2023-01-20, 18:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Jag förstår hur FED ser på saker och ting. De vill försöka hålla tillväxten positiv så länge som möjligt.

Vi hade inte haft den stora tillväxt vi sett senaste 50 åren om FED varit hökar.
US FED är bara hökar sedan i juli. De har haft QE och tryckt ca 5 trillion dollars sedan 2008. De flesta har teorin att så fort något smäller, som i UK när pensionsfonderna blev bankrutta om inte BOE omedelbart gick in med 100 miljarder kronor, så kommer US FED att göra QE igen och trycka mer pengar. Möjligen kommer de inte att sänka räntan innan inflationen är 2-3%.

I själva verket bygger hela aktieuppgången sedan i oktober, i både Sverige och USA, på att FED är duvor när det kommer till kritan, a FED pivot är vad alla väntar på och tror på.
Citera
2023-01-20, 18:47
Medlem
Citat:
Du kanske borde läst hela diskussionen!?!?

Precis vad jag gjort, men förstår fortfarande inte på vilket sätt sänkt inkomstskatt "skall slå hårt mot vissa". Och vilka är i så fall dessa "vissa"?
Citera
2023-01-20, 18:54
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Aldrig tidigare någonsin har orsakerna till att bostadspriserna skall falla varit så höga som idag.
* Kraftigt höjda räntor
* Kraftigt försämrad köpkraft
* Kraftigt ökade uppvärmingskostnader
* Kraftigt försämrat världsläge
* Kraftigt ökande arbetslöshet
* Osv
Citera
2023-01-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
US FED är bara hökar sedan i juli. De har haft QE och tryckt ca 5 trillion dollars sedan 2008. De flesta har teorin att så fort något smäller, som i UK när pensionsfonderna blev bankrutta om inte BOE omedelbart gick in med 100 miljarder kronor, så kommer US FED att göra QE igen och trycka mer pengar. Möjligen kommer de inte att sänka räntan innan inflationen är 2-3%.

I själva verket bygger hela aktieuppgången sedan i oktober, i både Sverige och USA, på att FED är duvor när det kommer till kritan, a FED pivot är vad alla väntar på och tror på.

Som sagt. FED är inga dumskallar. De försöker balansera det hela. Men du vet förstås bättre....

Om du fått bestämma så hade räntan följt inflationen. Och om inflationen hoppat till 7% en månad så hade du chockhöjt räntan till 9% eller nåt sånt. Det hade varit katastrof.

FED tar även om det inte står i deras stadgar ta hänsyn till externa hot.
Citera
2023-01-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Precis vad jag gjort, men förstår fortfarande inte på vilket sätt sänkt inkomstskatt "skall slå hårt mot vissa". Och vilka är i så fall dessa "vissa"?

Diksussionen gällde slopat ränteavdrag som skulle kompenseras av lägre inkomstskatt.

Du kan inte se hur ett slopat ränteavdrag som kompenseras av lägre inkomstskatt kommer slå väldigt hårt mot en stor del av befolkningen ?!???????
Citera
2023-01-20, 19:10
Medlem
Citat:

Att riksbankerna agerat sent är väl inte helt fel.

Men faktum är att de har fler uppdrag än att hålla nere inflationen
Feds huvudmål lyder:

”The Federal Reserve works to promote a strong U.S. economy. Specifically, the Congress has assigned the Fed to conduct the nation's monetary policy to support the goals of maximum employment, stable prices, and moderate long-term interest rates.”

Så de kan inte gärna agera utan att ta hänsyn till faktorer som påverkar de andra målen.
Citera
2023-01-20, 20:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Att riksbankerna agerat sent är väl inte helt fel.

Men faktum är att de har fler uppdrag än att hålla nere inflationen
Feds huvudmål lyder:

”The Federal Reserve works to promote a strong U.S. economy. Specifically, the Congress has assigned the Fed to conduct the nation's monetary policy to support the goals of maximum employment, stable prices, and moderate long-term interest rates.”

Så de kan inte gärna agera utan att ta hänsyn till faktorer som påverkar de andra målen.
Just i detta fall har Powell varit stenhård i många uttalanden, även i närtid t.ex när han nyss var i Stockholm. FED kommer att höja räntan tills de kan se en tydlig avtagande effekt på inflationen i USA. Punkt.
Citera
2023-01-20, 20:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Som sagt. FED är inga dumskallar. De försöker balansera det hela. Men du vet förstås bättre....

Om du fått bestämma så hade räntan följt inflationen. Och om inflationen hoppat till 7% en månad så hade du chockhöjt räntan till 9% eller nåt sånt. Det hade varit katastrof.

FED tar även om det inte står i deras stadgar ta hänsyn till externa hot.
Se mitt förra inlägg. De kommer inte att balansera alls, det är inflationen som ska ner innan den får fäste i amerikanens medvetande, då blir den långvarig. Jag vet ingenting om detta utom vad Powell säger. Men jag vet vad han säger eftersom jag följer ekonomikanaler på youtube, inte helt säkert du gör det.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-20 kl. 20:41.
Citera
2023-01-20, 20:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Aldrig tidigare någonsin har orsakerna till att bostadspriserna skall falla varit så höga som idag.
* Kraftigt höjda räntor
* Kraftigt försämrad köpkraft
* Kraftigt ökade uppvärmingskostnader
* Kraftigt försämrat världsläge
* Kraftigt ökande arbetslöshet
* Osv
Allt detta utom räntorna gällde även 2008 med huskraschen i USA. Då steg priserna i Sverige med ett pyttelitet hack i kurvan...
Citera
2023-01-20, 20:44
Medlem
Citat:
Just i detta fall har Powell varit stenhård i många uttalanden, även i närtid t.ex när han nyss var i Stockholm. FED kommer att höja räntan tills de kan se en tydlig avtagande effekt på inflationen i USA. Punkt.

Det är klart de inte kommer ge sig förrän inflationen är nere på normala nivåer igen.

Mitt inlägg förklarar bara varför de inte går hårdare fram. Höjer de för mycket eller för snabbt så riskerar de sina andra mål.
Detta gäller förövrigt även i Sverige där ett av riksbankens mål är en finansiell stabilitet.
Citera
2023-01-20, 20:48
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Allt detta utom räntorna gällde även 2008 med huskraschen i USA. Då steg priserna i Sverige med ett pyttelitet hack i kurvan...
Nej du, inte på långa vägar lika förutsättningar.
Vare sig räntor, el/uppvärmningskostnader, köpkraften etc var ens i närheten så försämrat 2008 som idag.
Men visst kan huspriserna återhämta sig eller stiga ändå.
Det såg vi ju under pandemin när priserna steg trots att både mäklarna och experter trodde tvärtom.
Men den här gången ser det värre ut än någonsin för bostadsmarknaden.
Citera
2023-01-20, 22:18
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Nice, jag funderar på att köpa mig en fin sommarstuga inom kort!
Jag med.
Men vi får nog vänta länge innan dom rasar i pris.
Det tar lång tid att smälta att man inte kan få lika mycket som grannen fick 2021.
Bara dom som måste sälja säljer till kraftigt lägre priser.
Men mer ointressanta objekt på trista orter eller utan avlopp och stort renoveringsbehov rasar nog redan i vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in