• 1
  • 2
2023-01-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Är det flera fastighetsbeteckningar? En småhusenhet och en lantbruksenhet?

Ja det är flera delar 😀.
Men strunta i skogsdelarna.
Är mest intresserad av själva husförsäljning eller uthyrning.
Citera
2023-01-11, 22:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jare71
Ja du pratar mycket om börsen, den här väl inte gått strålande heller? Kanske om man sätter slantarna på rätt ställe. Nu är inte jag den som är insatt i fonder o aktier, men visst man kan väl alltid ta hjälp med att investera.

Sedan så om huset säljs för låt oss säga 4millar så försvinner det ju en hel del av den kakan till skatt o mäklare.

Det jag bara är lite kluven på, låt oss säga om man säljer om 1år så rusar priserna uppåt och man kanske kan få 1 mille till.
Men man kanske för girig ?

Tror man ska värdera hos mäklare o hör vad de tror. Men mäklaren vill väl alltid ha jobb och kommer vilja sälja.

Som jag skriver avkastar börsen ungefär 8 % per år i genomsnitt, sett över tid. Hur det har gått på ett eller två år är helt ointressant. Stockholmsbörsen är för info upp både i år, på ett års sikt och upp ca 30 % på tre års sikt.
Citera
2023-01-11, 23:18
Medlem
Om TS inte har för avsikt att använda huset för egen del så är rekommendationen från min sida att du säljer huset. Att hyra ut ett hus som ligger 80 mil bort gör att du inte har så lätt att reparera och fixa saker som kommer att gå sönder. Att byta en enkelt packning i en vattenkran eller fixa en läckande toalett kommer att vara jättesvårt för dig. Du kommer med största sannolikhet behöva anlita lokala hantverkare för minsta lilla sak vilket kommer innebära onormalt stora driftskostnader. Som hyresvärd har du ett stort ansvar för bostaden och att den är i bra skick.

För att inte bostaden ska tappa i värde så behöver du antagligen måla fasaden eller byta tak i sommar och det blir svårt med hyresgäster på plats. Innan du tänker hyra ut så behöver du fixa underhållsbehovet för flera år framåt då du inte kan styra över när du får fri tillgång till huset igen.

Att hyra ut ett hus i närheten av där man bor gör att man som hyresvärd kan fixa saker själv och därigenom hålla nere kostnaderna men för din del så kommer du behöva räkna med lägre vinster.
Citera
2023-01-12, 07:45
Medlem
jag skulle sålt både fastigheten ock skogstomterna
hyra ut fastigheten nej tack kan hända mycket om man hyr ut räkna med att du kommer att få helrenovera efteråt
skogsfastigheten mycket kan hända allt från skogsbrand till granbarksborren
bor du dessutom 80 mil därifrån gör det inte lättare sälj om du inte i framtiden planerar att flytta in där
Citera
2023-01-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om TS inte har för avsikt att använda huset för egen del så är rekommendationen från min sida att du säljer huset. Att hyra ut ett hus som ligger 80 mil bort gör att du inte har så lätt att reparera och fixa saker som kommer att gå sönder. Att byta en enkelt packning i en vattenkran eller fixa en läckande toalett kommer att vara jättesvårt för dig. Du kommer med största sannolikhet behöva anlita lokala hantverkare för minsta lilla sak vilket kommer innebära onormalt stora driftskostnader. Som hyresvärd har du ett stort ansvar för bostaden och att den är i bra skick.

För att inte bostaden ska tappa i värde så behöver du antagligen måla fasaden eller byta tak i sommar och det blir svårt med hyresgäster på plats. Innan du tänker hyra ut så behöver du fixa underhållsbehovet för flera år framåt då du inte kan styra över när du får fri tillgång till huset igen.

Att hyra ut ett hus i närheten av där man bor gör att man som hyresvärd kan fixa saker själv och därigenom hålla nere kostnaderna men för din del så kommer du behöva räkna med lägre vinster.

Tack för väldigt bra input. Verkar sunt tänkt faktiskt.
Men något jag blir lite scary över.
Hur vet du att jag bor på distans?
Jag har väl inte sagt det?
Vet du vem jag är?
Bara nyfiken
Citera
2023-01-12, 23:36
Medlem
Citat:
Tack för väldigt bra input. Verkar sunt tänkt faktiskt.
Men något jag blir lite scary över.
Hur vet du att jag bor på distans?
Jag har väl inte sagt det?
Vet du vem jag är?
Bara nyfiken
Nej, jag vet inget om dig. Men utgick för att en mycket stor del av befolkningen bor i ett område som sträcker sig från Göteborg-Jönköping Västervik till Karlstad-Västerås-Uppsala.
Citera
2023-01-15, 12:18
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Har fått en fastighet + skogsmark i arv.
Fastighet och Skog separerat ifrån varandra.

Nu till det svåra, sälja eller hyra ut fastigheten?
Fastigheten belägen i norra delen, närmare bestämt sk..eftå.
Fastigheten är ganska stor och stor tomt, typ ngr km från stadskärnan.
Så kan tänka mig ett ganska hett objekt.

Som alla vet så har ju räntor och bokmarknaden backat en hel del och kanske ännu mera 2023.

Men nu är detta i en del av landet där det lite speciellt med stora industrisatsningar och kommunen skriker efter arbetskraft och bostäder behövs verkligen.

Är inga problem att hyra ut, får nog ganska bra för det oxå.

Men den omöjliga frågan att svara på om man ska ha is i magen o hyra ut 1år och sedan sälja? Då kanske det har vänt o priserna går upp?

Sedan vet man ju aldrig vad som kan hända, kanske blir ännu sämre framöver och då kanske man ångrar sig att sålt.

Blir det att sälja eller hyra ut så kommer det bli till våren.

Hur skulle ni gjort?

Sälj nu och placera i storbolag på börsen.
När värdet på dina fastigheter stiger så gör börsen också det. Och så kommer det utdelningar som du kan leva lopoan för istället för ett samtal från hyresgästen om att varmvattenberedaren gått sönder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in