2023-01-11, 17:39
Medlem
jewclaws avatar
För att det är kul, och du blir även privilegierad att flame'a Windows och se ner på dess användare.
Citera
2023-01-11, 17:50
Medlem
Autismpowers avatar
Öppen källkod och gratis, smidigare att utveckla på, allt går konfigurera exakt som jag vill ha det. Lite av vad jag kan komma på nu. Bättre prestanda för vissa applikationer. Jag kan köra vilken fönsterhanterare jag vill för en bättre upplevelse och modifiera koden.

Ingen spyware och sånt skit!
Citera
2023-01-11, 19:06
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
En fråga för er dagliga Linux-användare som även använder eller tidigare använt Windows.
Vad har ni för anledningar att använda Linux? Vad är fördelarna och vad finns det för nackdelar?

Jag har en gång sett operativsystemet men aldrig pillat i det så jag har egentligen noll erfarenhet.
Jag har använt Windows sedan 98 och jobbar som techsupport för en av de största datortillverkarna vi har, så det ger mig ingen fördel att börja använda Linux men jag är ändå nyfiken.

Den främsta anledningen skulle jag säga att det är lite kul, man lär sig lite mer om datorer generellt.
Det finns många olika distros, skrivsbordsmiljöer att testa och konfigurera som man vill mer eller mindre, det ger en större kontroll och frihet över ens datorbruk. Istället för att ha det som Microsoft eller Apple tycker du ska ha det så ändra det lättare efter hur du själv vill ha det.

Nackdelar är väl att all mjukvara som man är van med till Windows och Mac finns inte till Linux även om mycket går enkelt via Wine och spel via Proton.

Personligen är det enda problem som jag stött på är avsaknaden av Excel. LibreCalc funkar utmärkt sig min personligen men en del jobbgrejer har man varit tvungen att köra Excel.

Sedan om man spelar mycket olika datorspel så fungerar det alltid inte så enkelt. Spel via Steam fungerar oftast och väldigt enkelt. Andra Windowsspel från Blizzard, GoG, Epicgames kräver kanske lite konfigurering men inget svårt visa program som Lutris eller Heroic Game Launcher.

Sedan så ska grafikkort från Nvidia vara mest ett problem på Linux pga Nvidias agerande, iaf förr. Använder inte Nvidia själv så kan inget säga ur egen erfarenhet.

Sedan så fungerar oftast hårdvara till Linux men inte alltid, även om deet ofta bara står att t.ex tangentbordet bara stödjer Mac och Windows så är nästan alltid så att det fungerar ändå. Men man kan nog ta och kolla snabbt på internet ändå om det fungerar, innan man gör ett köp.
Senast redigerad av Pojkekorv 2023-01-11 kl. 19:10.
Citera
2023-01-11, 19:35
Medlem
immenhusens avatar
En fråga till er alla som säger att den stora fördelen är att man kan ”programmera om det till precis såsom man vill ha det.” Har ni några konkreta exempel på när ni har behövt göra det, och vad var det i förekommande fall? Eller är det mest vetskapen av möjligheterna till att kunna modifiera systemet som är lockande, fastän det sällan görs i praktiken?

/AI
Citera
2023-01-11, 19:40
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
En fråga till er alla som säger att den stora fördelen är att man kan ”programmera om det till precis såsom man vill ha det.” Har ni några konkreta exempel på när ni har behövt göra det, och vad var det i förekommande fall? Eller är det mest vetskapen av möjligheterna till att kunna modifiera systemet som är lockande, fastän det sällan görs i praktiken?

/AI
Ta fönsterhanteraren som exempel. Jag kör Xfce, men andra kanske föredrar Cinnamon, Mate, KDE eller något annat. Det är bara att välja. Inte så mycket "programmera" utan mer ställa in som man vill ha det. Även bland dem som kör Xfce som jag kan det nästan se ut hur som helst, man kan ställa in det mesta. I Windows kan man välja bakgrundsbild and that's it om du förstår vad jag menar.
Citera
2023-01-11, 19:47
Medlem
Citat:

/AI

En sak jag alltid ställer in när jag har installerat allt från början är antalet skrivbord. Detta är något som faktiskt kommit till Windows nyligen (jag vet dock inte när), och det är extremt praktiskt. Genom att ha flera skrivbord kan du sortera de fönster du har öppna efter vad de är till för. Du kan tex ha ett skrivbord för fönster som har med jobbet att göra, ett skrivbord för sånt du håller koll på för att de tär kul, ett skrivbord för sånt som bara är underhållande (kanske din spellista på Youtube/Spotify). Utöver att ställa in detta ställer jag också in vilken knappkombination skall jag byta mellan skrivborden. Detta gör att jag kan byta mellan fönster på olika skrivbord väldigt snabbt och utan att flytta händerna från tangentbordet.

Sedan är där en del småsaker som jag tycker att KDE (en av många skrivbordsmiljöer i Linux) har löst bättre, och jag förstår inte varför MS inte kopierat det: om jag sätter muspekaren på högtalarsymbolen längst ner på skärmen, och snurrar på skrollhjulet på musen så ökar eller minskar jag volymen på ljudet. Hur mycket volymen skall ökas med kan jag ställa in, beroende på vad jag själv vill ha.

En annan sak jag alltid ser till att ha är Yakuake. Det är en kommandoprompt, som jag kan öppna/stänga genom att trycka den knappkombination jag ställer in. Jag har då det grafiska skalet igång hela tiden, och med en knapptryckning så får jag upp kommandoprompten, och kan göra saker textbaserat om jag tycker att det är smidigast. Genom att trycka samma knappkombination igen så försvinner Yakuake från skärmen, men ligger kvar i bakgrunden. Om datorn fortfarande arbetar med mitt senaste kommando när jag stängde Yakuake kommer detta kommando att fortsätta tills det är slutfört, och dess resultat finns på skärmen när jag kallar fram Yakuake igen.
Citera
2023-01-11, 20:19
Medlem
Med Linux på datorn får du ofta en skrivbordmiljö där "Startmenyn" är någorlunda logiskt sorterad 🙂👍
Citera
2023-01-11, 20:50
Medlem
Mysquos avatar
Om du har windows så kan du vara lat och ladda ner WSL2 (Windows Subsystem for Linux 2) från Microsoft store.
Med WSL2 så kan du ha en Ubuntu Linux tillgäng inne i ditt vanliga Windows. Lägg till någon X11 server i windows och då kan du även köra grafiska Linux applikationer.
Jag använder WSL2 på jobbet, fast mitt syfte är tvärtom. Jag är van vid Linux och saknar en massa grejer i Windows. Med WSL2 så för jag det mesta som jag saknar utan att behöva våldföra mig allt för mycket på företagets IT-policy.

Får jag välja själv så blir det Linux alla dagar i veckan, Windows om någon betalar mig för det. Ingen kan betala mig tillräckligt för att använda något från Apple.
Citera
2023-01-11, 21:33
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:

/AI

Programera om har jag aldrig gjort. Men tycker det är mycket enklare att ändra tangentbordsgenvägar i de distrobutionerna jag har använt. Men man kan i regel ändra rätt mycket i de distron jag har prövat, man kan t.ex byta ut sin filhanterare till flera olika. I Windows finns bara Utforskaren till exempel.

Ändrar ju inte så mycket, utan det för man mest i början. I praktiken görs det sällan för man gör väl mest annat på en dator än att greja med själva datorn. Man behöver inte heller ändra så mycket för gillar man inte en sak så finns det ju flertalet olika distrobutioner som antagligen har något i sin smak.

Man kan göra jämförelsen med att Linux är en godisaffär där man kan välja som har flera olika smaker att välja på antingen som en Gott och Blandat-påse eller som lösgodis där man får välja själv. Windows-affären säljer vaniljglass och vaniljglass i en smak. Mac säljer sockerfri vaniljglass.

Installera programvara är både enklare och svårare i Linux. Men skulle i huvudsak säga att det är enklare, ioch med den mesta programvaran finns i de stora distrobutionernas arkiv eller på t.ex flathub.
Citera
2023-01-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Installera programvara är både enklare och svårare i Linux. Men skulle i huvudsak säga att det är enklare, ioch med den mesta programvaran finns i de stora distrobutionernas arkiv eller på t.ex flathub.

Så länge det du vill ha finns i din distributions paketförråd så är det ju helt underbart att installera saker i Linux: öppna pakethanteraren, leta fram paketet/-en du vill ha och klicka "Installera" eller något liknande.
Citera
2023-01-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Tack för beskrivningen!
Är de stora skillnaderna på de versionerna hur miljön är uppbyggd eller finns det unika funktioner i dem också som skiljer?

Inser att jag måste förklara lite. På Windows har du EN grafisk miljö (skrivbordsmiljö), det är Windows som MS designat det helt enkelt. På Linux finns flera olika grafiska miljöer som är helt annorlunda varandra. De både ser ut och fungerar helt annorlunda. Det handlar om var och hur man startar program, växlar mellan program, hur man konfigurerar saker... allt. Varje miljö tillhandahåller också ett gäng program för diverse saker: kalkylator, enkel texteditor, mail, minesweeper, filhanterare... ja du fattar. Men de är samtidigt också kompatibla med varandra. Du kan köra ett linux-program under vilken miljö du önskar och du kan t.o.m köra ett program som utvecklats specifikt för Gnome under KDE och tvärtom - förutsatt att du har båda miljöerna installerade.

Om du har flera miljöer installerade kan du också välja vid inloggning vilken miljö du vill logga in i. Så du behöver alltså inte installera om något, starta om datorn eller dylikt för att byta miljö. Bara logga ut din användare från KDE och logga in igen och vips är du i Gnome istället.

Det är alltså bara en smakfråga vilken miljö man föredrar.

Linux på en vanlig dator (dvs inte server, telefon, stordator mm) domineras av tre miljöer, men det finns många flera mindre. De stora är: KDE/Plasma, Gnome och XFCE.

Som jag skrev så kommer du som kommer från Windows högst troligt att uppskatta KDE mest. Det påminner till viss del om Windows fast mer enhetligt och du kan konfigurera precis ALLT som du vill ha det - om du vill. Det har också väldigt rimliga default-inställningar som passar de flesta så du måste inte pilla med något om du inte vill.

Gnome kör motsatt strategi. Där kan du inte ändra eller konfigurera i stort sett någonting. Det är "their way or the highway" som gäller. Möjligen kan du fortfarande ändra vilken bakgrund du ska ha på skärmen, men det försvinner nog snart också. Ljust eller mörkt räcker

Som du hör är jag lite partisk men det mesta jag skrivit är faktiskt sant. Gnomes filosofi är att det är för besvärligt för folk att konfigurera saker, vilket gör att jag avskyr den miljön. Det är ALLTID massor av grejor jag vill göra annorlunda mot vad utvecklarna av miljön tror att de flesta gillar. Blir galen på att man inte kan ändra något. För din del är det bra att veta också att miljön ser ut och fungerar helt annorlunda än Windows också. Men för all del, testa själv! Det skadar aldrig att prova.

XFCE är en miljö som satsar på att vara minimalistisk och "lätt". Man kan ändra rätt mycket som i KDE men den har bara "bare minimum" så att säga. Inga snygga grafiska effekter, väldigt lite medföljande program och mindre funktioner än de andra två. Men det är helt klart en fullt användbar miljö om man vill ha något lätt och smidigt.

Det är för övrigt inte nödvändigt att köra en skrivbordsmiljö över huvud taget. Men det är avancerad överkurs och inget du vill ge dig in på som nybörjare (eller alls).

Vilken distribution ska du köra då? Det spelar inte jättestor roll men eftersom jag rekommenderar KDE och du är nybörjare så säger jag Kubuntu. Annars kan du prova Manjaro eller SUSE. Debian eller Fedora är inte heller dåliga val. Mint rekommenderar flera och det gjorde jag också förr, men de satsar numera främst på sin egna skrivbordsmiljö Cinnamon och tillhandahåller inte ens KDE längre vilket gör att jag inte vill rekommendera den här. Visst GÅR det att installera KDE ändå på Mint men det blir inte lika polerat som tex Kubuntu.

Om du gillar Linux och verkligen vill lära dig senare så rekommenderar jag bara en enda: Slackware. Inte nybörjarvänlig alls men lär du dig Slackware så kan du hantera nästan alla andra distar på djupet och du får mycket god kunskap även om hur BSD och Unix i allmänhet fungerar. Att det troligen är den mest stabila och välfungerande disten av de alla är inte heller direkt negativt. Slack is the cream of the crop. Men där kan du inte vara beroende av grafiska miljöer, du måste kunna släppa sargen och hantera en kommandoprompt och mycket mer. Redan vid installationen måste du själv manuellt partionera diskarna med fdisk. Det finns inga säkerhetsräcken eller skyddslinor - som varken skyddar eller begränsar dig.

Nu har jag predikat färdigt för i kväll känner jag. Godnatt och lycka till
Senast redigerad av GrayPagan 2023-01-11 kl. 22:15.
Citera
2023-01-11, 22:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Att då behärska Linux Shell är en klar fördel och långt kraftfullare än vad PowerShell i Windows är.
Jag håller med dig i mycket, men inte just det här. PowerShell är mycket mer kraftfullt som programmeringsspråk än Shell. En PowerShell-variant finns faktiskt på Linux.

https://learn.microsoft.com/en-us/po...powershell-7.3
Senast redigerad av Enterprise 2023-01-11 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in