Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Självklart är det så, men vidare i fakta från samma källa:
Rapporten visar att självförsörjningsgraden är särskilt låg bland personer som är födda utanför västvärlden, då 73 procent inte kunde försörja sig själva genom arbete i vuxen ålder år 2016. För personer födda i Sverige var motsvarande siffra 37 procent
Så rent generellt är det 73 % Invandrare utanför västvärlden som inte är självförsörjande .
Är du förvånad över en siffran ?
Sven Svensson och Stina är med i gruppen så klart men i absolut minoritet.
Och, slutledningsvis: Det finns massor av invandare som jobbar och betalar skatt precis som vi och
som tycker precis som mej att det är åthelvete fel politik vi drivit senaste 10-15 åren.
Nej. Fullständigt medveten om detta, då jag ovan länkade till en studie av bl a Jan Ekbergs studie ”Invandringen och de offentliga finanserna”. Som just framhäver en viktig anledning, kanske den viktigaste, är den låga sysselsättningsgraden hos invandrare, samt att syssesättningsindex för den gruppen knappt har rört sig under perioden 2007-2021. Men är det migrationspolitik, integrationspolitik, tendenser på arbetsmarknaden... Givet att du länkar till Svenskt Näringsliv.
Vad tror du att Svenskt Näringsliv anser om Tidöavtalets förslag på att öka minimilönen för "arbetskraftsinvandring" till 32 300kr / m...? Fundera på den du...
Ja, jag är fullt medveten om att det finns mängder med invandrare som anser "det är åthelvete fel politik vi drivit senaste 10-15 åren". Det har jag vetat hela mitt liv, då jag känner invandrare, har kollegor som är invandrare, som är asylsökande, som har TUT, som har arbetstillstånd, som fått PUT, som blivit svensk medborgare - och under hela denna resa jobbat och betalat skatt (!).
Missförstå mig rätt. Jag tycker också att "kostnaden" är hög, för hög. Men jag anser även att vi ska vara generösa mot människor som flyr från krig och elände. Däremot så ska mottagande vara proffsigt, avvägt, med skyndsam handläggning, och med en bättre integration och ut i jobb (!). Vilket inte är fallet och inte har varit under många, många år...
Att i svepande ordalag prata om invandrare hit och dit, och skylla alltings jävlighet i samhället på gruppen "invandrare", ger jag inte mycket för... då luktar det för mycket brunskjorta och ett svagt intellekt. (Nu menar jag inte du!).