2026-01-01, 20:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoin har guldlika men delvis förbättrade monetära egenskaper.

Ja förutom den ytterst väsentliga egenskapen att om aktier går ner så brukar guld gå upp, men inte Bitcoin då som hänger med ner...
Citera
2026-01-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja förutom den ytterst väsentliga egenskapen att om aktier går ner så brukar guld gå upp, men inte Bitcoin då som hänger med ner...

Korrelationen gällde inte 2025. Däremot har guld och aktier klättrat uppåt sida vid sida, medan bitcoin har korrigerat.

Korrelationer hit eller dit är emellertid inte en egenskap hos bitcoin utan hos marknaden, vilken till stor del utgörs av irrationella aktörer.
Citera
2026-01-01, 21:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Korrelationen gällde inte 2025. Däremot har guld och aktier klättrat uppåt sida vid sida, medan bitcoin har korrigerat.

Korrelationer hit eller dit är emellertid inte en egenskap hos bitcoin utan hos marknaden, vilken till stor del utgörs av irrationella aktörer.

Fast det är under det svettiga året 2025 som korrelationen spelade roll, inte alla år det gick bra
Citera
2026-01-01, 21:43
Medlem
Citat:
Fast det är under det svettiga året 2025 som korrelationen spelade roll, inte alla år det gick bra

Vet inte vad du menar. För mig personligen spelar inte olika priskorrelationer med andra tillgångar någon roll alls, utöver att jag dessvärre tvingas kommentera dem ibland..

Dock finns en fundamental omvänd korrelation mellan bitcoin och ädelmetaller, som är av visst intresse för mig. Om bitcoin skulle haverera på något vis
så skulle det leda till ett uppsving för ädelmetallerna. Därav att en liten garderingsposition i fysiska ädelmetaller kan vara väl värd att ha.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-01-01 kl. 21:47.
Citera
2026-01-01, 21:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vet inte vad du menar. För mig personligen spelar inte olika priskorrelationer med bitcoin någon roll alls.

Dock finns en fundamental omvänd korrelation mellan bitcoin och ädelmetaller, som är av visst intresse för mig. Om bitcoin skulle haverera på något vis
så skulle det leda till ett uppsving för ädelmetallerna. Därav att en liten garderingsposition i fysiska ädelmetaller kan vara intressant.

Det jag menar är att argumentet att Bitcoin är "digitalt guld" inte håller. Poäng med att inkludera guld i sin portfölj är ju just att man vill hedga mot börsfall, i oroliga tider så går börsen ner men guld upp, vilket ju ger ett skydd mot nedgång jämfört med att ha 100% exponering mot börsen.

Om Bitcoin ändå är beroende av riskvilja så hänger det ju bara med ned i en orolig marknad, såsom setts nu senast.

Bitcoin blir alltså varken en valuta (för volatilt), en investering (ger ingen avkastning), eller guld (saknar grundläggande finansiella egenskaper). Det blir något annat helt enkelt.
Citera
2026-01-01, 21:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin blir alltså varken en valuta (för volatilt), en investering (ger ingen avkastning), eller guld (saknar grundläggande finansiella egenskaper).
Framförallt så saknar det egenskaper i form av en unik råvara som gör att t ex guld är eftertraktat.

Citat:
Det blir något annat helt enkelt.
Ja, ett pyramidspel. Alla köpare hoppas kunna sälja till någon annan till ett högre pris.
Citera
2026-01-01, 21:56
Medlem
Citat:
Det jag menar är att argumentet att Bitcoin är "digitalt guld" inte håller. Poäng med att inkludera guld i sin portfölj är ju just att man vill hedga mot börsfall, i oroliga tider så går börsen ner men guld upp, vilket ju ger ett skydd mot nedgång jämfört med att ha 100% exponering mot börsen.

Om Bitcoin ändå är beroende av riskvilja så hänger det ju bara med ned i en orolig marknad, såsom setts nu senast.

Bitcoin blir alltså varken en valuta (för volatilt), en investering (ger ingen avkastning), eller guld (saknar grundläggande finansiella egenskaper). Det blir något annat helt enkelt.

Benämningen "digitalt guld" är en förenklad beskrivning av hur bitcoin är konstruerad fundamentalt. Vad marknaden gör kan inte bitcoin råda över.

Men egentligen är ju bitcoin "något annat", som du skriver. Något som inte har funnits tidigare.
Citera
2026-01-01, 21:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Benämningen "digitalt guld" är en förenklad beskrivning av hur bitcoin är konstruerad fundamentalt. Vad marknaden gör kan inte bitcoin råda över.
Inte en förenklad beskrivning, utan helt enkelt en lögnaktig sådan. Dessutom är det ett narrativ som har konstruerats långt senare än bitcoins skapelse.

Citat:
Men egentligen är ju bitcoin "något annat", som du skriver. Något som inte har funnits tidigare.
Pyramidspel har funnits i alla tider.
Citera
2026-01-01, 22:07
Medlem
Citat:

För mig var och är ädelmetaller intressanta främst för att de är köpkraftsbärare i sig själva, som man kan ta kontroll över utan att förlita sig på en tredjepart (och att de inte kan inflateras bort med ett penndrag). Det är också en viktig anledning till att bitcoin är intressant för mig, att jag genom att ta kontroll över nycklarna får kontrollen över själva köpkraftsbäraren (och att denna inte kan inflateras bort). Ingen annan part behöver involveras.

Korrelationer eller icke korrelationer med aktiebörserna är irrelevanta, eftersom jag aldrig har fått (och troligen aldrig kommer att få) för mig att placera kapital i börsaktier.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-01-01 kl. 22:11.
Citera
2026-01-02, 09:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Man kan alltid hitta skillnader när någon gör jämförelser. En annan skillnad är att guld skiner fint, tex.

Du skall snarare se jämförelsen att båda, kan vara bearer assets som du kan ha i madrassen, ingen motpartsrisk, svårt att konfiskera, att dom båda är ett skydd mot inflation över tid snarare än kortsiktig headge, dom är globalt accepterade, det går att bedriva viss handel med dem osv osv.

Men det finns skillnader också, som du påpekar, annars hade det ju varit samma sak. Så man måste klara av att ta det för vad det är när någon säger att "Bitcoin är det digitala guldet".

I tid och otid är det värt att påminna om: BILD
Senast redigerad av Leaston 2026-01-02 kl. 09:18.
Citera
2026-01-02, 09:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Man kan alltid hitta skillnader när någon gör jämförelser. En annan skillnad är att guld skiner fint, tex.
Vilket är bland annat varför guld har varit eftertraktat i alla tider. Bitcoin gör ingenting dylikt. Du kan bara köpa och sälja det.

Men du kallar det fortfarande för en råvara

Citat:
Du skall snarare se jämförelsen att båda, kan vara bearer assets som du kan ha i madrassen, ingen motpartsrisk, svårt att konfiskera, att dom båda är ett skydd mot inflation över tid snarare än kortsiktig headge, dom är globalt accepterade, det går att bedriva viss handel med dem osv osv.
Men med den avgörande skillnaden att bitcoin inte är värdefullt i sig, dvs utan hänsyn till dess pris på marknaden.
Citera
2026-01-02, 09:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vilket är bland annat varför guld har varit eftertraktat i alla tider. Bitcoin gör ingenting dylikt. Du kan bara köpa och sälja det.
Pris är ett resultat av utbud och efterfrågan. Du behöver inte göra det krångligare än så.

Pyrit (kattguld) ser likadant ut, det "skiner också fint". Men kattguld har inte alls samma pris som guld. Detta för att utbudet är så otroligt mycket större.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men med den avgörande skillnaden att bitcoin inte är värdefullt i sig, dvs utan hänsyn till dess pris på marknaden.
Och här blir det återigen läge att tala om för dig att "värde" inte är något universell lag utan något subjektivt som vi människor skapar.
Folk sätter tvärtom STOR värde på Bitcoins egenskaper. Därför blir det stor efterfrågan och priset går upp pga det begränsade utbudet.
Bara fråga Stopp.Belagg varför han har Bitcoin tex.

Därför blir "det digitala guldet" kanske den bästa korta förklaringen av Bitcoin. Vill man verkligen inte förstå andemeningen, så kan man ALLTID komma med invändningar som du och din kompis.

Ja, mycket av Bitcoins pris är ett resultat av spekulation och investeringar, med det gäller även guldet och alla aktier. Vad tror du dom hade haft för priser om folk inte hade haft behöv av att spekulera och/eller investera sina pengar på längre sikt?
Senast redigerad av Leaston 2026-01-02 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in