2023-04-20, 15:31
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
För att det är kul, och du blir även privilegierad att flame'a Windows och se ner på dess användare.
Varför skulle man se ner på Windows användare?
Tycker det låter konstigt att beskriva ett operativsystem som 'kul'. Se på hockey är kul, dricka öl med kompisar är kul, åka på semester är kul. Leka doktor med operativsystem är .....sådär...
Citera
2023-04-20, 15:55
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
En fråga för er dagliga Linux-användare som även använder eller tidigare använt Windows.
Vad har ni för anledningar att använda Linux? Vad är fördelarna och vad finns det för nackdelar?

Jag har en gång sett operativsystemet men aldrig pillat i det så jag har egentligen noll erfarenhet.
Jag har använt Windows sedan 98 och jobbar som techsupport för en av de största datortillverkarna vi har, så det ger mig ingen fördel att börja använda Linux men jag är ändå nyfiken.

Citat:
techsupport för en av de största datortillverkarna vi har

som saknar skäl att behärska gruderna i Linx? Vem är det.
Citera
2023-04-20, 15:59
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Finns massor skäl med Linux.

1) Det är smidigare än Windows, du slipper få upp en massa reklam.
2) Ubuntu är enklare att använda än Windows och Mac, du kan återvinna äldre hårdvara som många skicka till skrot, kan du använda några år till.
3) Du får med en massa bra program i din linux installtion, som Gimp , libre office osv..

Jag är ingen linux fanatiker, utan har flera windows datorer, fler linux datorer och fler mac:ar i min samling av datorer. Dom datorer jag använder mest är en Intel i9 med som kör Linux, en speldator som kör windows 10 och en macbook pro ifrån 2017. Enda gången jag använder Windows är när jag vill spela, kunde ha köpt en Amiga 1000 istället..:-)
1. Jag har en desktop från 2013 med Windows 10, funkar perfekt och jag ser ingen reklam alls utan den jag får via email vilket jag antar inte har med OS att göra.
2. Se ovannämnda desktop från 2013.
3. Instämmer.
Med det sagt, så har jag också en headless Ubuntu server som min Plex bor på. Jag har haft den sedan 2014 och den är för det mesta problemfri men när jag har haft problem så har jag varit tvungen att anlita och betala en Linux-expert.
Jag hade kanske kunnat fixa problemen själv men inte utan att spendera många timmar i att leta efter hjälp i Linux-forums. Vad jag fann var att Linux och dessa forum fungerar mycket bra om man redan kan Linux delvis.
Om man är en total nybörjare så går det visst också men det är ett väldigt högt berg man måste klättra uppför och inte alla har tid eller tålamod att göra det.
Jag jämför det med att lära sig CAD och Home Assistant från början vilket jag tvingar mig själv att göra just nu. Jag har genom åren lärt mig tillräckligt om Linux för att vara en farlig klåpare så jag hagglar mig fram men det är inget som jag tycker är kul.
Jag har också två QNAP NAS boxes som båda har någon form av Linux och jag är ok med dom också men det är väldigt sällan man måste in på Linux command line på dom och även min Home Assistant är byggt på någon form av Linux.
Det är möjligt att om jag behövde göra en djupdykning på Windows så kanske jag skulle vara i samma båt men på något sätt så känns det mera bekant pga min bakgrund med MS-DOS.
Nu är jag inte den som 'leker' med datorer för att det är roligt utan bara om och när jag måste. Det var väldigt länge sedan jag tyckte det var roligt. Nuförtiden så är det ungefär samma som att få en rotfyllning hos tandläkaren. Man fasar för det innan och gör allt för att undvika det men det är skönt när det är över.
Each to their own.
Senast redigerad av llundberg57 2023-04-20 kl. 16:16.
Citera
2023-04-20, 16:00
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Till er Linuxanvändare. Har under de senaste åren själv börjat snegla på Linux, men undrar vilken distribution som är den bästa givet mina förutsättningar. Finns det någon som kan stapla upp ett par stycken, och kortfattat beskriva för och nackdelar? Användningsområdet är främst inom humaniora och mitt egentliga syfte är att finna ett alternativ till big-tech.

/AI

Edit: Kanske onödig kapning av tråd, men tycker ändå att frågan på sätt och vis hör till. Skapar en egen om TS misstycker.

Ja det finns faktiskt versioner som inte stödjer hårdvaran på vissa datorer/laptops. Min dator stödjer inte senare version än 20.04 men i vilket fall går det att köra 22 versionen men somsagt tillverkaren har slutat att stödja 22 LTS vilket är trist. Måste downgrada till 20.04 för att drivrutiner ska funka som dom ska även batteri och vissa problem med elåtgång speciellt om du har en bärbar men är du lite händig så går sånt att lösa. Insåg precis att jag svarade på ett rätt gammalt inlägg..
Senast redigerad av Vitman-33 2023-04-20 kl. 16:10.
Citera
2023-04-20, 19:23
Medlem
st33rs avatar
För en användare som jag, som mest använder datorn till ordbehandling surf och film skulle det göra skit samma om jag hade linux eller windows. Men eftersom jag har windows så skulle enda anledningen vara om datorn kollapsade så allt raderades, inklusive nycklarna för fabriksinstallationen av windows som följde med datorn.
Citera
2023-05-15, 21:51
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Ett nytt tips till TS, är att om Wine är svårt att använda, så testa plattformen Lutris. Den underlättar för användningen av Wine och man kan installera gamla PC-spel i ett simulerat Windows. Prövade det och lyckades då installera några spel. Fortfarande inte helt optimalt men en bit på vägen.
Citera
2023-05-15, 22:41
Medlem
För min del har jag påbörjat migration och kör Debian med KDE på min ena skärm som mitt "Internetsystem" i en VM. KDE är rakt av som att komma hem, den miljön "bara fungerar" vill jag påstå och med det menar jag att den är logisk, programmen finns där man kan förvänta sig i logiska kategorier, det har widgethantering som är optimal (ungefär som Gadgets i Windows Vista/7), filhanteraren (Dolphin) är suverän med kolumnvy, tabbar och allt (lite som en hybrid mellan Directory Opus och PathFinder) och så fortsätter det.

Rent generellt trivs jag mycket bra med KDE och skulle betrakta det som den bästa miljön jag använt förutom Mac OS X 10.6.x med PathFinder (nej, macOS är inte mitt favoritsystem, jag föredrar Mac OS X).

Vad som driver på min migration är Windows 11 som jag finner totalt oacceptabelt (inte blir det bättre av dess fanskara som försöker sprida propagandan om att det är det bästa systemet eftersom "senaste versionen är alltid den bästa", "man skall lära om" etc etc etc. Jämfört med det är KDE rena rama paradiset av raffinerad högteknologi. KDE är som en stabil grund man sedan kan bygga sitt eget hus på (anpassa etc) medan Windows 11 mer är som en rutten kåk man måste riva ur först och sedan börja bygga om för att i allra bästa fall nå ett stadie som är acceptabelt, tills nästa uppdateringen antingen havererar p.g.a modifieringarna eller "återställer" skräpet man plockat bort.

En annan fördel med Linux (Debian med KDE i mitt fall) är att det är stabilt, pålitligt och säkert. Detta är egenskaper jag prioriterar mycket högt och ett system som kräver en massa pill för att fixa olika problem är inte min melodi.

Enda Windowsversionerna som ger en acceptabel arbetsmiljö och "komfort" är Windows 7 Ultimate fullt patchat eller Windows 10 Enterprise LTSC. Dessa rullar på fint, inte minst LTSC även om det krävs en del handpåläggning för att nå sin fulla potential.

I valet mellan Windows 11 Home/Pro tar jag Linux alla veckans dagar utan minst tvekan. 11 Enterprise är också något jag lätt ratar till förmån för Linux. Om jag skall köra Windows är det LTSC som gäller och det kan man även köra i en VM under Linux. Har man två skärmar kan man sedan köra varsitt system på respektive dito vilket även effektiviserar multitaskandet och gör att man kan optimera valet av programvara enkelt (man behöver ju inte hoppa in/ut eller starta om, man växlar istället på sekunden). För ja, det finns programvaror för Windows som är mycket bra och saknar direkt motsvarighet i Linux MEN det måste även påpekas att idag där "prenumerationsvaror" blivit vanliga (cancern Adobe CC t.ex) finns det fler parametrar än enbart "fler funktioner" att ta hänsyn till.

Jag tar ju GIMP alla veckans dagar om alternativet är Photoshop CC eftersom Adobe Application Manager är något jag hemskt gärna INTE infekterar datorn med. Om jag nu bara måste ha Adobe-programvaror är det CS6 eller tidigare versioner som gäller och de kan man lika gärna köra i en VM.

Med tanke på Windows 11 och dess fanskara är tillfället att testa Linux mycket bra och min rekommendation är att installera det i en VM först för att prova och även ge det tid och tålamod för ja, det är inte Windows och det är värt att lära sig grunderna i det.

Windows 11 har givit Linux en rejäl överlägsenhets-boost eftersom 11an är en omfattande nedgradering från 10an och 7an såvida man inte har en tablet eller 2-in-1. Det är lite för mycket tveksamheter med 11an (tvångsuppdateringar, plötsligt kör en PC 11an utan förvarning, propaganda, nag screens vid uppstart som det senaste, M365-propaganda, pyssel för att ställa in lokalt konto, bloatware som auto-installeras vid systemstart om man har Internet etc).

Med Linux slipper man hålla på och motarbeta Microsoft och offra lite systeminstallationer när man testar olika konfigurationer för att hitta den variant som t.ex låter en debloata OCH fortfarande SysPreppa på samma gång, alternativt ha ett rent system som inte är proppat med vad MS anser att jag skall ha snarare än det jag vill ha.

Min rekommendation är att testa Debian med KDE, alternativt Kubuntu. Annars är det bara att dra ner valfri desktop. XFCE är också ett utmärkt bra alternativ till KDE.
Citera
2023-05-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
1. Jag har en desktop från 2013 med Windows 10, funkar perfekt och jag ser ingen reklam alls utan den jag får via email vilket jag antar inte har med OS att göra.
2. Se ovannämnda desktop från 2013.
3. Instämmer.
Med det sagt, så har jag också en headless Ubuntu server som min Plex bor på. Jag har haft den sedan 2014 och den är för det mesta problemfri men när jag har haft problem så har jag varit tvungen att anlita och betala en Linux-expert.
Jag hade kanske kunnat fixa problemen själv men inte utan att spendera många timmar i att leta efter hjälp i Linux-forums. Vad jag fann var att Linux och dessa forum fungerar mycket bra om man redan kan Linux delvis.
Om man är en total nybörjare så går det visst också men det är ett väldigt högt berg man måste klättra uppför och inte alla har tid eller tålamod att göra det.
Jag jämför det med att lära sig CAD och Home Assistant från början vilket jag tvingar mig själv att göra just nu. Jag har genom åren lärt mig tillräckligt om Linux för att vara en farlig klåpare så jag hagglar mig fram men det är inget som jag tycker är kul.
Jag har också två QNAP NAS boxes som båda har någon form av Linux och jag är ok med dom också men det är väldigt sällan man måste in på Linux command line på dom och även min Home Assistant är byggt på någon form av Linux.
Det är möjligt att om jag behövde göra en djupdykning på Windows så kanske jag skulle vara i samma båt men på något sätt så känns det mera bekant pga min bakgrund med MS-DOS.
Nu är jag inte den som 'leker' med datorer för att det är roligt utan bara om och när jag måste. Det var väldigt länge sedan jag tyckte det var roligt. Nuförtiden så är det ungefär samma som att få en rotfyllning hos tandläkaren. Man fasar för det innan och gör allt för att undvika det men det är skönt när det är över.
Each to their own.

Jag kan hålla med om att mitt Windows 10 är reklamfritt då det är LTSC jag kör men 11an är en annan sak (den har jag dock bannat från mina maskiner). Dock skulle jag inte ge MS allt för mycket "credit" för att det finns 10or som är "reklamfria" med tanke på hur undermåligt Home/Pro är plus att de autoinstallerar 11an om de kan...

Windows är också ytterligt irriterande när det gäller programinstallationer tills man fått igång Chocolatey jämfört med Linux och sådant som APT samt Synaptic. Snap är också bra.

Linuxforumen är OK och i många fall mer hjälpsamma än Windowsforum såvida man inte hittar rätt (det finns bra Windowsforum). Det är ofta lite för mycket mainstreamråd modell "installera Adobe Reader", "installera om Windows", "uppdatera Windows" o.dyl snarare än råd som faktiskt löser problemet för nej, "installera om" eller "uppdatera" är ingen lösning utan en band aid-variant.
Citera
2023-05-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Varför är det det dummaste du har hört?

Gnome utifrån ett användarperspektiv är ju rakt av att använda sig av MacOS.

KDE liknar Windows ja, men det är mer likt andra OS som kom innan, det är sådana vi som kodade på Amiga 500 kommer ihåg.

Det som skiljer Gnome och KDE är precis det som skiljer iOS och Andoriod. I Gnome/MacOS kan du inte göra någonting, hela systemet är låst.

I KDE/Android kan du fixa till ditt system som du själv vill ha det.

Jag håller med i fallet KDE men inte Android om vi talar om 9 Pie och nyare på en orootad enhet med låst bootloader. Det är Google/OEM way or the highway som gäller där. Nej, "adblock via VPN" eller "adblock via DNS" räknas inte...
Citera
2023-05-16, 09:40
Medlem
Jag har kört Ubuntu lite till och från senaste året och för en vanlig användare tycker jag att det varken är sämre eller bättre, däremot annorlunda.

Det som fått mig att lägga Ubuntu på hyllan ett tag var flera saker sammantaget:

1. Många program för Windows finns inte för Linux. Jag VET att det går att hitta program ofta med motsvarande funktioner men några fall var det inget alternativ. Och jag VET att man kan köra Wine men jag orkade inte prova.

2. Ljudet fungerade inte på vänster högtalarutgång. Funkar i Windows, verifierade felet flera gånger.

3. Vissa detaljer i användarinterfacet och då främst fönsterhantering, t.ex. är jag van vid att ha många webläsarfönster (inte flikar!) öppna eftersom det går lättare att växla med Alt+Tab. Men om jag hoovrar med musmarkören över webläsarikonen i aktivitetsfönstret som ser jag inte alla öppna fönster som jag är van vid i Windows. Kan tyckas vara en petitesse men när det sitter i ryggmärgen blir det irriterande.
Citera
2023-05-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag håller med i fallet KDE men inte Android om vi talar om 9 Pie och nyare på en orootad enhet med låst bootloader. Det är Google/OEM way or the highway som gäller där. Nej, "adblock via VPN" eller "adblock via DNS" räknas inte...

Nej visst, med Android 9 började begränsningar komma på bred front. Men fortfarande är Android ett system som är mindre låst än iOS. Sedan finns ju alltid möjligheten att låsa upp bootloadern och installera ett annat system än OEM som kom med mobilen tex Fedora KDE Plasma Mobile.

Är det inte iOS som inte tillåter någon annan motor än Safaris? Dvs alla webbläsare är egentligen Safari men med ett annat skal?

En annan reflektion jag gjort när jag försökt hjälpa vänner med olika appar som finns till både A och iOS är att iOS versionen ofta är betydligt begränsad i jmf med A versionen av appen.
Citera
2023-05-16, 15:00
Medlem
musttomtes avatar
Att använda Wsl (Windows) och Ubuntu... Var ren magi samt att man kan använda både Linux och Powershell till och med snap fungerar men inte blanket utan deras kort kommando från flatpak. Fick aldrig fram någon icon eller start app men det får man med manjaro. Geek varning =)

https://flathub.org/apps/com.rafaelmardojai.Blanket

Börja med Chrome OS och så vidare. Kom ihåg första gången jag fick testa Opensuse och deras programhanterare opi/zypper och yast vilken skillnad och allt fungerar. Nu kör jag Windows med Manjaro! Bara för att allt går som det ska helt enkelt!

Windows och Linux - love =) Mac gillar jag inte alls bara för priset är för högt!

https://i.imgur.com/pxT8ECv.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in