2023-01-12, 09:53
Medlem
Hej!

Har äntligen hittat snabbkommando för att växla mellan flikar i Chrome. Men hur växlar jag mellan fönster? Har olika profiler och vill kunna växla snabbt mellan dessa. Enda jag hittar när jag googlar är Kommando-Grav accent men det verkar inte funka på min laptop keyboard i alla fall.
Citera
2023-01-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Hej!

Har äntligen hittat snabbkommando för att växla mellan flikar i Chrome. Men hur växlar jag mellan fönster? Har olika profiler och vill kunna växla snabbt mellan dessa. Enda jag hittar när jag googlar är Kommando-Grav accent men det verkar inte funka på min laptop keyboard i alla fall.

Du kan göra en egen kombination här:
System Preferences > Shortcuts > Keyboard > "Move focus to next window"
Citera
2023-01-12, 12:55
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Hej!

AltTab

eller

HyperLapse (tror inte den stöds längre dock)

Enda negativa jag har att säga om AltTab är att ibland tar det några sekunder innan fönsterpreviewerna dyker upp. Men det kan vara min Mac som är för slö/gammal. Annars gör den exakt det du vill.
Citera
2023-01-12, 14:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej!

⌘ och <
funkar på min burk, detta gäller även Word och Excel så är generiskt för O/S, men det är möjligt att jag ändrat detta någon gång i tiden, det går som sagt att ställa in själv
Citera
2023-01-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
AltTab

Funkar inte alls för mig, bara flyttar markeringen i aktuellt fönster

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
⌘ och <
funkar på min burk, detta gäller även Word och Excel så är generiskt för O/S, men det är möjligt att jag ändrat detta någon gång i tiden, det går som sagt att ställa in själv

Den kombon är inte förinställd hos mig i alla fall. Händer nada.
Citera
2023-01-15, 14:37
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Funkar inte alls för mig, bara flyttar markeringen i aktuellt fönster

Klicka på länken. Det är ett program som heter AltTab, jag menar inte att du ska trycka på alt+tab...
Citera
2023-01-15, 17:44
Medlem
S Nubbens avatar
För svensk tangentbordslayout.

⌘ tab Växlar program
⌘ < Växlar mellan fönster i aktuellt program

Har du en annan layout så kan det vara något annat.
Citera
2023-01-17, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
⌘ och <

Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
För svensk tangentbordslayout.

⌘ tab Växlar program
⌘ < Växlar mellan fönster i aktuellt program

Har du en annan layout så kan det vara något annat.

Jag fick inget av detta att fungera och provade att lägga in ett eget kortkommando. När inte heller det fungerade insåg jag att det var Chrome det fallerade. I andra program funkade det (och gjorde säkert från början). Så frågan är hur jag lyckas byta fönster i Chrome??
Citera
2023-01-18, 12:39
Medlem
Citat:
Jag fick inget av detta att fungera och provade att lägga in ett eget kortkommando. När inte heller det fungerade insåg jag att det var Chrome det fallerade. I andra program funkade det (och gjorde säkert från början). Så frågan är hur jag lyckas byta fönster i Chrome??

CMD + < är standardkommando och fungerar för att växla mellan fönster på Mac, oavsett program (därtill Chrome).

Alt + tab = växla mellan öppna appar.
CMD + < = växla mellan fönster inom en och samma app.
Ctrl + tab = växla mellan (t.ex) flikar i webbläsaren.
Citera
2023-01-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
CMD + < är standardkommando och fungerar för att växla mellan fönster på Mac, oavsett program (därtill Chrome).

Alt + tab = växla mellan öppna appar.
CMD + < = växla mellan fönster inom en och samma app.
Ctrl + tab = växla mellan (t.ex) flikar i webbläsaren.

Märkligt att det inte fungerar på min nya MacBook. Ja, med Cmd+tab kan jag växla mellan program (via en banner med program som dyker upp). Ctrl + tab växlar inte mellan flikar i webbläsaren - den gör ingenting. Alt+Cmd+högerpil däremot fungerar till detta (det kommandot hittade jag i Chrome-hjälp online).

Default inställningen för att växla mellan fönster i samma app - mitt stora huvudbry - är på min dator Cmd + `. Med detta kommando (eller vad jag än byter det till) går det mellan fönster i en del appar, exempelvis Word (förutsatt att fönstren inte är i full screen). I Chrome händer absolut ingenting.
Citera
2023-01-19, 15:28
Medlem
Citat:
Märkligt att det inte fungerar på min nya MacBook. Ja, med Cmd+tab kan jag växla mellan program (via en banner med program som dyker upp). Ctrl + tab växlar inte mellan flikar i webbläsaren - den gör ingenting. Alt+Cmd+högerpil däremot fungerar till detta (det kommandot hittade jag i Chrome-hjälp online).

Default inställningen för att växla mellan fönster i samma app - mitt stora huvudbry - är på min dator Cmd + `. Med detta kommando (eller vad jag än byter det till) går det mellan fönster i en del appar, exempelvis Word (förutsatt att fönstren inte är i full screen). I Chrome händer absolut ingenting.

Funkar på min Mac Studio (Apple Silicon), min f.d. iMac (Intel), min sambos Macbook Pro (Intel) och min Macbook Air (Apple Silicon). Så det låter rätt märkligt ja.

Ja, är vissa fönster i helskärm så trumfar det sådana kommandon. Men i övrigt har det alltid varit CMD + <.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in