Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Om TS inte har för avsikt att använda huset för egen del så är rekommendationen från min sida att du säljer huset. Att hyra ut ett hus som ligger 80 mil bort gör att du inte har så lätt att reparera och fixa saker som kommer att gå sönder. Att byta en enkelt packning i en vattenkran eller fixa en läckande toalett kommer att vara jättesvårt för dig. Du kommer med största sannolikhet behöva anlita lokala hantverkare för minsta lilla sak vilket kommer innebära onormalt stora driftskostnader. Som hyresvärd har du ett stort ansvar för bostaden och att den är i bra skick.
För att inte bostaden ska tappa i värde så behöver du antagligen måla fasaden eller byta tak i sommar och det blir svårt med hyresgäster på plats. Innan du tänker hyra ut så behöver du fixa underhållsbehovet för flera år framåt då du inte kan styra över när du får fri tillgång till huset igen.
Att hyra ut ett hus i närheten av där man bor gör att man som hyresvärd kan fixa saker själv och därigenom hålla nere kostnaderna men för din del så kommer du behöva räkna med lägre vinster.
Tack för väldigt bra input. Verkar sunt tänkt faktiskt.
Men något jag blir lite scary över.
Hur vet du att jag bor på distans?
Jag har väl inte sagt det?
Vet du vem jag är?
Bara nyfiken