Citat:
Ursprungligen postat av
B-19
Tack för beskrivningen!
Är de stora skillnaderna på de versionerna hur miljön är uppbyggd eller finns det unika funktioner i dem också som skiljer?
Inser att jag måste förklara lite. På Windows har du EN grafisk miljö (skrivbordsmiljö), det är Windows som MS designat det helt enkelt. På Linux finns flera olika grafiska miljöer som är helt annorlunda varandra. De både ser ut och fungerar helt annorlunda. Det handlar om var och hur man startar program, växlar mellan program, hur man konfigurerar saker... allt. Varje miljö tillhandahåller också ett gäng program för diverse saker: kalkylator, enkel texteditor, mail, minesweeper, filhanterare... ja du fattar. Men de är samtidigt också kompatibla med varandra. Du kan köra ett linux-program under vilken miljö du önskar och du kan t.o.m köra ett program som utvecklats specifikt för Gnome under KDE och tvärtom - förutsatt att du har båda miljöerna installerade.
Om du har flera miljöer installerade kan du också välja vid inloggning vilken miljö du vill logga in i. Så du behöver alltså inte installera om något, starta om datorn eller dylikt för att byta miljö. Bara logga ut din användare från KDE och logga in igen och vips är du i Gnome istället.
Det är alltså bara en smakfråga vilken miljö man föredrar.
Linux på en vanlig dator (dvs inte server, telefon, stordator mm) domineras av tre miljöer, men det finns många flera mindre. De stora är: KDE/Plasma, Gnome och XFCE.
Som jag skrev så kommer du som kommer från Windows högst troligt att uppskatta KDE mest. Det påminner till viss del om Windows fast mer enhetligt och du kan konfigurera precis ALLT som du vill ha det - om du vill. Det har också väldigt rimliga default-inställningar som passar de flesta så du måste inte pilla med något om du inte vill.
Gnome kör motsatt strategi. Där kan du inte ändra eller konfigurera i stort sett någonting. Det är "their way or the highway" som gäller. Möjligen kan du fortfarande ändra vilken bakgrund du ska ha på skärmen, men det försvinner nog snart också. Ljust eller mörkt räcker
Som du hör är jag lite partisk men det mesta jag skrivit är faktiskt sant. Gnomes filosofi är att det är för besvärligt för folk att konfigurera saker, vilket gör att jag avskyr den miljön. Det är ALLTID massor av grejor jag vill göra annorlunda mot vad utvecklarna av miljön tror att de flesta gillar. Blir galen på att man inte kan ändra något. För din del är det bra att veta också att miljön ser ut och fungerar helt annorlunda än Windows också. Men för all del, testa själv! Det skadar aldrig att prova.
XFCE är en miljö som satsar på att vara minimalistisk och "lätt". Man kan ändra rätt mycket som i KDE men den har bara "bare minimum" så att säga. Inga snygga grafiska effekter, väldigt lite medföljande program och mindre funktioner än de andra två. Men det är helt klart en fullt användbar miljö om man vill ha något lätt och smidigt.
Det är för övrigt inte nödvändigt att köra en skrivbordsmiljö över huvud taget. Men det är avancerad överkurs och inget du vill ge dig in på som nybörjare (eller alls).
Vilken distribution ska du köra då? Det spelar inte jättestor roll men eftersom jag rekommenderar KDE och du är nybörjare så säger jag Kubuntu. Annars kan du prova Manjaro eller SUSE. Debian eller Fedora är inte heller dåliga val. Mint rekommenderar flera och det gjorde jag också förr, men de satsar numera främst på sin egna skrivbordsmiljö Cinnamon och tillhandahåller inte ens KDE längre vilket gör att jag inte vill rekommendera den här. Visst GÅR det att installera KDE ändå på Mint men det blir inte lika polerat som tex Kubuntu.
Om du gillar Linux och verkligen vill lära dig senare så rekommenderar jag bara en enda: Slackware. Inte nybörjarvänlig alls men lär du dig Slackware så kan du hantera nästan alla andra distar på djupet och du får mycket god kunskap även om hur BSD och Unix i allmänhet fungerar. Att det troligen är den mest stabila och välfungerande disten av de alla är inte heller direkt negativt. Slack is the cream of the crop. Men där kan du inte vara beroende av grafiska miljöer, du måste kunna släppa sargen och hantera en kommandoprompt och mycket mer. Redan vid installationen måste du själv manuellt partionera diskarna med fdisk. Det finns inga säkerhetsräcken eller skyddslinor - som varken skyddar eller begränsar dig.
Nu har jag predikat färdigt för i kväll känner jag. Godnatt och lycka till