• 1
  • 2
2023-01-11, 22:44
Medlem
akademikerfyllos avatar
Som medicinskt utbildad livsnjutare som också gillar alkoholhaltiga drycker och kulinariska njutningar, så har jag reagerat på en sak som framkommit nyligen:

Enligt uppgift har Socialstyrelsen reviderat och sänkt definitionen av riskbruk av alkohol för män till endast nio standardglas per vecka, samma som för kvinnor (motsvarar 36 cl starksprit 40 % per volym, eller sex starköl 5,2%). Ett standardglas motsvarar ungefär 4 cl starksprit, 40 % alkohol per volym. Tidigare var gränsen för manligt riskbruk 14 standardglas per vecka (motsvarande 56 cl sprit 40 % per volym).

Topic:

Är den nya nivån för riskbruk gällande män vetenskapligt förankrad, eller är den, som jag misstänker, grundad i moralism och feminism (män och kvinnor tål minsann minst lika mycket oavsett kroppsvolym)? Bygger den på sociala eller medicinska antaganden i så fall?
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-01-11 kl. 22:57.
Citera
2023-01-11, 22:57
Medlem
Hegamons avatar
Nyare rön inom cancerforskningen har pekat på att även mindre mängder alkohol är cancerframkallande. 9 glas i veckan (folköl 50 cl = 1 glas) mot tidigare 14 glas i veckan. Personligen kan jag tycka att 14 folköl i veckan är i övre kant för en svensson som vill behålla hälsan.

Det låter som betydligt mera sunt att rekommendera 9 glas i veckan. Det går i linje med att yngre människor dricker mindre mängder alkohol (medans äldre verkar dricka mera, dvs pensionärerna). Det är nog ur folkhälsosynpunkt mycket klokt att sänka riskvolymen från 14 glas i veckan till 9.

Jag uppfattar det som att de nya riktlinjerna från Socialstyrelsen är grundade i vetenskapliga rapportera rörande delvis cancerrisken för alkoholbrukare. Jag har inte sett att det skulle finnas sociala antaganden bakom. Fast då har jag bara ytligt läst in mig på saken, mycket ytligt.

Möjligen att det finns ett samband med läkarkårens mätning av alkoholbruk hos sina patienter, som numera mäts i PEth-värde. Tidigare har gränsvärdet i blodet varit 0.3 (mellan normalt bruk och högt bruk). Den gränsen bör alltså numera ha sänkts? Iom att socialstyrelsen sänkt den rekommenderade volymen från 14 til 9 glas i veckan.
Senast redigerad av Hegamon 2023-01-11 kl. 23:26.
Citera
2023-01-11, 22:59
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nyare rön inom cancerforskningen har pekat på att även mindre mängder alkohol är cancerframkallande. 9 glas i veckan (folköl 50 cl = 1 glas) mot tidigare 14 glas i veckan. Personligen kan jag tycka att 14 folköl i veckan är i övre kant för en svensson som vill behålla hälsan.

Det låter som betydligt mera sunt att rekommendera 9 glas i veckan. Det går i linje med att yngre människor dricker mindre mängder alkohol (medans äldre verkar dricka mera, dvs pensionärerna). Dvs det är nog ur folkhälsosynpunkt mycket klokt att sänka riskvolymen från 14 glas i veckan till 9.

Det stämmer inte riktigt. Sambandet mellan cancer (i synnerhet i mag- och tarmkanalen) och alkoholintag är omstridda och sambanden är svaga.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-01-11 kl. 23:02.
Citera
2023-01-11, 22:59
Medlem
RedXs avatar
Är den kvinnliga gränsen bibehållen? Eller har den också sänkts?
Citera
2023-01-11, 23:00
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Är den kvinnliga gränsen bibehållen? Eller har den också sänkts?

Bibehållen vid nio standardglas per vecka (motsvarande 36 cl starksprit 40 % per volym eller 1,5 flaskor vin 12 % per volym).
Citera
2023-01-11, 23:04
Medlem
Dahh. Det är ju inte jämställt annars

Nä, men det låter ju väldigt märkligt faktiskt. Jag gissar dock på att det handlar om politik snarare än forskning som grund för beslutet.
Senast redigerad av Decimal1 2023-01-11 kl. 23:07.
Citera
2023-01-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Bibehållen vid nio standardglas per vecka (motsvarande 36 cl starksprit 40 % per volym eller 1,5 flaskor vin 12 % per volym).

Intressant att det inte samtidigt räknas ner för kvinnor. Vetenskap eller politiskt korrekt?
ps. det där är en av de bästa Dean Martin jag sett 😅
Citera
2023-01-11, 23:06
Medlem
Bubba00s avatar
Är det helt riskfritt om man håller sig inom ramen? Och vilka tidsperspektiv gäller? Räknar man ihop årskonsumtionen eller är det hela livsgärningen som man utgår ifrån? Kan man tillgodoräkna sina första levnadsår, säg 10-15, år av nyktert elände?
Citera
2023-01-11, 23:10
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Är det helt riskfritt om man håller sig inom ramen? Och vilka tidsperspektiv gäller? Räknar man ihop årskonsumtionen eller är det hela livsgärningen som man utgår ifrån? Kan man tillgodoräkna sina första levnadsår, säg 10-15, år av nyktert elände?

Givetvis är det aldrig helt riskfritt, och varierar från person till person, beroende på kroppsvolym, kön, etnicitet och så vidare. Riskbruk bör man i genomsnitt kunna leva med en livstid utan att få några kroppsliga sjukdomar. Givetvis beroende på dina egna förutsättningar, levnadsvanor med mera. De sociala konsekvenserna av att stjälpa i sig hela veckoransonen på en kväll (per vecka) är givetvis en annan sak. För mig fungerar detta utmärkt.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-01-11 kl. 23:12.
Citera
2023-01-11, 23:18
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Givetvis är det aldrig helt riskfritt, och varierar från person till person, beroende på kroppsvolym, kön, etnicitet och så vidare. Riskbruk bör man i genomsnitt kunna leva med en livstid utan att få några kroppsliga sjukdomar. Givetvis beroende på dina egna förutsättningar, levnadsvanor med mera. De sociala konsekvenserna av att stjälpa i sig hela veckoransonen på en kväll (per vecka) är givetvis en annan sak. För mig fungerar detta utmärkt.

Intressant.

Nio 4or låter som mycket men det är ju inte värre än ungefär tre lite rejälare stänkare eller ett par öl. Det kan nog ändå får anses vara en försvarbar dagsranson.

Jag tackar för upplysningen. Nu vet jag att min ganska blygsamma ranson är hälsosam.
Citera
2023-01-11, 23:29
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Intressant.

Nio 4or låter som mycket men det är ju inte värre än ungefär tre lite rejälare stänkare eller ett par öl. Det kan nog ändå får anses vara en försvarbar dagsranson.

Jag tackar för upplysningen. Nu vet jag att min ganska blygsamma ranson är hälsosam.

Ingen orsak. Jag tror heller inte att 14 stycken 4-or per vecka är något problem om man är hälsosam och välnutrierad i övrigt. Det var därför jag startade tråden. Extra B-vitamin komplex med hög dos kan vara behjälpligt. Ett par glas rött vin lär gynna hjärt- och kärlhälsan.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-01-11 kl. 23:31.
Citera
2023-01-11, 23:31
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ingen orsak. Jag tror heller inte att 14 stycken 4-or per vecka är något problem om man är hälsosam och välnutrierad i övrigt. Det var därför jag startade tråden. Extra B-vitamin komplex med hög dos kan vara behjälpligt.

I veckan!? Då blir förhållandet naturligtvis ett helt annat. En liten liten jävel om dagen sen räkans det med andra ord som riskkonsumtion?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in