2023-01-21, 10:29
Medlem
Laggiores avatar
Självklart ska den inhemska elen aldrig få kosta över 0.50-1kr kwh, borde nästan vara lag på det, sen om det sälj till tyskland eller frankrike föär 5, det skiter jag i, vår el ska gynna sverige.
Citera
2023-01-21, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Han tror att han sett över det i vart fall, han visste vad som väntade men lyckades inte särskillt bra ned sitt "överseende" , hoppas att han har en buffert på 100.000 kr så som varenda vuxen i hans ålder bör/kan ha så han klarar detta.

Vore rätt bra för balansen om det utöver snyftreportage likt detta gjordes reportage om "vamligt folk" som faktiskt klarar kriiiiiiiiiisen utmärkt! Vi finns och vi är många!

En buffert på 100,000 är slut inom två-tre år. Ska svenskarna klara av detta med elpriserna 2023 fram till FNs och de svenska kommunernas och WEFs och heliga år 2030 får de nog sluta med sina utlandssemestrar och tatueringar totalt, helt och hållet.

Och det låter för mig personligen som något bra iochförsig
Citera
2023-01-21, 11:44
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Endå roligt hur svenskar knyter näven i handen. Borde va protester i Stockholm. Borde kastas ägg på språkrör och byggas pappersmodeller och göras narr av politiker.

Medelklassen blir skjuten på, rånad på, stulen på , bedragen av allt och alla. Medelklassen styr mycket i Sverige och är bra på opinion osv.

Men va de INTE är bra på är att stiga ur sitt ekorrhjul och protestera eller sticka fram hakan. Är folk inte förbannade. Vad gör elbolagen/regeringen? Nya regeringen måste också agera. Vi hade tur att vintern i södra delarna vart ok. Hade de vart 20 minus i Stockholm och -5 i Västra Götaland och skåne hade de vart personlig konkurs för folk. Dvs de hade inte rökt med lönen. Men kanske Sverige hade stängt ner, och företagen fått skicka hem anställda osv med minst lika stora problem.

Om man räknar bort länder där det är diktatur eller militärstyre och bara tänker demokratier så är förmodligen svensken planetens mest kuvade folk. Vi bråkar hellre med varandra på nätet än att rikta ilskan dit den ska. För det är bekvämare så. Att Vattenfalls VD Anna Borg plockar ut en månadslön på över en miljon är det ingen som reagerar på. Över 44 000:- om dagen. Inga problem att betala elräkningen där gissar jag. Hon har säkert personalrabatt också.

Svensken låter sig ödmjukt kuvas av politiker och myndigheter. Låter dem slå sönder deras redan hårt beskattade ekonomi. Visst finns det några som är frustrerade, men då bråkar man med varandra på nätet i stället. Bekvämast så. Kuvade, beskattade, strypta, lydiga.

Det här vet så klart både politiker och myndigheter om. De sover jättegott på natten och det har de all anledning att göra. Det är därför det fortsätter. Inte ett skit kommer att hända.
Citera
2023-01-21, 12:37
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
En buffert på 100,000 är slut inom två-tre år. Ska svenskarna klara av detta med elpriserna 2023 fram till FNs och de svenska kommunernas och WEFs och heliga år 2030 får de nog sluta med sina utlandssemestrar och tatueringar totalt, helt och hållet.

Och det låter för mig personligen som något bra iochförsig

Svårt få till buffert med sjukt hög inflation, allt går nästan bara till räkningar, bara politiker som lever på en annan planet med sina fantasilöner på 100.000kr/månaden och dom har mage säga till svenskar att man måste spara.
Citera
2023-01-21, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Svårt få till buffert med sjukt hög inflation, allt går nästan bara till räkningar, bara politiker som lever på en annan planet med sina fantasilöner på 100.000kr/månaden och dom har mage säga till svenskar att man måste spara.

Det är fördjävligt. Må de känna av folkets vrede.

Fast å andra sidan brukar svenskarna inte reagera någonting. Tvärtom. De brukar stå på samma sida som sina överherrar, även när de ser ut som Jenny Strömstedt eller Johan Persson. Detta ges av telefonerna samt det ständiga TV-tittandet.
Citera
2023-01-21, 15:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Felet är väl att du dragit på dig för mycket räkningar som du egentligen inte har råd med på din lön?
Inflationen drabbar alla så även mig men skillnaden är att jag har sett över mina utgifter förhållande till min lön.
Det är nog svensken själv som lever på en annan planet där man kan låna till allting man vill ha och sen gnäller man när allting går upp för att lönen går till räkningar som man egentligen inte har råd med.
Citera
2023-01-21, 16:08
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Felet är väl att du dragit på dig för mycket räkningar som du egentligen inte har råd med på din lön?
Inflationen drabbar alla så även mig men skillnaden är att jag har sett över mina utgifter förhållande till min lön.
Det är nog svensken själv som lever på en annan planet där man kan låna till allting man vill ha och sen gnäller man när allting går upp för att lönen går till räkningar som man egentligen inte har råd med.
Jag tror att detta är det riktiga problemet. Alla jag känner som har ont om pengar sitter med dyra konsumtionslån. Det har varit alldeles för enkelt att låna pengar. Detta i kombination med att folk inte vet hur man lever billigt är en farlig kombination. Det finns inte pengar till hyran, eller man har inte råd att borsta tänderna heter det. Skulle skulderna med dess räntekostnader försvinna skulle de flesta klara sig. Sen blir lösningen att äta cornflakes eller att släcka LED-lampor, för de har inte koll på vad som är billig och näringsrik mat eller vad som drar el i kåken de bor i.

Med detta sagt är det inte ok med våra elpriser, med tanke på t.ex. den vattenkraft vi har i Sverige. Men jag tror inte några månaders höga elräkningar är det verkliga problemet för de flesta.
Citera
2023-01-21, 18:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag tror att detta är det riktiga problemet. Alla jag känner som har ont om pengar sitter med dyra konsumtionslån. Det har varit alldeles för enkelt att låna pengar. Detta i kombination med att folk inte vet hur man lever billigt är en farlig kombination. Det finns inte pengar till hyran, eller man har inte råd att borsta tänderna heter det. Skulle skulderna med dess räntekostnader försvinna skulle de flesta klara sig. Sen blir lösningen att äta cornflakes eller att släcka LED-lampor, för de har inte koll på vad som är billig och näringsrik mat eller vad som drar el i kåken de bor i.

Med detta sagt är det inte ok med våra elpriser, med tanke på t.ex. den vattenkraft vi har i Sverige. Men jag tror inte några månaders höga elräkningar är det verkliga problemet för de flesta.

Självklart är det inte okej med dom elräkningarna vi har men är tyvärr inget vi kan göra åt just nu. Det började redan förra hösten. Jag bor själv I hus elområde 3 med rörligt elavtal fick en elräkning på knappt 1500 kr för December. Det går inte att ha eluppvärmda hus i dessa tider och inte ha några alternativ till uppvärmning.
Har själv el uppvärmt men har alternativ uppvärming i huset.
Hade runt 22-23 grader inomhus i December.
Förmodligen har folk belånat upp sina hus när värdet gick upp och räntorna var låga och köpt allt dom tidigare inte hade råd med och nu sitter dom där och klagar att lönen inte räcker till!!
Nej tacka fan för det när man inte tänker till före innan man skuldsätter sig.
Citera
2023-01-21, 18:43
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Charterresor började komma på sent 50-tal, tidigt 60-tal. Före det var flygresor något väldigt exklusivt. Om du tänker på tågluff så kom interrail 1972.
Fråga gärna äldre släktingar i 80-90-årsåldern hur ofta de åkte utomlands när de var unga.
Jag har redan skrivit i tråden, mina släktingar har foto från när de var i Egypten och dessa är från 20-talet och från Spanien och Italien. Att du tror att folk inte reste tidigare är bara okunnighet.

Vi tar https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Bauer

En konstnär från medioker köpmannafamilj. Var också ute och reste på 20-talet, studieresor. Konstnärer har aldrig som du vet eller inte nästan aldrig rikligt kapitalinflöde.
Citera
2023-01-23, 04:20
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Bara till att gratulera👍Har du rörligt eller har du låst?
Folk är nog lika förvånade över hela landet när elräkningen kom för December månad.

Har man envisats med att ha kvar eluppvärmd hus genom åren utan att titta på alternativ uppvärming då ska man inte bli förvånad när elräkningen kommer.
Att släcka lampor hjälper inte ett skit. Uppvärmningen är den största boven att man får höga elräkningar.

Rörligt timpris, snittat 2,4kr kwh+skatt osv.
Hör att en en del börjat stänga en del element fast elen kostar knapp 60öre/kw nu... Hur dum få man vara, vvs och försäkrings bolag kommer ha fullt upp efter denna vinter.
Citera
2023-01-23, 21:22
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Jag fick säga upp mig hastigt då jag fick vårdnaden om ett barn typ

Ok det var en anledning som hette duga, bra att du tar ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in