Citat:
Ursprungligen postat av
PalmeKiller
Finns massor skäl med Linux.
1) Det är smidigare än Windows, du slipper få upp en massa reklam.
2) Ubuntu är enklare att använda än Windows och Mac, du kan återvinna äldre hårdvara som många skicka till skrot, kan du använda några år till.
3) Du får med en massa bra program i din linux installtion, som Gimp , libre office osv..
Jag är ingen linux fanatiker, utan har flera windows datorer, fler linux datorer och fler mac:ar i min samling av datorer. Dom datorer jag använder mest är en Intel i9 med som kör Linux, en speldator som kör windows 10 och en macbook pro ifrån 2017. Enda gången jag använder Windows är när jag vill spela, kunde ha köpt en Amiga 1000 istället..:-)
1. Jag har en desktop från 2013 med Windows 10, funkar perfekt och jag ser ingen reklam alls utan den jag får via email vilket jag antar inte har med OS att göra.
2. Se ovannämnda desktop från 2013.
3. Instämmer.
Med det sagt, så har jag också en headless Ubuntu server som min Plex bor på. Jag har haft den sedan 2014 och den är för det mesta problemfri men när jag har haft problem så har jag varit tvungen att anlita och betala en Linux-expert.
Jag hade kanske kunnat fixa problemen själv men inte utan att spendera många timmar i att leta efter hjälp i Linux-forums. Vad jag fann var att Linux och dessa forum fungerar mycket bra om man redan kan Linux delvis.
Om man är en total nybörjare så går det visst också men det är ett väldigt högt berg man måste klättra uppför och inte alla har tid eller tålamod att göra det.
Jag jämför det med att lära sig CAD och Home Assistant från början vilket jag tvingar mig själv att göra just nu. Jag har genom åren lärt mig tillräckligt om Linux för att vara en farlig klåpare så jag hagglar mig fram men det är inget som jag tycker är kul.
Jag har också två QNAP NAS boxes som båda har någon form av Linux och jag är ok med dom också men det är väldigt sällan man måste in på Linux command line på dom och även min Home Assistant är byggt på någon form av Linux.
Det är möjligt att om jag behövde göra en djupdykning på Windows så kanske jag skulle vara i samma båt men på något sätt så känns det mera bekant pga min bakgrund med MS-DOS.
Nu är jag inte den som 'leker' med datorer för att det är roligt utan bara om och när jag måste. Det var väldigt länge sedan jag tyckte det var roligt. Nuförtiden så är det ungefär samma som att få en rotfyllning hos tandläkaren. Man fasar för det innan och gör allt för att undvika det men det är skönt när det är över.
Each to their own.