2023-01-12, 22:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Alltså ni måste ju haja att man kan inte gå hundra meter i Kina utan att ramla över deras pirat-skit. I kläder eller vad som helst. Trist att det dyker upp på andrahandsmarknaden, men det är klart att det gör eftersom jackan inte funkar. Därför kan en sån här tråd - eller "hur man känner igen dåliga kopior" - ha ett vettigt syfte för folk.
Citera
2023-01-12, 23:56
Medlem
Drozds avatar
Jag tror den där jackan är rejält gammal, 20-30 år. På den tiden hade Fjällräven lite töntstämpel och det gjordes nog inga kopior då. Kopiorna kom senare när märket blev hippt.
Citera
2023-01-13, 00:50
Medlem
zcinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Fejk helt klart, man ser direkt att den inte är tillräckligt puffig för att va en äkta fjällis

Nej ja tänkte okså på puffigheten, men det behöver inte betyda nått i detta fall den kan legat i en svart sopsäck i nån källare ihoptryckt i några år vilket gör att dunet inte loftar längre. Som att efter en tur tar sin sovsäck ur den lilla komprisons påsen hänger upp säcken i taket ett dygn och låter dunet loftar sen så lägger man den i stora förvarings påsen.
Citera
2023-01-13, 00:52
Medlem
zcinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Tvättlappar
https://imageshack.com/i/pnIYIGbqj
https://imageshack.com/i/pn43Yl5ej

Knapp och logo
https://imageshack.com/i/pmyZRWjbj

Färgerna på första bilderna är nog lite missvisande då det var med blixt
Kan du möjligtvis få ut några dun stickor som sitter i nån sömn och ta några riktigt bra närbilder på dom ?
Citera
2023-01-13, 08:55
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
En väns sålde sin fjällräven från 70 talet för 750 kr men då vart det den tunna sommarmodellen

Ah, då är det typ inte värt att sälja. Bättre att ha kvar och använda jackorna.
Citera
2023-01-13, 09:13
Medlem
Sömmarna på bilden från insidan ser inte snygga ut, Fjällräven kan bättre än så. (men det kan ju bero på om den är väldigt gammal eller nåt och att dom var såg ut så då)
Citera
2023-01-13, 09:50
Medlem
Enklast är nog att du (TS) skickar in dina bilder till Fjällräven, så kan de kanske bekräfta (främst) från etiketter och tvättlappar...

Tror faktiskt inte att det är helt lätt att avgöra, med tanke på att denna modell lanserades redan 1974, och jag är tämligen säker på att en 70/80/90-tals variant inte är exakt lika som en anno "2020-tal" gällande "puffighet", "glans", etiketter (givetvis!) etc.

Visst, stavfel på tvättlapp. Men å andra sidan svensk text... dessutom så ser lappen blekt ut, fransig, vilket kan vittna om att denna jacka har säkerligen tvättats både en och tre gånger...

Den verkar har rätt variant av dragskor i huvan (dock så verkar det sitta andra, ersättnings, dragskor nertill...).

Kineser gillar att göra kopior av "nya prylar", eller senaste version. Så då hade de säkert utgått från dagens Expedition Down och dagens typsnitt på loggor, text på etiketter etc (2000-tal)

Så det kan möjligen vara en "vintage" jacka du har TS... men den kan ju säkert uppfattas som en kopia hos de som jämför med en som hänger på NK idag...
Citera
2023-01-13, 17:43
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Skulle gissa på äkta.
Hade själv en i princip likadan begagnad fjällrävenjacka på 90-talet. Skulle gissa att den i så fall är från nångång på 80-talet.

Att dunet ej längre är så fluffigt kan förklaras av åldern.
Att det står på Svenska på tvättlappen talar för att det ej är en asiatisk kopia.
Tror ej heller det gjordes fale fjällrävenjackor på 80-90-tal, och om de gör nya fakejackor så bör de rimligtvis göra dom att dom ser ut som nya fjällräven jackor och inte gamla.

Skulle dock inte gissa på att den är värd någon större summa. Det är ändå en gammal jacka med dåligt loft.

Just det där med åldern gör att även jag tror den är äkta. Rätta mig om jag har fel men Fjällräven har väl inte varit ”inne” bland annat än friluftsfolk förrän nu på senare år och då är det väl helt andra modeller som säljs?

Sen undrar åtminstone jag kring eventuellt slitage. Kan vara en bra indikator att gå efter. Är den äkta bör den inte vara i nyskick utan åtminstone ärmsluten bör vara slitna även om Fjällräven med några få undantag alltid varit varit kvalite rakt igenom.

Att den inte är lika ”fluffig” som en ny säger sig självt men får säkert att fixa med en tvätt enligt konstens alla regler.

Förespråkar inte kopior men om Ts gillar jackan och den fyller sin funktion är det bara att använda den, ingen kommer se på den och tro att den är fake. Lite skillnad på en Fjällrävenjacka någon har på sig på den lokala förortspuben mot en klocka av lyxigare modell på densamma.
Citera
2023-01-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Just det där med åldern gör att även jag tror den är äkta. Rätta mig om jag har fel men Fjällräven har väl inte varit ”inne” bland annat än friluftsfolk förrän nu på senare år och då är det väl helt andra modeller som säljs?

Sen undrar åtminstone jag kring eventuellt slitage. Kan vara en bra indikator att gå efter. Är den äkta bör den inte vara i nyskick utan åtminstone ärmsluten bör vara slitna även om Fjällräven med några få undantag alltid varit varit kvalite rakt igenom.

Att den inte är lika ”fluffig” som en ny säger sig självt men får säkert att fixa med en tvätt enligt konstens alla regler.

Förespråkar inte kopior men om Ts gillar jackan och den fyller sin funktion är det bara att använda den, ingen kommer se på den och tro att den är fake. Lite skillnad på en Fjällrävenjacka någon har på sig på den lokala förortspuben mot en klocka av lyxigare modell på densamma.

Ja, det är ju först senaste 10 åren som Fjällräven blivit populärt utanför frilufskretsar. Dessförinnan hade dom nog även en dipp i popularitet inom frilufskretsar.
Så, om det är ett Kina plagiat måste det vara gjort de senaste 5-10 åren, tidigare än så skulle ingen göra plagiat på ett obskyrt frilufsmärke från Sverige.
Citera
2023-01-14, 09:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Lägg upp fler detaljfoton av din piratjacka. Fjällräven gör en egen kopia av sin 1974-årsmodell. Vore intressant se skillnaderna mellan de tre. Exempelvis väger deras replika 1.26 kg (beroende på storlek antar jag), vad väger din?

Fjällräven har länge haft problemet, här info om fjällräven-piratkopiering, via PRV. Och här via Hbl. Kvalitetsskillnaden torde vara uppenbar för trådstartaren, snarare än att vi andra skall förklara.
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-01-14 kl. 10:03.
Citera
2023-01-14, 15:04
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
En väns sålde sin fjällräven från 70 talet för 750 kr men då vart det den tunna sommarmodellen

Åh! Vänsterkärringarnas uniformsjacka, ihop med näbbkängor och palestinasjal!
Oh ljuva 70-tal!
Citera
2023-01-17, 15:07
Medlem
John-Roccas avatar
https://naturallore.wordpress.com/2012/02/

Jag tror det är dags att sprätta upp och visa oss en bild på stoppningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in