Citat:
Ursprungligen postat av
northrunner
Skulle gissa på äkta.
Hade själv en i princip likadan begagnad fjällrävenjacka på 90-talet. Skulle gissa att den i så fall är från nångång på 80-talet.
Att dunet ej längre är så fluffigt kan förklaras av åldern.
Att det står på Svenska på tvättlappen talar för att det ej är en asiatisk kopia.
Tror ej heller det gjordes fale fjällrävenjackor på 80-90-tal, och om de gör nya fakejackor så bör de rimligtvis göra dom att dom ser ut som nya fjällräven jackor och inte gamla.
Skulle dock inte gissa på att den är värd någon större summa. Det är ändå en gammal jacka med dåligt loft.
Just det där med åldern gör att även jag tror den är äkta. Rätta mig om jag har fel men Fjällräven har väl inte varit ”inne” bland annat än friluftsfolk förrän nu på senare år och då är det väl helt andra modeller som säljs?
Sen undrar åtminstone jag kring eventuellt slitage. Kan vara en bra indikator att gå efter. Är den äkta bör den inte vara i nyskick utan åtminstone ärmsluten bör vara slitna även om Fjällräven med några få undantag alltid varit varit kvalite rakt igenom.
Att den inte är lika ”fluffig” som en ny säger sig självt men får säkert att fixa med en tvätt enligt konstens alla regler.
Förespråkar inte kopior men om Ts gillar jackan och den fyller sin funktion är det bara att använda den, ingen kommer se på den och tro att den är fake. Lite skillnad på en Fjällrävenjacka någon har på sig på den lokala förortspuben mot en klocka av lyxigare modell på densamma.