2023-01-14, 14:07
Medlem
Frågeställning:

Hur kan man vara överraskad över sin elräkning? Dessa priser har ju rullat i över 1 år nu och ändå blir det så här.
Han utsätter ju enbart sig själv som offer i media som är rent pinsamt.
Han har ju kontroll på sin el själv och priserna finns ju officellt tillgängliga, han kan ju ställa sin egen prognos och påverka. Istället är det offerkoftan på.

Länk till artikel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...te-salja-huset
Citera
2023-01-14, 14:09
Medlem
Ja, det är kunderna som ska skämmas, inte roffarna.

Hälsa så gott till Anna Borg Saether!
Citera
2023-01-14, 14:16
Medlem
Mr.Berits avatar
Har du svårt att läsa? Det står att han sett över elförbrukningen för att försöka dra ner på kostnaderna.

Det hjälpte inte nog, det blev en svinhög elräkning i vilket fall.
Citera
2023-01-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Hur kan man vara överraskad över sin elräkning?
Amen , förra Januari fick jag 16 000 att betala för bara december innan. Vadå jag gick runt huset och stängde av onödig förbrukning- Mitt fel att inte haft bättre koll, men iår fick jag strax under 3000 för exakt samma.
Citera
2023-01-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Berit
Har du svårt att läsa? Det står att han sett över elförbrukningen för att försöka dra ner på kostnaderna.

Det är vad han säger för att hävda sin oskuld. Men han har misslyckats.
Bor man i hus så SKA man ha minst 50k i buffert och inte leva på marginalen.
Citera
2023-01-14, 14:22
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Han tror att han sett över det i vart fall, han visste vad som väntade men lyckades inte särskillt bra ned sitt "överseende" , hoppas att han har en buffert på 100.000 kr så som varenda vuxen i hans ålder bör/kan ha så han klarar detta.

Vore rätt bra för balansen om det utöver snyftreportage likt detta gjordes reportage om "vamligt folk" som faktiskt klarar kriiiiiiiiiisen utmärkt! Vi finns och vi är många!
Citera
2023-01-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atio
Amen , förra Januari fick jag 16 000 att betala för bara december innan. Vadå jag gick runt huset och stängde av onödig förbrukning- Mitt fel att inte haft bättre koll, men iår fick jag strax under 3000 för exakt samma.

Du kan ha koll på din dagliga förbrukning och sätta en prognos för resten av perioden. När du märker att kostnaden barkar iväg så ha en lista med åtgärder, bättre det än att bara vara passiv. Många gör så numera när pristoppar sker, man måste ha en plan. Detta är ren grundskolematte.
Citera
2023-01-14, 14:30
Medlem
Citat:

Att idag försöka köra full diskmaskin och tvättmaskin är knappast en uppoffring eller att ha gjort vad som går att göra. Det borde de gjort för minst 20 år sedan. Bergvärme är bra men direktverkande el är ju rent av rena 70-tal. De har ju en enorm förbrukning och det borde de sett över för länge sedan. Det är uppvärmning som drar och vem vet men huset är kanske dåligt isolerat. Men förbrukningen borde de känt till under många år och gjort något åt tidigare.
Citera
2023-01-14, 14:31
Medlem
Mordormodems avatar
Alla som bor i villa har ju tjänat på att bo de senaste decenniet med tanke på den enorma uppgången så då kan man ju ta dom pengarna för att nu betala elräkningen.

Vad är problemet?
Citera
2023-01-14, 14:34
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ingen som röstar på sosseriet eller mp ska gnälla iallafall.
Det är mer komplext än så. Vi producerar massor av energi, läs t.ex.

Chockräkningar och kris – men Sverige slog rekord i elexport 2022
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/2...s-energikrisen

Den neoliberala politik som Sverige fört i decennier har tagit oss hit. Vi har inte ens kommit så långt att vi kan beskriva problemet ordentligt, vi kan bara kasta skit på dem på andra sidan.

Lösningen kommer kanske till slut, en kombination kanske av att folk slutar att slösa energi och att det produceras mer i Europa.
Citera
2023-01-14, 14:36
Medlem
Laggiores avatar
Han kan ju inte ha missat allt snack om den dyra elen, sen måste han betalat en räking för november, den borde ju ha gett en fingervisning om hur läget är.
Senast redigerad av Laggiore 2023-01-14 kl. 15:28.
Citera
2023-01-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Alla som bor i villa har ju tjänat på att bo de senaste decenniet med tanke på den enorma uppgången så då kan man ju ta dom pengarna för att nu betala elräkningen.

Vad är problemet?

Den vinsten kan de redan har bränt på resor och meningslös konsumtion.
Artikeln nämner husrenovering, om han planerar den så borde han ha kapital redo, eller tänker han låna mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in