2023-01-24, 16:02
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Sådär lite lagom undangömt...
Citera
2023-01-24, 16:07
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Suck....

Finns det verkligen folk som på allvar tror man kommer bli beskattad för en förlust?

Självklart inte.

Att du sedan blir rapporterad och ev får en förfrågan av RSV är ju en annan sak. Men nagon skatt kommer det inte bli

Det intressanta här är ju hur denna information kommer behandlas av Skatteverket, tar de med försäljningen som förtryckt uppgift i allas deklarationer (alla som nått gränsen) och så måste alla ändra för att slippa skatta? Räcker i så fall sannolikt för de flesta som inte granskas att skriva en förklaring till varför man ändrar, men väldigt många som inte kommer få återbäringen tidigt i så fall...
Citera
2023-01-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Beror ju på vad man säljer...mina egna hobbyprylar har gått upp i pris 100% på tio år minst....

Vinsten ska alltid skattas i Sverige och inget annat.
Frågan är om Skatteverket skulle räkna med inflationen och det dåliga värdet på kronan i ditt fall,eller blir det skatt på mellanskillnaden på priset från 10 år gamla leksaker?
Men om man leker med tanken så gör man en ”investering” i tex en soffa för 70000:-
Jag vet att denna investering kommer gå med förlust men om jag sköter den så kanske jag kan få 50000:- om två år,låt säga!
Kommer Skatteverket då kräva skatt på dessa 50000:-?
Är inte det dubbelbeskattning då dessa investerade 50000:- inte innehar vinst och redan är skattade vid köp,,låter helt sinnesjukt!
Drar man då parallellen till aktier så ska man skatta för försäljningssumman och inte vinsten,det går ju inte!
Citera
2023-01-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Ett mejl från Tradera har precis skickats ut till alla registrerade användare:

"Hej,
Vi har uppdaterat vår integritetspolicy och ändringarna träder i kraft den 2022-02-24.

• Vi har anpassat policyn för kommande förändringar till Traderabetalning och hur vi behandlar dina personuppgifter i samband med betalningar

• Vi har förtydligat vilka rättsliga grunder vi använder för vår behandling av personuppgifter

• Vi har förtydligat vilka rättigheter du har och hur du gör för att utnyttja dem

• Vi har anpassat policyn för EU-direktivet DAC-7 som påverkar plattformar som Tradera och hur vi samarbetar med Skattemyndigheter inom EU (läs mer här).

Du måste inte vidta några åtgärder, avtalet träder i kraft automatiskt så länge du fortfarande använder våra tjänster. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

2022-02-24, de uppdaterar alltså sin policy retroaktivt nästan ett år tillbaka
Citera
2023-01-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Vinsten ska alltid skattas i Sverige och inget annat.
Frågan är om Skatteverket skulle räkna med inflationen och det dåliga värdet på kronan i ditt fall,eller blir det skatt på mellanskillnaden på priset från 10 år gamla leksaker?
Men om man leker med tanken så gör man en ”investering” i tex en soffa för 70000:-
Jag vet att denna investering kommer gå med förlust men om jag sköter den så kanske jag kan få 50000:- om två år,låt säga!
Kommer Skatteverket då kräva skatt på dessa 50000:-?
Är inte det dubbelbeskattning då dessa investerade 50000:- inte innehar vinst och redan är skattade vid köp,,låter helt sinnesjukt!
Drar man då parallellen till aktier så ska man skatta för försäljningssumman och inte vinsten,det går ju inte!
Jag fattar hur du menar.....onu tror jag iåförsig att många på tex tradera har det liksom ett extraknäck..som den jag känner..han sitter även på tex Bellewu marknad å kränger krimskrams på helgerna..sjlv tror jag de köper upp tex dödsbon mm...men jag är förvånad att detta är ett EU direktiv ??? knepigt...
Citera
2023-01-24, 16:29
Medlem
Citat:
22000kr var det väl ??

Nä du får lov att tjäna 50000 i vinst vid lösöre. Vill du sälja din samling så får du göra detta för 50 papp om året. Dock kan ju SKV klassa detta som regelbuden försäljning så det är ju en gråzon. Men jag tror dom får släppa detta med gråzon med tanke på denna nya lagen och acceptera att folk kommer ligga runt 50 papp i vinst per år på Tradera tex.
Citera
2023-01-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Nä du får lov att tjäna 50000 i vinst vid lösöre. Vill du sälja din samling så får du göra detta för 50 papp om året. Dock kan ju SKV klassa detta som regelbuden försäljning så det är ju en gråzon. Men jag tror dom får släppa detta med gråzon med tanke på denna nya lagen och acceptera att folk kommer ligga runt 50 papp i vinst per år på Tradera tex.
Men stod det inte 2000EVro i texten eller har jag läst fel ?? jag får kolla tradera igen...
Citera
2023-01-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Det intressanta här är ju hur denna information kommer behandlas av Skatteverket, tar de med försäljningen som förtryckt uppgift i allas deklarationer (alla som nått gränsen) och så måste alla ändra för att slippa skatta? Räcker i så fall sannolikt för de flesta som inte granskas att skriva en förklaring till varför man ändrar, men väldigt många som inte kommer få återbäringen tidigt i så fall...

Ja det kan de ju göra.
Precis som att du sjalv deklarerar aktieforsäljning reseavdrag etc sa far du ju vidimeta dina omkostnader/avdrag
Citera
2023-01-24, 16:36
Medlem
Citat:
Men stod det inte 2000EVro i texten eller har jag läst fel ?? jag får kolla tradera igen...

Jo du blir inrapporterad då till SKV av Tradera, men du lär ju inte bli granskad av SKV om du ligger under 50 papp om året i vinst, så vill du sälja vidare på Tradera så skriv ner alla försäljningar, dra av provision, emballage och frakt, det finns mkt avdrag man kan göra, tyvärr sparar man ju inte kvittona men annars är det även 25 % schablonsavdrag man kan även göra där.
Citera
2023-01-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Jo du blir inrapporterad då till SKV av Tradera, men du lär ju inte bli granskad av SKV om du ligger under 50 papp om året i vinst, så vill du sälja vidare på Tradera så skriv ner alla försäljningar, dra av provision, emballage och frakt, det finns mkt avdrag man kan göra, tyvärr sparar man ju inte kvittona men annars är det även 25 % schablonsavdrag man kan även göra där.
Ja ok då...nu har jag själv aldrig sållt något där å vet inte riktigt vad som gäller mm. jag är lite samlare bara men förr eller snare måste det ju säljas...
Citera
2023-01-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Suck....

Finns det verkligen folk som på allvar tror man kommer bli beskattad för en förlust?

Självklart inte.

Att du sedan blir rapporterad och ev får en förfrågan av RSV är ju en annan sak. Men nagon skatt kommer det inte bli

Hur ofta har jag kvitto på en gammal soffa ja köpte för 12 år sedan eller tröjan jag fick i julklapp som inte passade.
Citera
2023-01-24, 16:49
Medlem
Jag fick faktiskt ett uppdateringsmejl från tradera nyss å i det nått om EU direktivet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in