2023-01-13, 19:10
Medlem
EggBoxJuans avatar
Intressant och smtt bisarr historia om en snubbe som ringer snabbmatsrestauranger (frmst McDonalds) och utger sig fr att vara polis.
Han sger till personalen att en av de anstllda r misstnkt fr stld frn en av deras kunder och fr platschefen att gra en s kallad strip search

Det visar sig att den falska polisen ligger bakom ett hundratal liknande uppringningar i 30 olika stater och i det fallet som det fokuseras mest p lyckas uppringaren vertala platschefen att f dit sin pojkvn fr att vakta den misstnkte som sitter naken.
Han lyckas ven ver telefon att f pojkvnnen till att lgga henne ver knet och smiska henne samt ge honom en avsugning innan allt blir avbrutet.

I serien p 3 avsnitt fr man se hur ngra detektiver samarbetar fr att f fast den falska polisen och hur allting slutar i rtten och vilket ansvar som McDonalds haft.

Som sagt vldigt bisarrt och underhllande, men sorgligt att s mnga mnniskor bara funnit sig i denna behandling, vilket ocks tas upp som ett psykologiskt fenomen.
Det enda som jag fann lite trkigt var lantisdetektiven som ville vara lite John Wayne.

https://www.youtube.com/watch?v=rZ0u9Qcs38U

Citat:
The shocking true crime story of a hoax caller who targeted fast food restaurants across America - posing as a police officer investigating a theft, the caller instructed managers to strip-search the young female employees he said were suspects; for many victims, what began as a humiliating strip search escalated into sexual abuse. When the hoax caller hits McDonald's in Mount Washington, Kentucky, a rookie detective makes it his mission to catch him

https://www.imdb.com/title/tt23826740/
Citera
2023-01-13, 19:19
Medlem
massuppfittarens avatar
Finns en spelfilm om samma grej ocks
https://www.imdb.com/title/tt1971352/
Citera
2023-01-13, 20:48
Medlem
snooper123s avatar
Varfr har den bara ftt 6,7?
Citera
2023-02-15, 11:15
Medlem
mr-mystics avatar
Dont pick up the phone. Netflix serie om falsk polis. Finns nn grns fr dumt folk?

Ganska intressant dokumentr p Netflix om mrkliga fall i USA. Det fr iaf mina tankar til (bland annat) Sverige och den skallade Groming trenden som dk upp nr videochatt blev gngbar fr ngra r sedan. Skillnaden p det var att det var frgan om barn som (det hr lt rtt fnigt nr media formulerade det) gjorde sexuella vergrepp p sig sjlva. Finns dock en tydlig skillnad mot serien. Fr det frsta var det frgan om barn och jag kan ven tycka att utpressningen var mer p riktigt inom groming.

Men fr att frklara sjlva serien handlar den om fall frn mitten av 90 talet till mitten av 00-talet.

Dvs innan videochat o dyl var aktuellt. Inte ens mobiltelefon var tydligen d aktuellt i USA. Ist anvndes telkiosk o dyl. En Polis ringde till snabbmatsrestauranger och via falska anklagelser fick han chefer att visitera och tillslut beg sexvergrepp p sina unga anstllda (det extremaste var smiskning & oralsex).

Helt jvla otroligt hur bde anstllda och chefer kunde vara s extremt undergivna. Vissa chefer och deras anhriga blev fllda fr sexbrott medan andra friades ven om alla fallen bekrftades angende sexuella handlingar o dyl.

Personligen tnker jag att iaf vissa utnyttjade situationen (tex gubben som fick oralsex av 18 ring). Varje fall pgick i timmar trotts att det samtidigt ibland var tokstressigt med kunder etc.

Personligen sympatiserar jag ven nstan med uppringaren. Om folk r s urbota dumma att dom lyder en frmling som snackar skit p tel fr dom fan skyla sig sjlva. Tycker att cheferna var riktiga idiotsvin och man undrar hur dessa kan vara chefsmaterial men samtidigt s r dessa anstllda nollor ocks d dom egentligen inte blev direkt tvingade. Den manipulativa uppringaren hittades tillslut (frmodligen) men flldes ej. Dr i mot flldes vissa chefer (& medhjlpare).

tminstone ett offer gav sig p MC Donalds med gott resultat. Hon ville ha 200 miljoner dollar men fick tillslut drygt 6 miljoner dollar. Tycker att det r bra att dom puckade cheferna fick skit men egentligen rtt mrkligt att MC Donalds ska betala fr att alla inblandade idioter vljer att slaviskt lyda en frmling p tel (som egentligen inte hotar dom direkt). Jag hade nog visat upp min feta pitt fr ngra nollor ( iaf s lnge inget spreds p ntet o dyl) om jag fick dryga 60 jvla miljoner fr besvret (tycker inte precis synd om skitjntan).

Sger nog nd hur osund personalpolitiken, hirakin o stmningen r p snabmatsresturanger (iaf i USA). Dr tycker jag snarare att uppringaren bels ntt osunt faktiskt.

Jag blev ven frundrad om ntt egentligt brott begicks men det kanske r olagligt att ens sga att man r polis (till prylen hr att han nstan faktiskt var det p riktigt)? Ngra kommentarer om serien, hur kan folk vara s ointelligenta mm?
Citera
2023-02-15, 11:32
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Lter vidrigt, s sjukt och dumt att det blir en del skratt nr man tittar kanske? Tragikomiskt.
Citera
2023-02-16, 12:35
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Lter vidrigt, s sjukt och dumt att det blir en del skratt nr man tittar kanske? Tragikomiskt.
Ja Tragikomiskt r ett vokabulr som passar in i aktuell kontext.

Frutom nutidsfenomenet webbgroming tnker jag att det finns tydliga kopplingar till den agenda vnsterfeminister vill driva igenom juridiskt. Med andra ord samtyckeslagstiftning inom sexkontakten mellan knen (hr var det dock delvis ven kvinnor som frgrep sig). I serien menade offren p att jo visst visserligen gjorde jag det utan ngot konkret tvng men jag fick ju intrycket av att drren med strsta sannolikhet var lst samt att jag nog skulle bli straffad & ka p stryk om jag inte ld (liknande resonemang gjordes av cheferna men d kanske mer i frga om att f skll frn poliskr). Eftert kommer ju dessa offer sklart fram till att det var ett solklart vergrepp men dom var delvis ointresserade att underska om det fanns ntt direkt hot i studens hetta. Nu vill allts dessa feminister att man mste skriva p dokument innan sex ba fr att bruden kan ju knna sig pressad och glmma bort att ta reda p vad hon egentligen vill etc (fan vnstern har ju blivit vrre n hgerkristna fundamentalister nr det gller sexualitet). r det bara jag som ser en tydlig koppling hr?
Citera
2023-02-17, 09:50
Medlem
mr-mystics avatar
Frutom nutidsfenomenet webbgroming tnker jag att det finns tydliga kopplingar till den agenda vnsterfeminister vill driva igenom juridiskt. Med andra ord samtyckeslagstiftning inom sexkontakten mellan knen (hr var det dock delvis ven kvinnor som frgrep sig). I serien menade offren p att jo visst visserligen gjorde jag det utan ngot konkret tvng men jag fick ju intrycket av att drren med strsta sannolikhet var lst samt att jag nog skulle bli straffad & ka p stryk om jag inte ld (liknande resonemang gjordes av cheferna men d kanske mer i frga om att f skll frn poliskr). Eftert kommer ju dessa offer sklart fram till att det var ett solklart vergrepp men dom var delvis ointresserade att underska om det fanns ntt direkt hot i studens hetta. Nu vill allts dessa feminister att man mste skriva p dokument innan sex ba fr att bruden kan ju knna sig pressad och glmma bort att ta reda p vad hon egentligen vill etc (fan vnstern har ju blivit vrre n hgerkristna fundamentalister nr det gller sexualitet). r det bara jag som ser en tydlig koppling hr?

Helt jvla otroligt hur bde anstllda och chefer kunde vara s extremt undergivna. Vissa chefer och deras anhriga blev fllda fr sexbrott medan andra friades ven om alla fallen bekrftades angende sexuella handlingar o dyl.

Personligen tnker jag att iaf vissa utnyttjade situationen (tex gubben som fick oralsex av 18 ring). Varje fall pgick i timmar trotts att det samtidigt ibland var tokstressigt med kunder etc.

Personligen sympatiserar jag ven nstan med uppringaren. Om folk r s urbota dumma att dom lyder en frmling som snackar skit p tel fr dom fan skyla sig sjlva. Tycker att cheferna var riktiga idiotsvin och man undrar hur dessa kan vara chefsmaterial men samtidigt s r dessa anstllda nollor ocks d dom egentligen inte blev direkt tvingade. Den manipulativa uppringaren hittades tillslut (frmodligen) men flldes ej. Dr i mot flldes vissa chefer (& medhjlpare).

tminstone ett offer gav sig p MC Donalds med gott resultat. Hon ville ha 200 miljoner dollar men fick tillslut drygt 6 miljoner dollar. Tycker att det r bra att dom puckade cheferna fick skit men egentligen rtt mrkligt att MC Donalds ska betala fr att alla inblandade idioter vljer att slaviskt lyda en frmling p tel (som egentligen inte hotar dom direkt). Jag hade nog visat upp min feta pitt fr ngra nollor ( iaf s lnge inget spreds p ntet o dyl) om jag fick dryga 60 jvla miljoner fr besvret (tycker inte precis synd om skitjntan).

Sger nog nd hur osund personalpolitiken, hirakin o stmningen r p snabmatsresturanger (iaf i USA). Dr tycker jag snarare att uppringaren bels ntt osunt faktiskt.

Jag blev ven frundrad om ntt egentligt brott begicks men det kanske r olagligt att ens sga att man r polis (till prylen hr att han nstan faktiskt var det p riktigt)?
Citera
2023-02-17, 10:05
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Intressant och smtt bisarr historia om en snubbe som ringer snabbmatsrestauranger (frmst McDonalds) och utger sig fr att vara polis.
Han sger till personalen att en av de anstllda r misstnkt fr stld frn en av deras kunder och fr platschefen att gra en s kallad strip search

Det visar sig att den falska polisen ligger bakom ett hundratal liknande uppringningar i 30 olika stater och i det fallet som det fokuseras mest p lyckas uppringaren vertala platschefen att f dit sin pojkvn fr att vakta den misstnkte som sitter naken.
Han lyckas ven ver telefon att f pojkvnnen till att lgga henne ver knet och smiska henne samt ge honom en avsugning innan allt blir avbrutet.

I serien p 3 avsnitt fr man se hur ngra detektiver samarbetar fr att f fast den falska polisen och hur allting slutar i rtten och vilket ansvar som McDonalds haft.

Som sagt vldigt bisarrt och underhllande, men sorgligt att s mnga mnniskor bara funnit sig i denna behandling, vilket ocks tas upp som ett psykologiskt fenomen.
Det enda som jag fann lite trkigt var lantisdetektiven som ville vara lite John Wayne.

https://www.youtube.com/watch?v=rZ0u9Qcs38U

https://www.imdb.com/title/tt23826740/

Lantispolisen var ju ven polare med den korkade unga kvinnan (som ju visserligen gjorde ntt smart visade det sig i slutet) & hennes familj s det kan ju ha spelat in i hans engagemang o dyl.
Ganska typiskt hur etablissemang och aktoritra grupper tnker och driver p. Dvs ist fr att se detta initiativ frn uppringaren som faktiskt ngot positivt (ven om d nog inte var hans avsikt) som belyser det osunda med arbetsplatser s frsker man i flera r lgga resurser p att hitta en jvla pajas. Dom som ska ransakas r ju chefsmatrialet p dessa restauranger. Hur fan kan man ha ett snt frhllande till sina anstlda liksom att det gr s lngt? Sen s r det mrkligt hur offren kunde va s extremt mesiga. Jag tycker inte att man br kunna vara s korkad och f 61 miljoner i sammanhanget (det r orimligt). Mc donalds har vl en viss skuld men ganska liten i denna situation (argumentet var att dom skulle ha skylltat om tidigare fall) pga att det nd r frgan om vuxna individer som beter sig som smbarn. Mrkligt ocks att 50 riga butiksbossen frikndes men vissa andra blev flda. Visserligen s fick vl ej han avsugning men nd som riktig chef fr man vl inte ge order hur som helst.
Citera
2023-11-20, 07:49
Medlem
Jag har sett p den hr nyligen.

Det den misstnkte sannolikt gjorde var sjlvklart inte okej. Fregivande av allmn stllning osv, eventuellt framkallande av fara fr annan. Frmodligen borde han sitta ett tag.

Strst ansvar har de vuxna chefer p restaurangerna som gick p alltihopa och lt det g till kroppsvisitering ... och i ett fall oralsex? Vad fan???

MacDonalds Corporation stmdes p ett mngmiljonbelopp fr att de inte gjort tillrckligt fr att hindra framtida fall genom allmnna varningar p firman. Kanske delvis rtt, men det r inte osannolikt att historierna lt s dumma att verchefer som ska styra snt helt enkelt knappt trodde p vad de hrde.

I den sundaste av vrldar fr mig hade de managers p restaurangerna som utfrde kroppssken hgst ansvar och borde betala typ $100k personligen frn egen ficka i skadestnd till varje offer.

Ringaren har ett visst ansvar i egenskap av fregivande av allmn stllning. In med honom i buren ngra mnader men jag ser det inte som ett extremt allvarligt brott.

McDonalds corporation - br dmas till att betala ngra miljoner till en brottsofferfond som arbetar med att frhindra snt hr, inte till offren personligen.

Kan inte komma ifrn att det r de som faktiskt begr de fysiska vergreppen p bestllning som har det absolut strsta ansvaret. Det dr gr att dra hur lngt somhelst in absurdum. Sg at det rrde sig om ett spam-mejl som instruerade till samma sak. Hade de utfrt vergreppen d ocks och hade domstolar ansett att det var fullkomligt rimligt fr en chef att bli manipulerad p det sttet? FFS. Ni r vuxna mnniskor och chefer som r ansvariga att inte utfra precis vad som helst som ngon oknd sger till er ver telefon. Det r inte lngt bort att tnka sig att de t.o.m. njt av att utfra sin auktoritetsroll och slicka uppt t "Polisen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in