• 1
  • 2
2023-01-13, 08:50
Medlem
TheSamePersons avatar
Jag diskuterade detta med en bekant en gång och han menade då att man helst ska skilja mellan saker i huvudet men jag höll inte med.

Jag tycker att det alla gör är ju att få andra att se världen från sitt perspektiv. Klimataktivisterna ser t.ex det stora hotet som kommer från förändringarna och vill få andra att förstå det. Forskare i olika områden försöker hitta något som förändrar vår syn på världen, universum, oss själva eller vad som helst. Om det för det egna egot eller för mänskligheten spelar inte så stor roll.

I allt detta undrar jag om något annat kan spelar roll om det visar sig att islam (eller nån annan religion men det är en annan diskussion) är på riktigt. Alltså att det handlar om evigt liv i paradiset eller i helvetet. Kan något annat var viktigt då? Hur i så fall?
Citera
2023-01-13, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag diskuterade detta med en bekant en gång och han menade då att man helst ska skilja mellan saker i huvudet men jag höll inte med.

Jag tycker att det alla gör är ju att få andra att se världen från sitt perspektiv. Klimataktivisterna ser t.ex det stora hotet som kommer från förändringarna och vill få andra att förstå det. Forskare i olika områden försöker hitta något som förändrar vår syn på världen, universum, oss själva eller vad som helst. Om det för det egna egot eller för mänskligheten spelar inte så stor roll.

I allt detta undrar jag om något annat kan spelar roll om det visar sig att islam (eller nån annan religion men det är en annan diskussion) är på riktigt. Alltså att det handlar om evigt liv i paradiset eller i helvetet. Kan något annat var viktigt då? Hur i så fall?

Religion handlar ju mycket om känslor, mycket I livet handlar om känslor.

Jaa, jag såg mitt namn och trådens namn nu. Därför backar jag på denna....
Senast redigerad av Hitlers.Hemlighet. 2023-01-13 kl. 09:52.
Citera
2023-01-13, 09:17
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

För det första är det extremt osannolikt att det "skulle visa sig" att någon religion är på riktigt. Har ingen kunnat presentera något trovärdigt "bevis" på flera tusen år, så är det inte så sannolikt att det kommer ske inom de kommande tusentals åren heller.

För det andra, klimat och vetenskap och liknande kommer ju fortfarande vara viktigt? Var ska vi bo om inte på jorden? Inte ens de mest tokiga religioner innehåller väl någon klausul om att *"om jorden inte längre är beboelig så kan man födas direkt in i paradiset, utan att passera gå"?

För det tredje, om det skulle visa sig att Islam (specifikt Islam) är på riktigt, så skulle ett blodbad utav sällan skådade proportioner utbryta. Jihad till höger och vänster. Fundamentalister från andra religioner skulle såklart försöka utrota alla muslimer för att få tyst på dem, eftersom det inte KAN finnas någon annan rätt religion än deras egen. Det skulle bli helvetet på jorden. Ungefär som det redan är i vissa gränsregioner där det sprängs, skjuts och mördas i religionernas namn var och varannan dag.
Citera
2023-01-13, 10:01
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
För det första är det extremt osannolikt att det "skulle visa sig" att någon religion är på riktigt. Har ingen kunnat presentera något trovärdigt "bevis" på flera tusen år, så är det inte så sannolikt att det kommer ske inom de kommande tusentals åren heller.

För det andra, klimat och vetenskap och liknande kommer ju fortfarande vara viktigt? Var ska vi bo om inte på jorden? Inte ens de mest tokiga religioner innehåller väl någon klausul om att *"om jorden inte längre är beboelig så kan man födas direkt in i paradiset, utan att passera gå"?

För det tredje, om det skulle visa sig att Islam (specifikt Islam) är på riktigt, så skulle ett blodbad utav sällan skådade proportioner utbryta. Jihad till höger och vänster. Fundamentalister från andra religioner skulle såklart försöka utrota alla muslimer för att få tyst på dem, eftersom det inte KAN finnas någon annan rätt religion än deras egen. Det skulle bli helvetet på jorden. Ungefär som det redan är i vissa gränsregioner där det sprängs, skjuts och mördas i religionernas namn var och varannan dag.

Ok, vad gäller det första så handlar faktiskt religion inte om bevis utan om att tro just utan bevis. Det är bland de absolut första verserna i koranen. Detta är dock ett lite svårt ämne för mig också så jag går till nästa punkt.

Islam handlar bland annat om klimatfrågorna och mängder av verser i koranen kan tolkas som det som vi exakt ser och har sett i världen ända sedan människan existerat. Islam belyser vikten av hållbarhet och att värna om moder jord osv så visst hänger den ihop med vardagliga frågor.

Islam kan ju inte ta ansvar för människors feltolkningar och detta är något som jag tycker västerlänningar har det som krävs för att förstå. Det är inte så svårt egentligen. Det sägs hela tiden "ja men kolla deras länder och bla bla" men barnsliga argument får man leta efter. Om man vill veta vad Islam står för så ska man fråga muslimska vetare inte titta på hur vissa regioner och världen ser ut. Detta ärsom sagt väldigt lätt att förstå.
Citera
2023-01-13, 10:37
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Religion är ju både ett flocktänk och något individuellt. Så svårt att svara på. Dagens cp-islam kan ju inte riktigt jämföras med svunna tiders islam, förutom precis i början när det var konstant jihad och Islam spred sig.

Idag är ju många muslimer bakåtsträvare på många sätt, medans historiskt så kan inte ens den mest inbitna muslimhataren förneka att muslimska forskare, matematiker, arkitekter etc. faktiskt stått för många stora framsteg inom allt möjligt. Lite skillnad mot idag då du istället kan bli dömd till döden för att tänka utanför ramarna.

Sen är ju Islam precis som andra religioner, det är ju massa fraktioner som hatar varandra. Vilken av dessa fraktioner har rätt då?
Citera
2023-01-13, 10:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Det är ju lite det som är problemet med extremister. De tror på riktigt att inget i det här livet spelar någon roll för världen går snart under ändå och då måste man underkastat sig den oändliga tyrannen i god tid innan. Därför kan de med gott mod begå vedervärdiga handlingar från perspektivet av oss andra som lever i den verkliga världen.
Citera
2023-01-13, 10:45
Medlem
Fummys avatar
Citat:

Jag har hört att de som känner till saker inom islam har högre press på sig då de vet om när de gör rätt och fel osv.
Så de muslimer som inte känner till regler hit och dit blir alltså förlåtna.
Saken är vart dras gränsen då för vem som är muslim och inte muslim?
Spelar de verkligen någon roll om man blir ”muslim” och sen struntar i att ta reda på saker inom islam ?
Hela religionen grundar sig väl på att ha en relation till gud, man kan ju endast vara otrogen om man ger sig in i relationen från början?
Sen har jag för mig att islam ser på andra abrahamitiska religioner som otrogna, men också där måste väl kunskap spela en större roll?

Alltså slutsatsen är (i detta scenariot ) att religion inte är viktigt utan endast hur god relationen är med gud och hur mycket kunskap man har kring guds vilja och där efter följer den spelar roll för om relationen är god eller dålig.
Citera
2023-01-13, 10:54
Medlem
stom72s avatar
Islam är en vämjelig sekt som skapades av den sataniska katolska kyrkan.
kuben man dansar motsols runt nere i mecca representerar saturnus (saturn-satan) det sataniska hexagrammet
Citera
2023-01-13, 11:20
Om islam är på riktigt och man är troende och övertygad så är det enda logiska att genast begå terrorattentat eller dö som martyr för att nå det eviga paradiset.
Allt annat troende gör blir ju ren nonsens när paradiset ligger "några sekunder" bort.
Citera
2023-01-13, 11:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vilket islam skulle vara på riktigt? Den där specialdesignade jungfrur påtvingas martyrer som sprängt sig själva och andra?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-01-13 kl. 11:27.
Citera
2023-01-13, 13:31
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är ju lite det som är problemet med extremister. De tror på riktigt att inget i det här livet spelar någon roll för världen går snart under ändå och då måste man underkastat sig den oändliga tyrannen i god tid innan. Därför kan de med gott mod begå vedervärdiga handlingar från perspektivet av oss andra som lever i den verkliga världen.

Så är det säkert för somliga tyvärr. Det roliga är att några minuter efter det att du skrev vad du skrev (och då hade jag inte läst ditt inlägg än alltså) råkade jag hamna i en diskussion om just det du beskriver. Nämligen det här med muslimernas, såväl vanligt folk som vetare och andra ledare, retorik och hur den kan uppfattas av dels andra muslimer men framförallt icke-muslimer.

Är man 20 år och börjat förstå att livet kan vara jobbigt ibland och hör lite entusiastiskt prat från någon Sheikh om hur islam är räddningen osv (och det är den ju så missförstå mig inte) så kan det visst gå illa. Men å andra sidan har vi den andra typen som kämpat för sin cause hela livet utan att varken hatat livet eller försökt skada andra levande varelser. I tråden tillhör jag en av dem och väntar fortfarande på ditt svar så varsågod och svara: om det visar sig på riktigt att helvete och himmel finns, har t.ex saker som klimataktivism eller Kinas ekonomi någon betydelse i jämförelse eller nej? Om ja, hur då?
Citera
2023-01-13, 13:35
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Religion är ju både ett flocktänk och något individuellt. Så svårt att svara på. Dagens cp-islam kan ju inte riktigt jämföras med svunna tiders islam, förutom precis i början när det var konstant jihad och Islam spred sig.

Idag är ju många muslimer bakåtsträvare på många sätt, medans historiskt så kan inte ens den mest inbitna muslimhataren förneka att muslimska forskare, matematiker, arkitekter etc. faktiskt stått för många stora framsteg inom allt möjligt. Lite skillnad mot idag då du istället kan bli dömd till döden för att tänka utanför ramarna.

Sen är ju Islam precis som andra religioner, det är ju massa fraktioner som hatar varandra. Vilken av dessa fraktioner har rätt då?

Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Jag har hört att de som känner till saker inom islam har högre press på sig då de vet om när de gör rätt och fel osv.
Så de muslimer som inte känner till regler hit och dit blir alltså förlåtna.
Saken är vart dras gränsen då för vem som är muslim och inte muslim?
Spelar de verkligen någon roll om man blir ”muslim” och sen struntar i att ta reda på saker inom islam ?
Hela religionen grundar sig väl på att ha en relation till gud, man kan ju endast vara otrogen om man ger sig in i relationen från början?
Sen har jag för mig att islam ser på andra abrahamitiska religioner som otrogna, men också där måste väl kunskap spela en större roll?

Alltså slutsatsen är (i detta scenariot ) att religion inte är viktigt utan endast hur god relationen är med gud och hur mycket kunskap man har kring guds vilja och där efter följer den spelar roll för om relationen är god eller dålig.

Ni har båda bra svar men jag är lite trött och förkyld nu så det får bli en annan gång.
Senast redigerad av TheSamePerson 2023-01-13 kl. 14:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in