• 1
  • 2
2023-01-12, 00:14
Medlem
CockWitchs avatar
Dvs moderkakan. Om en gravid kvinna tar syra, tar det sig igenom placentabarriären som tex nikotin gör? Jag vet att vissa substanser inte gör det. Men jag har inte funnit svar gällande LSD.
Citera
2023-01-12, 00:17
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Dvs moderkakan. Om en gravid kvinna tar syra, tar det sig igenom placentabarriären som tex nikotin gör? Jag vet att vissa substanser inte gör det. Men jag har inte funnit svar gällande LSD.

Stackars barn, i sådana fall!
Citera
2023-01-12, 00:20
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Stackars barn, i sådana fall!
Nu är detta en vetenskaplig fråga som jag är intresserad av. Teoretiskt så har du rätt i att det blir stackars barn om det går igenom placentabarrären. Men nu är det inte det som denna tråden handlar om.
Citera
2023-01-12, 01:24
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Inte vad jag har hört om iallafall, det jag vet är att studier har visat att gravida kvinnor som tar LSD ökar risken för missfall.
Citera
2023-01-12, 02:10
Medlem
namataras avatar
Kan inte svara till 100%. Men de flesta substanser snurrar ju runt i blodomloppet tills de slutar verka, att de då inte skulle fortsätta i blodbanan till moderkakan verkar inte allt för troligt.

Detta hittade jag på quizlet

Blod-placentabarriären skyddar fostret mot mammans immunförsvar samt mot skadliga ämnen som hon fått i sig, även mot bakterier och vissa virus. Stora elektriskt laddade molekyler passerar inte barriären, medan små neutrala molekyler kan passera genom diffusion. Alkohol, nikotin och vissa läkemedel kan t ex passera. (slut citat)

Så stora elektriskt laddade molekyler passerar alltså inte. Bara att ta reda på vad LSD har för molekylsammansättning: )
Citera
2023-01-12, 02:21
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlink
Inte vad jag har hört om iallafall, det jag vet är att studier har visat att gravida kvinnor som tar LSD ökar risken för missfall.
Jaså. Intressant. Det kan man undra varför i så fall.
Senast redigerad av CockWitch 2023-01-12 kl. 02:24.
Citera
2023-01-12, 02:24
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Kan inte svara till 100%. Men de flesta substanser snurrar ju runt i blodomloppet tills de slutar verka, att de då inte skulle fortsätta i blodbanan till moderkakan verkar inte allt för troligt.

Detta hittade jag på quizlet

Blod-placentabarriären skyddar fostret mot mammans immunförsvar samt mot skadliga ämnen som hon fått i sig, även mot bakterier och vissa virus. Stora elektriskt laddade molekyler passerar inte barriären, medan små neutrala molekyler kan passera genom diffusion. Alkohol, nikotin och vissa läkemedel kan t ex passera. (slut citat)

Så stora elektriskt laddade molekyler passerar alltså inte. Bara att ta reda på vad LSD har för molekylsammansättning: )

Yes. Tack. Detta visste jag redan men då får vi ju ta reda på molekylsammansättningen. Dvs om de räknas till stora elektriska molekyler.
Citera
2023-01-12, 04:15
Medlem
namataras avatar
Jag som inte är ett dugg kemikunnig antar att någon som är det kan utläsa av denna info vilken typ av molekyler LSD har. Om det är neutrala molekyler som passerar i placentan eller om det är stora elektriskt laddade molekyler.

LSD, LSD-25 eller lysergsyradietylamid, C₂₀H₂₅N₃O, är ett semisyntetiskt psykoaktivt, hallucinogent preparat, i Sverige klassat som narkotika. Ett vanligt svenskt slanguttryck är syra, från den amerikanska engelskans acid. Wikipedia
Kemisk formel: C20H25N3O
IUPAC-nummer: (6aR,9R)- N,N- diethyl- 7-methyl- 4,6,6a,7,8,9- hexahydroindolo- [4,3-fg] quinoline- 9-carboxamide
Molarmassa: 323,43 g/mol
Smältpunkt: 82,5 °C
CAS-nummer: 50-37-3
LD50: Okänd (människor); mellan 0,3 och 60 mg per kilo kroppsvikt (djur)
Systematiskt namn: (6aR,9R)-N,N-dietyl-7-metyl-4,6,6a,7,8,9-hexahydroindol-, kinolin-9-carboxamid

Cock Witch; Du har gett mej några intressanta timmar, snöade helt in på info om LSD och dess effekter och har läst konstant sedan jag skrev förra inlägget.
Shit vad tiden gått fort. Hjälp vad trött jag är. Måste sova... nu..
Hoppas någon kemikunnig kommer in och kan upplysa om LSD består av stora elektriskt laddade molekyler som inte går över i placentan.
Hittade info om att LSD kan framkalla sammandragningar i livmodern däremot, men är ju inte samma sak.
Godnatt!
Citera
2023-01-12, 05:29
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:

Serotoninens strukturerande uppbyggnad är ganska lik om man jämför med Alberts formel, för det orelevanta i ämnet dock.
Själva svaret på frågan är jag lite osäker på.

Visserligen så spår människan inneha ett litet dmt förråd i kroppen redan där vi alla går omkring olagliga (jämförelsevis röka changa/dmt - lsd) som är en bra mycket (värre enligt vissa folk dock) djupare och längre färd bort än lappens destination - v70 mot bugatti.

Tippar på att det är värre att få in heroin eller benzo i systemet till ett foster jämfört med lsd.
Citera
2023-01-12, 09:27
Medlem
Citat:
Jag som inte är ett dugg kemikunnig antar att någon som är det kan utläsa av denna info vilken typ av molekyler LSD har. Om det är neutrala molekyler som passerar i placentan eller om det är stora elektriskt laddade molekyler.

LSD, LSD-25 eller lysergsyradietylamid, C₂₀H₂₅N₃O, är ett semisyntetiskt psykoaktivt, hallucinogent preparat, i Sverige klassat som narkotika. Ett vanligt svenskt slanguttryck är syra, från den amerikanska engelskans acid. Wikipedia
IUPAC-nummer: (6aR,9R)- N,N- diethyl- 7-methyl- 4,6,6a,7,8,9- hexahydroindolo- [4,3-fg] quinoline- 9-carboxamide
Systematiskt namn: (6aR,9R)-N,N-dietyl-7-metyl-4,6,6a,7,8,9-hexahydroindol-, kinolin-9-carboxamid

Cock Witch; Du har gett mej några intressanta timmar, snöade helt in på info om LSD och dess effekter och har läst konstant sedan jag skrev förra inlägget.
Hoppas någon kemikunnig kommer in och kan upplysa om LSD består av stora elektriskt laddade molekyler som inte går över i placentan.
Hittade info om att LSD kan framkalla sammandragningar i livmodern däremot, men är ju inte samma sak.
Godnatt!

LSD kan ju passera blod-hjärnbarriären, så ett rimligt antagande är att det även kan passera över blod-placenta barriären. De stoppar ungefär samma typ av molekyler.
Citera
2023-01-12, 12:39
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Serotoninens strukturerande uppbyggnad är ganska lik om man jämför med Alberts formel, för det orelevanta i ämnet dock.
Själva svaret på frågan är jag lite osäker på.

Visserligen så spår människan inneha ett litet dmt förråd i kroppen redan där vi alla går omkring olagliga (jämförelsevis röka changa/dmt - lsd) som är en bra mycket (värre enligt vissa folk dock) djupare och längre färd bort än lappens destination - v70 mot bugatti.

Tippar på att det är värre att få in heroin eller benzo i systemet till ett foster jämfört med lsd.

Ja, eller nikotin. Alkohol. T o m dålig mat. Jag tror inte att barnet skulle påverkas men är inte säker.
Citera
2023-01-12, 13:42
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:

Godnatt!

Tack för engagemang. Det hoppas jag också. Teoretiskt så skulle ju lsd då kunna vara bra för att sätta igång förlossningen. Hahah. Förr använde de starkt hallonbladste för att få igång sammandragningar. Eftersom de innehåller oxytocin. En liten anekdot på detta ämne: jag köpte ett halvt kilo hallonblad och kokade och gjorde ett starkt extrakt av det. Blev ungefär en dl. Jag drack allt och fick märkbart skumt rus och de kom sånna där små stjärnor i ögonen du vet. Som man kan få när man blir yr ibland. Och ett litet obeskrivligt skumt rus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in