2023-01-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Funderade lite mer på frågan. Har insett att jag mår bra av, eller är mer sugen på, vissa saker under vissa perioder, och då äter jag nästan bara det eller har det till mer eller mindre allt.

Senast var det surkål, gjorde av med en burk i veckan under en månad, ibland kan det vara dijonsenap, då är det till allt. En period åt jag isterband till frukost, lunch och middag.

Vad jag förstår så menar forskningen att man inte kan känna av vad kroppen behöver, förutom kanske vätska, men jag har fått för mig att de har fel.

Jag är helt med på detta.
Har inte sökt efter forskning på området men man har ju hört hela livet att gravida kvinnor ska få "sug" efter vissa saker, så känns väl inte helt konstigt om alla är med om något liknande till och från.

"Sweaty T-shirt experiment" tycker jag styrker detta, även om det inte är direkt kopplat.
Citera
2023-01-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Personligen mår jag extremt bra om jag äter Chilensk pebre till frukost, kikärtor mår jag också svinbra av. Lever och torsk blir jag riktigt pigg och fräsch av med.

Mat jag inte mår märkbart ”bra” av(men som ska vara nyttigt) är lax, söta bär, nötter, griskött, yoghurt, ris mm.

Nyfiken på att höra vad ni mår bra av att käka, behöver inte vara något som är nyttigt för kroppen utan kanske något som värmer själen?

Härlig tråd.

Jag käkar inte frukost så brukar vara hungrig som en varg fram mot lunch. En matlåda med nötfärs, ris och spenat/ärtor ger mig riktigt mycket energi.
Jag äter nästan verkligen allting och det känns som att dom har en poäng med den där tallriksmodellen. Men jag kör gärna lite mer protein. Typ 40% Protein, 40% kolhydrater och 20% grönsaker.
Citera
2023-01-12, 20:28
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Underskattat, men är man hungrig är det värdelöst.

Säger nog själv Entrecote med bea och stekt potatis.
Ja, det är nice förrätt men stannar bara där typ
Citera
2023-01-12, 20:44
Medlem
Fysiskt: En fräsch sallad

Psykiskt: Sill och potatis. Påminner om barndomen
Citera
2023-01-12, 21:58
Medlem
Pannkakor med mycket sylt och grädde! Fet mjölk till det!
Citera
2023-01-12, 21:58
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Personligen mår jag extremt bra om jag äter Chilensk pebre till frukost, kikärtor mår jag också svinbra av. Lever och torsk blir jag riktigt pigg och fräsch av med.

Mat jag inte mår märkbart ”bra” av(men som ska vara nyttigt) är lax, söta bär, nötter, griskött, yoghurt, ris mm.

Nyfiken på att höra vad ni mår bra av att käka, behöver inte vara något som är nyttigt för kroppen utan kanske något som värmer själen?
Tacos!

Griskött är inte nyttigt.
Den som påstår nåt annat är förmodligen nån som gillar att ha sex med djur.
Citera
2023-01-12, 22:23
Medlem
Falafel i bröd
Citera
2023-01-13, 00:09
Medlem
zcinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag skulle göra en italiensk variant en gång. (Aldrig lagat den innan) men hade så bråttom i butiken så att jag tog tortellini istället för gnocci.
Sen hade jag buffel-mozzarella och nån färdigblandad pastasås de hade på hyllan, till.
Funkade hur bra som helst!

Jävlar nu fick du mig o tänka till.
Ska testa på söndag,
Byter ut gnoccin mot pomodoro tortellini, kör en rulle chevrè och sen kör ja även i buffel-mozzarella, samt byter ut cocktail tomaterna mot soltorkade tomater. Wow detta kan fan bli succé. Ok då kommer nästa fråga vad kör jag för sido tilltugg ? Jag är ingen mäster kock, men det jag kan laga gör jag bra och det är väldigt få rätter. Ja tänker mig två halv tjocka skivor av typ grekiskt lantbröd men vet ej om tsatsiki passar så bra till detta. Vidga mina vyer behöver inte ens vara bröd bara nått enkelt sido tillägg.
Mvh
Citera
2023-01-13, 02:57
Medlem
Andersdamaans avatar
Inget får mig på bättre humör än stekta strömmingsflundror med potatismos, litet lingon och litet pressgurka! En liten akvavitfuling och en ljus och sval lageröl till detta! Hela jag mår bra av den kombon!
Citera
2023-01-13, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
Jävlar nu fick du mig o tänka till.
Ska testa på söndag,
Byter ut gnoccin mot pomodoro tortellini, kör en rulle chevrè och sen kör ja även i buffel-mozzarella, samt byter ut cocktail tomaterna mot soltorkade tomater. Wow detta kan fan bli succé. Ok då kommer nästa fråga vad kör jag för sido tilltugg ? Jag är ingen mäster kock, men det jag kan laga gör jag bra och det är väldigt få rätter. Ja tänker mig två halv tjocka skivor av typ grekiskt lantbröd men vet ej om tsatsiki passar så bra till detta. Vidga mina vyer behöver inte ens vara bröd bara nått enkelt sido tillägg.
Mvh

Är knappt ens en glad amatör.
Det låter inte så mkt med tortellini, mozzarella+pastasås, men det är satans mättande, så kör det du vill brevid men ta inte så mkt.
Citera
2023-01-14, 16:33
Medlem
Atamons avatar
Chicken Vindaloo, ju starkare desto bättre!
Citera
2023-01-14, 16:35
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Tacos!

Griskött är inte nyttigt.
Den som påstår nåt annat är förmodligen nån som gillar att ha sex med djur.

Vad gäller vad som är nyttigt kött så är griskött nyttigare än kött från idisslande djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in