bort en hel del av motivationen för kvinnor att ta utmanande, men välbetalda jobb.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-03-11 kl. 17:38.
Citera
2023-03-11, 17:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Tja sannolikheten går upp desto fler medarbetare du har. Finns massa skillnader mellan en svensk medelstor företag jämfört med ett multinationellt företag.

Det låter inte sunt. Tänker på frasen "you don't quit jobs - you quit bad management". Slutar man bara efter 1 år och man märker en trend på vilka som gör det - skulle jag se det som en stor röd flagga för arbetskulturen. Jag fick byta arbetsområde på mitt första ställe då männen bjöd aldrig in en och fikade bakom stängda dörrar. Men visst, programmering är inte för alla. Det är krävande att känna sig dum och okunnig, plus testare som pekar på ens fel. Är man van att vara duktig och omtyckt kan det tära extra hårt. Just därför måste man ha bra arbetskultur. Finns en anledning varför bara 2 har slutat på 1,5 år hos oss - och då för att pröva annan teknik.
Kvinnor kan få jobb bara för att de är kvinnor på större företag. Investerare och långivare kräver det.

ESG. Environmental, social och governance, där governance står för jämställd bolagsstyrning (fler kvinnor oavsett kompetens).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback