• 1
  • 2
2023-01-12, 16:05
Medlem
Mayahems avatar
Ska jobba i Danmark ett par helger om året så det är korta vistelser.

Undviker gärna krångel med dokument i onödan. Har en narkotikaklassad medicin (ordinerats till mig av läkare) som de facto har tillverkats i Danmark.

Är jag free to go eller behöver det käbblas med dokument på apoteket?
Citera
2023-01-12, 16:09
Medlem
ApolloSthlms avatar
Skulle inte ta en sådan onödig risk. Se till att ha dokument- eller medicinlista med dig är bara mitt tips.
Citera
2023-01-12, 16:11
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm
Skulle inte ta en sådan onödig risk. Se till att ha dokument- eller medicinlista med dig är bara mitt tips.
Alright… Jag har faktiskt respekt för det landet och det blir som sagt ett allvarligare lagbrott om det inte är tillåtet. Står tillåten för försäljning i Danmark. (Även om det var givet då det är tillverkningsland)
Citera
2023-01-12, 16:20
Avstängd
Du behöver ha med dig dokumentvif eventuellt kontroll.

Lättast att slippa kontroll är att packa i incheckad baggage
Citera
2023-01-12, 16:26
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du behöver ha med dig dokumentvif eventuellt kontroll.

Lättast att slippa kontroll är att packa i incheckad baggage
Medicinen har Förteckning V: ”Droger som ej omfattas av internationella konventioner och ej kräver import-/exporttillstånd. Svagare opioider, bedövningsmedel och vissa bensodiazepinliknande substanser.”

Aja. Better safe than sorry!
Citera
2023-01-12, 16:46
Medlem
xposures avatar
Har du det ordinerat av läkare och i originalförpackning med ditt namn på så är det inga problem.
Citera
2023-01-12, 18:58
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Medicinen har Förteckning V: ”Droger som ej omfattas av internationella konventioner och ej kräver import-/exporttillstånd. Svagare opioider, bedövningsmedel och vissa bensodiazepinliknande substanser.”

Aja. Better safe than sorry!

Om du ska resa från Sverige till ett annat Schengenland och ska ha med dig läkemedel som är narkotikaklassat i värdlandet behöver du ha ett Schengenintyg per narkotikaklassat läkemedel.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/h.../schengenintyg
Citera
2023-01-12, 20:15
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Har en narkotikaklassad medicin (ordinerats till mig av läkare) som de facto har tillverkats i Danmark.

Tillverkningsland är helt irrelevant, de flesta läkemedel tillverkas utanför Sverige. Du skriver ”ordinerats” av läkare, vilket faktiskt är något annat än ”skrivits ut” av läkare. Om du har recept så kan du fixa intyg på medicinen. Om du självmedicinerar med illegalt köpta preparat utifrån någon slags rekommendation från en läkare så riskerar du att åka dit för narkotikabrott om du blir tagen med preparatet på dig.
Citera
2023-01-12, 20:22
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Tillverkningsland är helt irrelevant, de flesta läkemedel tillverkas utanför Sverige. Du skriver ”ordinerats” av läkare, vilket faktiskt är något annat än ”skrivits ut” av läkare. Om du har recept så kan du fixa intyg på medicinen. Om du självmedicinerar med illegalt köpta preparat utifrån någon slags rekommendation från en läkare så riskerar du att åka dit för narkotikabrott om du blir tagen med preparatet på dig.
Då lägger jag till: Har även skrivits ut av läkare.
Liksom.

Mycket ska man behöva stå ut med.

Har man inte beviset till hands så kan man åka dit för brott?
Citera
2023-01-12, 20:28
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Då lägger jag till: Har även skrivits ut av läkare.
Liksom.

Mycket ska man behöva stå ut med.

Har man inte beviset till hands så kan man åka dit för brott?

Liksom? Ja, om du inte kan bevisa att du har ett aktivt recept i ditt namn för just det läkemedlet, och det är narkotikaklassat, så kan du åka dit. Likaså om du inte har rätt tillstånd för att ta med dig preparatet till ett annat land. Det är enkelt att fixa om allt är som det ska.
Citera
2023-01-12, 20:33
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Liksom? Ja, om du inte kan bevisa att du har ett aktivt recept i ditt namn för just det läkemedlet, och det är narkotikaklassat, så kan du åka dit. Likaså om du inte har rätt tillstånd för att ta med dig preparatet till ett annat land. Det är enkelt att fixa om allt är som det ska.
Skulle redigera meningen i inlägget men den sparades inte.
Då ska jag till apoteket o fixa Schengenavtal.
Citera
2023-01-12, 23:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ska jobba i Danmark ett par helger om året så det är korta vistelser.

Undviker gärna krångel med dokument i onödan. Har en narkotikaklassad medicin (ordinerats till mig av läkare) som de facto har tillverkats i Danmark.

Är jag free to go eller behöver det käbblas med dokument på apoteket?
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Om du ska resa från Sverige till ett annat Schengenland och ska ha med dig läkemedel som är narkotikaklassat i värdlandet behöver du ha ett Schengenintyg per narkotikaklassat läkemedel.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/h.../schengenintyg
Citat:
Skulle redigera meningen i inlägget men den sparades inte.
Då ska jag till apoteket o fixa Schengenavtal.
Bra att du tar Covfefes råd!

Om du reser dit utan intyg så kan det hända att de är sjysta och låter dig slippa. Det kan också hända att de blir sura och jäklas med dig. Med Schengenintyg är du dock lugn.

Kom ihåg att intyget bara gäller max 30 dagar, så om du ska resa dit ett par gånger om året så måste du fixa nytt intyg varje gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in