• 1
  • 2
2023-01-13, 00:32
Medlem
Tjena!

Fick doping beslagtaget för ett år sedan, det var inte mitt men en bekant förvarade sakerna hemma hos mig pga att hans flickvän inte fick veta.
Det var en ringa mängd, ca 4000 enheter.

Nekade i förhör och sa att det inte var mitt, de bara hånskrattade och gick vidare.

Tror ni jag kommer få ett strafföreläggande eller blir det rättegång?
Kommer inte på fråga att berätta vems det egentligen är.
Känner inte att jag har tid för en rättegång då jag måste bila ca 15 timmar enkel väg för att ta mig till den tingsrätten.

Vad tror ni om detta, Vad gör jag?
Är ostraffad sedan tidigare so i need help to think.
Citera
2023-01-13, 00:37
Medlem
Får du möjlighet till strafföreläggande så tar du det. Enkelt. Grattis till ditt första straff.
Citera
2023-01-13, 00:41
Medlem
mr.aidss avatar
Inte värt att gå igenom en rättegång för dig såvida du inte vill jävlas med staten och göra det så dyrt som möjligt för dom. Väljer du att göra på detta vis ska du vara medveten att du kan komma att bli betalningsskyldig för dina rättegångskostnader om du döms. Hade tagit strafföreläggande och betalat böterna om jag va du, dagsböter är inte så farligt höga oftast.
Citera
2023-01-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Får du möjlighet till strafföreläggande så tar du det. Enkelt. Grattis till ditt första straff.

Tackar
Citera
2023-01-13, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Inte värt att gå igenom en rättegång för dig såvida du inte vill jävlas med staten och göra det så dyrt som möjligt för dom. Väljer du att göra på detta vis ska du vara medveten att du kan komma att bli betalningsskyldig för dina rättegångskostnader om du döms. Hade tagit strafföreläggande och betalat böterna om jag va du, dagsböter är inte så farligt höga oftast.

Yes jag har inte fått något strafföreläggande än men lär ju få höra något snart.
Hur lång tid ska det behöva ta egentligen.
Nja har räknat lite på det och bötern bör landa på 50k.
Citera
2023-01-13, 03:11
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av automann
Yes jag har inte fått något strafföreläggande än men lär ju få höra något snart.
Hur lång tid ska det behöva ta egentligen.
Nja har räknat lite på det och bötern bör landa på 50k.

Kan ta flera månader innan böterna anländer. Har själv varit med om över 1 års tid.
50k? Då måste du tjäna väldigt bra. Nåja, då drabbar det i alla fall ingen fattig.
Citera
2023-01-13, 13:48
Medlem
Citat:
Kan ta flera månader innan böterna anländer. Har själv varit med om över 1 års tid.
50k? Då måste du tjäna väldigt bra. Nåja, då drabbar det i alla fall ingen fattig.

Nej har en månadslön på 27500kr och studielån på 300k samt några andra avbetalningar osv.
Med med 150 dagsböter så landar det på ca 50k.
Kommer inte ha råd att betala någon böter så det blir kronofogden.
Men men, det är väl vad åklagare och polis vill så att de tvingar ut människor i kriminalitet för att försörja sig.
De får ju mer jobb då så.
Citera
2023-01-13, 14:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av automann
Nekade i förhör och sa att det inte var mitt, de bara hånskrattade och gick vidare.

Tror ni jag kommer få ett strafföreläggande eller blir det rättegång?
Strafföreläggande får du ju bara om du erkänner. Eftersom du nekat så blir det rättegång istället.
Citera
2023-01-13, 16:30
Moderator
Chantres avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2023-01-13, 16:43
Medlem
Citat:
Det ska kanske förtydligas att när det kommer till brottmål är det de egna advokatkostnaderna och eventuella kostnader för målsägandebiträden som den som döms kan behöva betala. Så i TS fall är det rätt lugnt så länge han inte får för sig att anlita advokat om han vill straffa staten för att dessa lägger sig i vilka preparat han och hans polare stoppar i sina kroppar. Se t.ex. här:
(pallade inte att leta runt i rättegångsbalken efter lagrum, men tänker att Sveriges domstolar duger).
Citera
2023-01-13, 16:47
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det hjälper inte så mycket att hävda att någon annan äger preparaten, man får inte förvara det hemma hos sig själv även om det är någon annan som äger preparaten, du anses vara innehavare av preparaten. Sedan kommer man förstås inte tro på det heller om man inte anger vem egendomen tillhör såtillvida det inte finns väldigt goda skäl till det.

4000 enheter är precis på gränsen, normalt delas dagsböter bara ut om innehavet inte överskrider 4000 enheter. Har du tur kommer du undan med 150 dagsböter.

Ett strafföreläggande förutsätter att du erkänner brottet, nekar du till brott så kommer du inte att få något strafföreläggande oavsett straffvärde.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2023-01-13 kl. 16:51.
Citera
2023-01-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det hjälper inte så mycket att hävda att någon annan äger preparaten, man får inte förvara det hemma hos sig själv även om det är någon annan som äger preparaten, du anses vara innehavare av preparaten. Sedan kommer man förstås inte tro på det heller om man inte anger vem egendomen tillhör såtillvida det inte finns väldigt goda skäl till det.

4000 enheter är precis på gränsen, normalt delas dagsböter bara ut om innehavet inte överskrider 4000 enheter. Har du tur kommer du undan med 150 dagsböter.

Ett strafföreläggande förutsätter att du erkänner brottet, nekar du till brott så kommer du inte att få något strafföreläggande oavsett straffvärde.

5000 enheter är gränsen mellan ringa och normalgraden.
Så fängelse är inte aktuellt, men du kanske syftar på skyddstillsyn osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in