2023-01-12, 16:32
Medlem
Först och främst är det viktigt att ha Jesus i sitt hjärta. Måttlighet med allt. Yoga, guidad meditation, bra musik på spotify, badhus, joggning, någon sysselsättning några timmar i veckan, inte för mycket socialt men lite. Tänka på andningen och leta svar på de stora frågorna. Det är vad jag gör nu och har förbättrat mitt liv en hel del.
Citera
2023-01-12, 22:00
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vilket jävla svammel, även om man bortser från att du föreslår droger (vilket är det sista TS behöver om han vill skapa en positiv förändring) så är det ingenting i det där ordgröten som betyder någonting alls. ”Inventera själen”, ”se istället för att titta”, ”livets pussel”. Du låter som en nerknarkad new-age haschtomte, och vi vet alla hur totalt oföretagsamma och fast dessa är i sina liv - även om de vill framstå som upplysta och visa. Att föreslå knark för en person i TS situation är i princip en garanti för att han ska fastna i skiten och aldrig kommer någonvart. TS behöver skapa mening utifrån, inte fastna i sitt eget haschdimmiga mentala fängelse.

Droger är allt inbakad under samma namn, skillnad på heroin och lsd.
Tror du fortfarande på mediala skrönor om att flyga från skyskrapor och stoppa tåg?
Att det är beroende framkallande?

Inga droger intas i min värld veterligen, jobb, skötsam och ostraffad dessutom hör och häpna.
Säger inte att ts ska ta på sig batik mönstrade kläder, väst med fransar och andas hippie liv med svampar och brasspipan i högsta hugg - dregglandes på nån bänk. Nej.

Att det har positiv inverkan på depression och alkolism b la och man forskar på mer är ju bara det en bedrift i sig.
Alla människor borde åtminstone testa det EN gång - men regeringen säger ju att det är livsfarligt så dom måste ju ha rätt trots allt. Eller är dom bara rädda för att folket ska börja tänka själva och inte lyda? Kanske sluta lyssna på media, på tvn? Hemska tanke.

Men i våran latenta natur ligger väl antagligen krig, våld, girighet, makt osv närmre hjärtat än fred, egen vilja, positivitet och kärlek.
Det förstnämnda säljer, inte det sistnämnda.

Förr i tiden kallades dom de lärda, de visa, schamaner.
Idag kallar man dom okontrollerade, underliga eller psykiskt sjuka.

Stämmer det, eller ligger det något helt annat syfte bakom?
Citera
2023-01-13, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Till eder tjänst tappre själ,

Inget som krockar med trippen hårddraget, kör du en daytime så sejfa från kvällen innan - kör du en tur senare mot kvällen så lugnt ifrån morgonen. För säkerhets skull.

Behöver inte komplitera den med något annat, den är magiskt bra i sin helhet.
Av med luren och på med musiken!

Seså, bara boosta och inventera själen - det är början på ett nytt kapitel där världen är en vacker båt och du är kaptenen (om du inte planerar att röka changa/dmt förstås - då är båten en förbannat snabb rymdraket som tar dig från 0-100 och du en astronaut långt utanför solsystemets normala hehe..)

L
S
Det är bättre att använda ögonen till att se med, istället för att titta - dina inre värderingar, vad du vill göra och vad som är viktigt för just dig i livets pussel kommer att hamna på rätt plats.

Skulle ljuga om jag sa att jag inte var nyfiken på detta..
Citera
2023-01-13, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Hej!

Du åker hit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kampot och köper/bygger en vagn du kan rulla, fyller den med is och bärs sen drar du runt och säljer till de turister som kommer dit. På kvällarna ligger du med de turister som blir imponerade av din livshistoria.

Det finns mycket gräs i Kampot också.

Lycka till, skicka vykort!

De var en väldigt specifik stad, varför just den??
Citera
2023-01-13, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Gillar du att åka tåg? Du skulle kunna resa med tåg och ta de städer du vill se. Tex Milano (mode och katedral)-Verona (Rome och Julias stad, konsert på amfiteatern)-Bologna (arkitektur och mat)-Florens (guldsmederna på gamla bron, domen, Ufficierna)-Rom (Vatikanen)-Napoli (pizza och Pompeji) och sedan sovtåg tillbaka till Milano.

Med tåg kan du se mer och slipper tänka på parkering och annat. Du bor på trevliga hostel/hotell en bit ifrån stationen (för just där är hotellen oftast som sunkigast) och reser så billigt eller dyrt du vill med tåg så kan du välja hur du spenderar dina pengar (mat och kultur!).

Planera tiden i varje stad ordentligt, då har du något meningsfullt att göra månaderna som kommer och om du är väl förberedd när du kommer fram så får du ut väldigt mycket ur varje plats. Kolla Guide Michelin för bra matställen, fokusera på Bib Gourmand; restauranger som är riktigt bra men som inte är stjärnkrogar; de kombinerar ofta kvalitet och bra priser. Kolla evenemang för det/de datum du är där och se vad som händer. Köp alla biljetter tidigt, då vet du vilka hållpunkter du har i varje stad och slipper stå i kö. Bo på hostel så finns det ofta människor att snacka med. Håll dig från alla droger, det kan vara ditt personliga mål för resan. Sök på udda och annorlunda sevärdheter i varje stad, sånt som det skrivs om i resebloggar. Och våga testa dessa, reseminnena blir på en helt annan nivå om du kan tänka tillbaka på när du åt gettestiklar i en 1200-tals källarvalv i Florens med restaurangägaren och hans fulla mormor.

Om du lägger tid på att planera resan så har du också ett fokus som hjälper dig att komma ur din svacka. Du behöver sätta upp mål för resan (se X, Y och Z, äta X i stad Y, åka en sträcka i första klass, prata med folk runtomkring dig etc) och du måste - framförallt! - se till att den blir av.

Det är lätt att sitta och drömma och aldrig komma nånstans, men du skapar förändring i ditt liv genom att planera och genomföra. Har du lyckats genomföra en sak så är det lätt att ta sig an nästa, och nästa.

Nu är det helt upp till dig; sitter du bara sympatifiskar på Flashback eller är du faktiskt villig att lyfta dig själv i håret och göra en förändring. Allt för många människor sitter på barer med polaren och gör upp vilda planer som aldrig genomförs, men sen finns det såna som tar tag i det och gör den där galna resan eller aktiviteten. Och det är just dessa saker som är skillnaden mellan folk som lever livet och de som bara snackar om livet.

Upp till dig nu. Lycka till!

Bra tips, tack snälla!!! Ska göra mitt bästa.
Citera
2023-01-13, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulaFulaFarbror
Ett steg i taget. Du listar flera problem och du kommer inte kunna lösa dem samtidigt. Börja med en sak t.ex. att sluta med knarket. När du minskar substanserna har du mer pengar till att fylla kylen varpå du sen går över till att få grepp om din kost.
När du har fått grepp om kosten tar du nästa steg t.ex. att komma igång med motion och träning.
Osv osv...
Det kommer inte gå på en vecka. Det kommer inte bli klart på en månad heller. Du behöver ta ett av problemen och lägga krutet där och var konsekvent. Ibland kommer du att göra en miss och kanske skippa salladen till maten men då ser du till att den är där vid nästa måltid istället. Det kommer ej heller att vara roligt eller belönande till en början men när du varit konsekvent med ditt nya beteende i 8veckor kommer du att få belöningen redan i stunden. Det tar tid att nå dit och det är det som är mångas bane när de ska förändra sina liv, de önskar direkt effekt. Du kan ta en promenad även om du i stunden känner att du inte pallar, du kan trots att känslan och tanken säger emot.
Vinka mot skärmen för att hälsa på mig på avstånd. Nu styr du och enbart du om du gör det eller ej, det kanske känns löjligt, men jag vinkar iallafall tillbaka just nu.

Om du upplever att du inte klarar det på egen hand så sök hjälp och får du en psykolog eller terapeut så gör hemuppgifterna, gör det ni kommer överens om och det kommer ge effekt. Det kan och kommer att bli bättre, du kan göra det bättre.

Väldigt bra råd, tack så mycket!
Jag vet att jag kommer få kämpa och att de inte går över en dag, de är de som känns så drygt, har ingen motivation till att ”lida igenom det”.
Så tog kontakt med psykiatrin, de ska ringa imorgon så får vi lägga upp någon plan. Kan ej göra detta själv tror jag..
Citera
2023-01-13, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Plugga till ett nytt yrke och ta det därifrån.

Ska kika på nya utbildningar. Har gjort det förut också men varit för lat för att tagit tag i de. Tack!
Citera
2023-01-13, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Gå på ett NA-möte och be om hjälp.

Det var en bra idé!! Har svårt att be om hjälp men som jag skrev tidigare kan jag nog inte fixa detta själv..
Citera
2023-01-13, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Du har inte funderat på om det är alla substanser som gör att allting i livet känns meningslöst?

Kan det vara så att substanserna även hindrar dig från att få tummen ur och göra den där livsförändringen du egentligen är taggad på?

Förändring kräver energi. Den enda lappen du bör fixa är ett blankt A4 ark där du skriver ner exakt allt du vill ha i ditt nya liv:

- Slippa gamla vänner och familj
- Bo nära naturen så du kan fiska varje dag
- Träffa fler brudar
- Ha ett arbete med flexibilitet

Skriv sedan ner hur du tänker gå tillväga för att nå målen.

- Kolla Hemnet eller annan site där du kan hitta naturnära boenden en bit från din nuvarande stad
- Börjar träna varannan dag utan fason
- Sök på vilka jobb som kan utföras hemifrån, skriv ett CV och skicka in till olika företag

Sen kastar du det där jävla knarket nånstans och BÖRJAR JOBBA för din framtid. Nu står det klart och tydligt på pappret vad DU behöver göra för att uppnå förändring.

Redan skrivit en sådan faktiskt! Men inte hur jag ska gå tillväga, känner mig lite handfallen där.. vet liksom inte hur jag ska fixa dessa mål.
Citera
2023-01-13, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Begå ett relativt offerslöst brott och kryp in på kåken i nått år. Bra för personlig utveckling och du lär dig uppskatta det du har på en helt ny nivå. Vet inte om det är att rekommendera men det är ett alternativ. Kan va svårt att hitta ett perfekt brott bara. Ange dig själv för drogerna om du har tillräckligt?

Haha jag har tänkt på detta förslag. Men svårt att komma på ett brott jag vill göra. Vill ej skada någon fysiskt, psykiskt eller ekonomiskt.
Har inte tillräckligt för det, även om man åker på löjligt höga straff för det..
Citera
2023-01-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Att byta plats när livet inte fungerar längre kan vara ett steg i rätt riktning.
Glöm bara inte att dom har en vardag även på Fiji och den blir lika rutinmässig som här.
Så miljöombyte i all ära det kan göra mycket men det finns något du alltid har med dig vart du än flyr, dig själv.
Så flytta om du verkligen vill men ta sen och ta tag i dig själv för gör du inte det så lär du hamna på samma mentala plats igen.

Det var det jag var rädd för. Måste fixa grundproblemet, aka mig..
Citera
2023-01-13, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det var fridfullt. Jag var ensam. Det var annorlunda på landet. Träffade man någon, hälsar man. Så det finns en känsla av isolering/alienering i staden - när man inte hälsar. Och det finns en annan känsla av isolering på landet när man inte ser någon.
Så jag kände mig mer i kontakt på landet. Till ex. kom postbilschauffören in i stugan, när det var något ärende. Och i början fanns det en ambulerande livsmedelsbuss som stannade på vägen utanför. Men visst fick jag en släng av 'lappsjuka' på vintern när jag inte såg en människa.

Jobbade du eller vad levde du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in