• 1
  • 2
2023-01-12, 18:17
Hej!

Köpte en Fjällräven jacka på en second hand för nåt år sen. Ser att de liknande Expedition jackorna som går för rätt höga summor även i andrahandsvärde. Någon som är kunnig och kan avgöra om detta är en äkta äldre modell eller en fake jacka?

Bilder:
https://imageshack.com/i/pnb1H1P5j
https://imageshack.com/i/pn2ph2dBj
https://imageshack.com/i/pnnB8RuZj
Citera
2023-01-12, 18:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Kolla innanmätet så ser du om det är roadkill eller äkta (det ser lite syntetiskt ut).
Citera
2023-01-12, 18:25
Någon som är kunnig och kan avgöra? Eller kan man gå till nån affär och fråga där dom säljer Fjällräven?
Citera
2023-01-12, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kolla innanmätet så ser du om det är roadkill eller äkta (det ser lite syntetiskt ut).

Hur menar du då?
Citera
2023-01-12, 18:26
Medlem
Sillsvins avatar
Svårt att avgöra om en röd jacka är fake. Vart köpte du den och vad betalade du? Hur gammal påstås den vara?
Citera
2023-01-12, 18:29
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Hur menar du då?

Idioten menar att du med din kunskap i ämnet kan avgöra om den är äkta eller fake genom att DNA-testa dunet och se ursprungsland därigenom antar jag.
Citera
2023-01-12, 18:30
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Svårt att avgöra om en röd jacka är fake. Vart köpte du den och vad betalade du? Hur gammal påstås den vara?

Den är köpt på en inamlingsloppis till föreningar i ett välställt område. Så vet egentligen ingenting. Bara kollade upp den nu efter några år och såg att de nya som säljs ligger på runt 6000 och de går på tradera för minst 2000.
Citera
2023-01-12, 18:31
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Idioten menar att du med din kunskap i ämnet kan avgöra om den är äkta eller fake genom att DNA-testa dunet och se ursprungsland därigenom antar jag.

Jaha. Då hade jag nog inte frågat. Lär ju inte skära sönder den heller och pilla inuti den hahaha.
Citera
2023-01-12, 18:44
Medlem
Fejk helt klart, man ser direkt att den inte är tillräckligt puffig för att va en äkta fjällis
Citera
2023-01-12, 18:54
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Fejk helt klart, man ser direkt att den inte är tillräckligt puffig för att va en äkta fjällis

Den kanske är från 1974 när dom första kom. Hur vet man det?
Citera
2023-01-12, 19:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Kolla in det här fotot av en fjällrävenjackas emblem på insidan jämfört mot din bild. Jämför tex det lilla "S-formade strecket" i räven här mot ditt taffliga märke. Ett ytterligare sätt att testa den är om den värmer när det är minus 10-20 (det lär den knappast göra).
Citera
2023-01-12, 19:04
Medlem
fuskas avatar
Jag äger tre st gammla fjällräven jackor från 60-70ish-talet.
Så ni menar att dom är värda pengar? En är till och med felsydd på två knappar som är åt håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Då hade den vart trasig eller ihoppsydd med lappar

Behöver dom inte alla vara. Mina är inte det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in