2023-01-21, 14:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Nej du, inte på långa vägar lika förutsättningar.
Vare sig räntor, el/uppvärmningskostnader, köpkraften etc var ens i närheten så försämrat 2008 som idag.
Men visst kan huspriserna återhämta sig eller stiga ändå.
Det såg vi ju under pandemin när priserna steg trots att både mäklarna och experter trodde tvärtom.
Men den här gången ser det värre ut än någonsin för bostadsmarknaden.
Du måste hålla med om att vi många gånger 1994-2022 sagt "den här gången ser det värre ut än någonsin".

Själv sålde jag min extra strandvilla i Nacka för 5mkr år 2002, "nu kan det inte stiga mer". Den gick senare för 15mkr. Börsen gick upp lika mycket för mig så det blev ingen förlust, men hade varit så mycket enklare och lugnare att bara hyra ut villan 20 år till och casha hem 10-15mkr.
Citera
2023-01-21, 21:39
Medlem
Att Riksbanken höjer styrräntan och att boräntorna med det kommer att stiga ska inte ses som ett skäl till amorteringsfrihet.
Det har bankerna redan tagit höjd för i sin bolånekalkyl. Finansinspektionen skriver däremot på sin hemsida att kraftigt stigande elkostnader kan ses som ett särskilt skäl.
Hans Lindberg på Bankföreningen önskar sig ett förtydligande av kriterierna.

– Jag förväntar mig att Finansinspektionen kommer ut på banan och förklarar det här lite närmare. För allmänheten, och ger bankerna lite styrning.

Det är fortfarande de särskilda skälen som gäller, svarar Henrik Braconier på Finansinspektionen. Bara för att man har fått en hög elräkning ska man inte automatiskt ringa banken.

– Det handlar alltså om att det ska vara väsentligt försämrade ekonomiska förutsättningar, och du ska ha problem för att klara din privatekonomi.

https://sverigesradio.se/artikel/ban...arna-lamslagna
Citera
2023-01-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Att Riksbanken höjer styrräntan och att boräntorna med det kommer att stiga ska inte ses som ett skäl till amorteringsfrihet.
Det har bankerna redan tagit höjd för i sin bolånekalkyl. Finansinspektionen skriver däremot på sin hemsida att kraftigt stigande elkostnader kan ses som ett särskilt skäl.
Hans Lindberg på Bankföreningen önskar sig ett förtydligande av kriterierna.

– Jag förväntar mig att Finansinspektionen kommer ut på banan och förklarar det här lite närmare. För allmänheten, och ger bankerna lite styrning.

Det är fortfarande de särskilda skälen som gäller, svarar Henrik Braconier på Finansinspektionen. Bara för att man har fått en hög elräkning ska man inte automatiskt ringa banken.

– Det handlar alltså om att det ska vara väsentligt försämrade ekonomiska förutsättningar, och du ska ha problem för att klara din privatekonomi.

https://sverigesradio.se/artikel/ban...arna-lamslagna

Nej det är ju givetvis tokigt att kräva amorterings frihet pga stigande räntor.
Dessutom är inte räntorna så höga ännu.

Däremot så borde Sverige varit långt snabbare med att hantera de skenande elpriserna som förutom att orsaka ekonomiska problem för privatpersoner så driver de upp inflationen.
De flesta du länder har olika stödpaket redan.
Citera
2023-01-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej det är ju givetvis tokigt att kräva amorterings frihet pga stigande räntor.
Dessutom är inte räntorna så höga ännu.

Däremot så borde Sverige varit långt snabbare med att hantera de skenande elpriserna som förutom att orsaka ekonomiska problem för privatpersoner så driver de upp inflationen.
De flesta du länder har olika stödpaket redan.

Amortering borde förstås vara en sak mellan långivare och låntagare att bestämma.
Citera
2023-01-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Amortering borde förstås vara en sak mellan långivare och låntagare att bestämma.

Finansinspektionen har reglerat kraven för att säkerställa att riskerna på bolånemarknaden inte blir för höga

” Den 1 juni 2016 infördes Finansinspektionens krav på amortering av bolån. Du som har bolån upptagna innan dess, omfattas inte av amorteringskraven utan amorterar enligt ursprunglig plan.

Har du en belåning mellan 70-85% av marknadsvärdet ska du amortera minst 2 % av lånebeloppet per år
Har du en belåning mellan 50-70% av marknadsvärdet ska du amortera minst 1 % av lånebeloppet per år
Den 1 mars 2018 kom också ett skärpt amorteringskrav som innebär att banken också behöver ta hänsyn till lånebeloppet i förhållande till din inkomst. Nya låntagare med bolån som överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten ska amortera minst 1 % av bolånen utöver det gällande kravet. ”

Det är dessa krav som somliga menar det skall släppas på.
Jag menar att det absolut inte skall göras som kompensation för höga elpriser eller inflationen.

Sedan kan ju givetvis banken och kunden göra upp precis hur de vill så länge minimikravet är uppfyllt.
När vi hade bostadslån så amorterade vi alltid trots att det inte var något absolut krav.
Citera
2023-03-06, 12:34
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja, och det är staten som är långivare bakom alla bolån. Sen att man har en "affärsbank" som mellanhand, som inte tar några risker, borde inte betyda att den banken fritt kan bestämma hur andras pengar ska fördelas. Men idag funkar det nästan så.
Citera
2023-03-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
Ja, och det är staten som är långivare bakom alla bolån. Sen att man har en "affärsbank" som mellanhand, som inte tar några risker, borde inte betyda att den banken fritt kan bestämma hur andras pengar ska fördelas. Men idag funkar det nästan så.

Nej nu fantiserar du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in